Ainutlaatuisen Porsche 911 latolöydön entisöinti museoautoksi
Legenda nimeltä Porsche 901
Porsche esitteli 356 mallin seuraajan Porsche 901 mallin Frankfurtin IAA-automessuilla syksyllä 1963. Vuotta myöhemmin syksyllä 1964 oli tuotantovalmiin auton esittelyn vuoro. Tuotanto ehti alkaa samana syksynä, mutta vain muutamaa vikkoa myöhemmin Porschen uusi urheiluauto oli pakko nimetä uudelleen.
Peugeot oli rekisteröinyt itselleen mallinimet, joiden keskellä oli nolla ja Porschen oli pakko muuttaa suunnitelmiaan. Yksinkertaisinta oli nimetä auto joko 991 tai 911 malliksi, sillä niitä numeroita oli jo valmiiksi valmistettuina. Porsche päätyi jälkimmäiseen vaihtoehtoon ja siitä lähtien Porschen luomus onkin tunnettu numerosarjasta 911.
Syksyllä 1964 ehdittiin Porschen tuotantolinjalla valmistaa 901-malleja, mutta ne kaikki myytiin ensimmäisille omistajilleen 911-autoina.
Porschen oman museon kokoelmasta puuttui 901
Porschen uusi oma automuseo Porsche museum Saksan Stuttgartissa avasi ovensa yleisölle tammikuussa 2009. Aiemmin Porschella oli pieni näyttelytila tehtaan yhteydessä, mutta 300 auton kokoelmasta sinne mahtui vain parikymmentä autoa kerrallaan. Uudessa museossa on tilaa noin 80 autolle.
Yksi malli museon kattavasti kokoelmasta oli kuitenkin puuttunut vuosikymmenten ajan. Porsche 911, joka on tuotantolinjalta valmistunut 901-mallina.
Elokuussa 2014 yksi puhelinsoitto päätti pitkän etsinnän.
Tosi-tv-sarjan kuvausryhmä soittaa latolöydöstä
Porsche museon autokokoelmasta vastaava Alexander Klein sai elokuussa 2014 puhelinsoiton saksalaiselta RTL2 tv-kanavalta. Hänelle kerrottiin, että eräästä ladosta Brandenburgista oli löytynyt kaksi vanhaa Porsche 911-autoa. Kuvausryhmä oli löytänyt autot sattumalta kuvatessaan tositv-sarjaa. Kun kuvausryhmä mainitsi toisesta autosta löytyneen numerosarjan 300 057, herra Kleinille tuli kiire ja muut työt saivat jäädä. Kyseinen runkonumero kuuluu yhdelle ensimmäisistä syksyllä 1964 valmistuneista Porschen 901-autoista.
Kaksi Porsche museon asiantuntijaa matkusti Brandenburgiin tutustumaan maatilalta löydettyihin autoihin. Ensimmäinen niistä oli 911 L vuodelta 1968. Kullanvärinen auto oli löydettäessä lohduttomassa kunnossa ja täyden remontin tarpeessa.
Aivan ladon takanurkassa, edelleen kokonaan pölyn peitossa, lymyili toinen Porsche. Auto oli punainen 901. Autosta puuttuivat molemmat etulokasuojat ja ruostepeikko oli ehtinyt syödä koriin isoja reikiä.
Mittaristo lukuunottamatta sisustakin oli ajansaatossa kadonnut tai antanut korroosiolle periksi ja surkeassa kunnossa. Jarrut olivat ruostuneet kiinni eikä moottori pyörinyt. Auton runkonumero oli kuitenkin aito ja todisti, että kyseessä todella oli 901 malli.
Museon pitkäaikainen toive liittää 901/911 vuodelta 1964 oli askeleen lähempänä toteutumista.
Auton omistaja koki elämänsä yllätyksen
Auton omistajalla oli kiire myydä auto eteenpäin. Jotta autosta tarjottaisiin oikea hinta, se siirrettiin Zuffenhauseniin, jossa kaksi riippumatonta tavarantarkastajaa päätyi samaan lopputulokseen. Lopputulos ylitti moninkertaisesti myyjän odotukset.
Porsche maksoi 107 000 euroa punaisesta 1964 syksyllä valmistuneesta 911 Porschesta ja 14 500 euroa kultaisesta 911L malista. Jälkimmäistä ei aiota kunnostaa, vaan auto säilytetään siinä kunnossa, kuin se oli löydettäessä. Auto laitetaan museoon esille sellaisenaan kertomaan latolöytöautojen yhteisestä historiasta.
Porsche ’Numero 57’
Punainen vuoden 1964 auto nimettiin runkonumeron mukaan autoksi ’Numero 57’. Porschen asiantuntijoiden tutkittua auton, oli selvää, että työmäärä sen entisöimiseksi oli valtava. Moottori ja vaihdelaatikko eivät olleet auton alkuperäiset, vaikkakin identtiset autoon vuonna 1964 asennettujen kanssa. Useat komponentit olivat kärsineet korroosiosta ja osa komponenteista oli korjauskelvottomia.
Osapuutteitakin oli lukuisia. Oikean kyljen helmat puuttuivat kokonaan, samoin puuttui etupuskuri ja sen kiinnikkeet. Kaikki akselit ja akselien kiinnitykset edessä ja takana olivat ruostuneet pahasti kuopille. Osan takajousituksesta ruostepeikko oli syönyt kokonaan pois.
Arvoituksia ja pisteosia
Mutta oli löydössä paljon hyvääkin. Moni vain ensimmäisistä 911-autoista löytyvä pisteosa oli edelleen tallella. Yksi sellainen oli nahkainen vaihdekepin suojapussi, joka oli käytössä vain 901-mallien tuotannon aikana. Auton tutkiminen koetteli myös Porschen omien asiantuntijoiden tietämystä työnantajansa historiasta.
Vasta pitkällisen selvitystyön jälkeen selvisi, että kaksi neliöprofiilista tehtyä putkea penkin etäisyyssäädön alla olivat alkuperäisiä tehtaalta tilattuja penkin korokkeiden osia, jotka lyhyt Porschen ensiomistaja saattoi tilata nähdäkseen paremmin autosta ulos.
Penkkien historia oli oma lukunsa. Numero 57 ja kultainen 911L saapuivat museon pajalle yhdessä. Niiden mukana tuli täysi lavallinen varaosia. Osien seassa oli kaksi 911 penkkiä. Aluksi oletettiin, että ne kuuluivat autoon Numero 57, mutta penkkien verhoiluissa oli viisi pitkittäistä raitaa. Ensimmäisissä 911 malleissa kuuluisi olla kuitenkin kuusi raitaa. Työntekijöiden helpotukseksi oikeat kuusiraitaiset penkit löytyivät yllättävän läheltä. Ne oli pultattu kiinni kultaiseen 911L autoon.
Jokainen pultti ja mutteri entisöitiin
Entisöintiprosessi alkoi auton Numero 57 täydellisellä purkamisella. Tämä tehtiin niin hellävaroen kuin mahdollista. Vaikka kaikkia osia ei voitu pelasta, päätettiin kaikki mahdollinen säästää mallikappaleina alkuperäisistä osista. Kunnostuskelpoiset osat lähetettiin edelleen kunnostettaviksi.
Korihylsy happokylpyyn
Tyhjä kori lähetettiin kemialliseen kylpyyn, jossa korista irtosi kaikki maali ja ruoste. Prosessi on hiekkapuhallusta hellävaraisempi auton korinosille, mutta myös säälimätön ongelmien paljastaja. Kylvyn jälkeen esiin tuli pinta, joka sai alkuperäisen muotonsa 50 vuotta aikaisemmin Porschen tehtaalla.
Maalin alta paljastuvan metallin väri kertoo hitsaus tai hiontatöistä korissa. Hiekalla tai jollain muulla aineella puhaltamalla korin pinnan värimuutokset katoavat helposti ruosteen ja maalin mukana. Kylvyn jälkeen oli myös selvästi nähtävissä missä korin osissa oli vuosien varrella tehty korjaus- tai muutostöitä.
Latolöytö oli hyvä aihio täysentisöintiin
Numero 57 paljastui alkuperäiseksi ja sen kori oli täysin koskemattomassa kunnossa. Auton katosta löytyi värimuutoksia ja hiontajäkiä, mutta ne todettiin alkuperäisiksi. Tehtaalla oli ollut syytä tehdä koritöitä jo syksyllä 1964 jo ennen auton valmistumista. Auton kunto oli parempi, kuin aluksi oli odotettu, mutta silti noin 50% korista oli vuosien varrella tuhoutunut.
Korjausta vaativat korin peltiosat korjattiin vuoden 1965 Porsche 911-autosta saaduilla korjauspaloilla. Tälla tavoin pidettiin huolta siitä, että kori olisi korjauksen jälkeenkin mahdollisimman alkuperäinen metallin rakenteen ja laadun osalta. Osien luovuttaja-auto riisuttiin kokonaan puhtaaksi ja korinosat irrotettiin pistehitsit irtiporaamalla ja hitsattiin paikoilleen autoon Numero 57.
Auton sisältä löytyi lisää yllätyksiä. Toisin kuin myöhemmissä 911 malleissa, varhaisen 911 auton lämpökanavat kulkivat taka-akseliputken alta eivätkä päältä. Niinpä luovuttaja-autosta otettiin helmojen sisään lämpöputket sellaisinaan, mutta putkien yhtymäkohdasta taaksepäin lämmönvaihtimille ne rakennettiin kokonaan uudestaan vanhasta pellistä alkuperäisten kaltaisiksi.
Auton pohjan pitkittäis- ja poikittaispalkit piti myös vaihtaa, samoin sisemmät ja uloimmat helmatpellit korjata. Uudet etulokasuojat ja keulapelti täydensivät korityöt. Auton koritöihin kului aikaa vuoden päivät.
Projekti valmistui pala kerrallaan
Pala kerrallaan Numero 57 tuli alkuperäiseen asuunsa. Hitsaustöiden jälkeen kori hiottiin ja koriin sovitettiin kaikki lasit, puskurit, ovenkahvat, antenni, ajovalot ja koristelistat. Näin haluttiin varmistua siitä, että kaikki istui paikalleen niin kuin piti. Pienetkin heitot istuvuudessa tai saumojen muodoissa tai raoissa korjattiin.
Vaikeimmaksi entisöintikohteeksi osoittautui auton tuhkakuppi. Tuhkakupin takaosa oli ruostunut kokonaan pois ja kromattu savukkeenpidin puuttui. Savukkeenpitimen irtoaminen oli vuoden 1964 autojen tyyppivika. Sekä tuhkakuppi että savukkeenpidin piti siis rakentaa kokonaan uudestaan. Ensin tehtiin puusta muotti, jonka päällä pellistä muotoiltiin oikean muotoiset palat ja nämä osat liitettiin tuhkakuppiin.
Moderni teknologia entisöinnin avuksi
Ennen pintamaalia auton Numero 57 kori sai saman galvanointikäsittelyn (katodinen suojaus) kuin kaikki Porschen myymät uudet autot saavat. Prosessissa auto upotettiin sinkkialtaaseen ja näin kaikki korin onkalotkin saivat suojaavan sinkkipeitteen. Korin pohja ja tavaratila sen sijaan massattiin alkuperäisen malliin mukaan.
Entisöinnissä alkuperäisyydellä on aina rajansa jossain. Kun vihdoin tuli auton maalaamisen aika, päätettiin käyttää moderneja värejä auton korroosisuojan varmistamiseksi. Alkuperäisyys sai siksi väistyä Signal Red 6407 värikoodin kohdalla. Maalaamiseen ei käytetty perinteistä ohennepohjaista maalia, vaan nykyaikaista ympäristöystävällistä vesiohenteista maalia.
Vanhan moottorin henkiin herättäminen
Porschen kiinni ruostunut moottori avattiin ja kunnostettiin. Sylinterinkannet lähtivät irti ilman suurempia ongelmia, mutta männät olivat ruostuneet kiinni sylintereihin. Avuksi tuli ruosteenpoistajan, lämmön, ajan ja kärsivällisyyden yhdistelmä. Lopulta kampiakseli alkoi pyöriä.
Moottorin sisuskalut rakennettiin kokonaan uusilla alkuperäisillä varaosilla. Sylinterinkannet saatiin koneistamalla kuntoon, eikä niitä tarvinnut vaihtaa. Oikeanpuoleinen nokka-akseli oli mitoissaan ja asennettiin lohkoon takaisin, vasemmalle etsittiin korvaava alkuperäinen nokka-akseli.
Moottorin korjaamiseen meni noin 120 tuntia ja kuusisylinterinen ilmäjäähdytteinen moottori oli taas täydellisessä kunnossa. Keväällä 2017 moottori käynnistettiin ensimmäistä kertaa testipenkissä ja valmisteltiin autoon asentamista varten.
’The devil is in the details’
Kori ja voimansiirto, istuimet ja sisusta palautettiin pikkuhiljaa alkuperäiseen asuunsa syksyllä 2016. Asennusvaiheessa huomattiin, että moni kohta tarvitsi vielä erityistä huomiota. Osa ongelmista oli erityisen vaikeita ratkaista. Yksi niistä ruuvien muoto, joilla suuntavilkut oli alunperin kiinnitetty auton koriin.
Kaikki alkuperäiset lasit olivat kunnostuskelpoisia. Sähköjen kanssa tilanne oli huonompi ja lopulta koko johtosarja päätettiin rakentaa myöhäisemmästä F-sarjan (1971-1973) Porsche 911-auton johtosarjasta.
Kattoverhoilun suhteen entisöijiä onnisti. Varhaisten 911-auton kattoverhoilu on rei’itetty neliön muotoisilla rei’illä. Myöhemmissä malleissa neliöt korvattiin timantin muotoisilla rei’illä. Tehtaalta löytyi kuitenkin vielä työkalu neliönmuotoisten reikien tekemiseksi. Työkalua oli aikoinaan käytetty korjaukseen tulleiden autojen kattoverhoilun paikkaamiseen. Tällä työkalulla auton Numero 57 kattoverhoilu saatiin tehtyä alkuperäisen kaltaiseksi.
Suuri hetki kesällä 2017
Kesällä 2017 auton Numero 57 moottori palasi takaisin omalle paikalleen. Moottorin lopullisen säätämisen jälkeen autolla päästiin koeajolle. Samalla Porsche museo sai yhden uuden tähden kokoelmiinsa.
Porschen museoon kannattaa ehdottomasti tutustua vaikkapa seuraavan Saksan matkan yhteydessä. Stuttgartissa sijaitsee myös Mercedes-Benzin museo, joten samasta kaupungista löytyy autoharrastajalle paljon nähtävää.
Myös tänne Wheelsiin on tulossa juttua molemmista museoista.
teksti: wheels.fi [Kai Lappalainen]
kuvat: Porsche newsroom [kuvat julkaistu Porsche AG:n luvalla]