Kuvaraportti: Porvoon Cruising 30.5.2020
Jenkkiautot Porvoossa kuun viimeisenä lauantaina
Porvoossa on vuosikymmenten aikana ollut aina aktiivisia autoharrastajia ja -kerhoja. Siksi ei olekaan ihme, että tilava Kuninkaanportin kauppa-alueen parkkipaikka täytyy kuukauden viimeisenä lauantaina Porvoo Cruising tapahtumaan saapuvista jenkkiautoista.
Tällä kertaa ehdimme tehdä paikanpäälle vain pikavierailun. Paljon mielenkiintoista kalustoa jäi siksi näkemättä, mutta se ainakin jäi mieleen, että Porvoosta löytyy runsas kattaus tehokkaita Mopareita – niin monta Chargeria, Coronetia ja Road Runneria paikalle saapui.
Kuninkaanportin Moparit
1968 Dodge Charger 383cid V8
1968 Dodge Charger R/T 440cid V8
1969 Plymouth Road Runner
1968 Dodge Coronet R/T 440cid V8
1969 Opel Rekord C coupe
Liian seksikäs autoksi – Opel Rekord C coupé
Opelin suunnittelija Herbert Kilmerin piirtopöydällä syntyi ajattoman kaunis automalli, joka monen aikalaisensa mielestä oli naisen vartalon vyötärölinjan kaaresta muotokielensä lainanneena aivan liian seksikäs auto menestyäkseen.
Amerikassa Coca-Cola -muotoiluna paremmin tunnettu 1960-luvun puolivälissä muskeliautojen muotokielessä yleistynyt C-pilarin kohdalla ylöspäin nouseva vyötärölinja rantautui pienellä viiveellä myös vanhalle mantereelle Eurooppaan. Ensimmäisenä korin muodot piirsi uusiksi Ford esittelemällä uudistetun 17M coupen. Autoa pidettiin kuitenkin liian amerikkalaisena ja menestys jäi vaatimattomaksi. Heikon vastaanoton myötä Fordilla painettiin paniikkinappulaa ja 17M muotoiltiin uudestaan jo samana vuonna.
Ei siis ole ihme, ettei Opelin johdossa oltu kovin vakuuttuneita Kilmerin muotoilemasta Rekord C coupesta. Oliko Rekordin vyötärölinja sittenkin liian rohkea eurooppalaiseen makuun? Auto esiteltiin ja otettiin tuotantoon vastustuksesta huolimatta.
Kansan suussa Rekord sai lantion pyörivää liikettä tarkoittavan lisänimen Hüftschwung. Auton amerikkalaisvaikutteinen muotoilu kuuluu toisessa yleisessä lisänimessä Cola-Flaschen-Rekord.
Uusi Rekord siis yhdistettiin juuri siihen, mitä johtoryhmän tammipöydän ympärillä oli pelätty. Myynnissä se ei kuitenkaan näkynyt, ainakaan negatiivisesti, sillä C-mallin Rekordista ja etenkin sen Rekord Hardtop Coupesta tuli menestys. Näitä kuvia katsellessa ei ole vaikea nähdä miksi. Rekord C Coupe on yksi Opelin historian kauneimmista automalleista. Herää vain kysymys miksei samaa voi sanoa enää yhdestäkään nyky-Opelista?
1958 DeSoto Firedome 4d Sedan 361cid V8
1955 DeSoto Fireflite V8
1957 Chevrolet Bel Air V8 Series 2400
1956 Buick Special 2d Riviera 322cid V8
1971 American Motors Corporation Rambler Hornet 232cid I6
AMC Hornet – Kenoshan herhiläinen
Suomessa nimi Hornet liitetään ilmatilaamme vartioiviin McDonnell Douglasin valmistamiin F/A-18 Hornet-hävittäjiin. Amerikkalaisia Horneteja kotimaamme kamaralla on kuitenkin rullannut jo kauan ennen 1990-luvun hävittäjäkauppoja.
American Motors Corporationin vuosina 1969-1977 valmistama AMC Hornet oli lyhyt kompaktiluokan automalli, jota valmistettiin niin sedanina, hatchback coupena kuin farmarinakin. Hornetin koriin nähden pitkän konepellin alta löytyi perusmallistta 199cid tai 232cid suora kutonen, mutta malliston yläpäästä löytyi useita V8-moottorisia vaihtoehtoja. Niistä halutuin oli Hornet SC360, pieni kaksiovinen muskeliauto, joka AMC:n sukupuussa oli 1969 SC Ramblerin seuraaja.
Lue lisää aiheesta: 1968 AMC AMX – auto, jollaista ei enää koskaan tehdä
Tekeekö Hornet paluun?
Hudson otti mallinimen Hornet (suom. herhiläinen) käyttöön vuonna 1950 ja valmisti Horneteja vuosina 1951-1954. Uudelle omistajalle mallinimi kulkeutui yritysfuusion seurauksena. Nash ja Hudson muodostivat American Motors Corporationin, joka valmisti Hornet nimistä kompaktiluokan sedania vuosina 1969-1977. Chrysler osti AMC:n vuonna 1987, mutta Hornetia ei herätetty henkiin ja oikeus mallinimeen vanheni.
Vuonna 2005 Chrysler varasi Hornetin uudestaan tavaramerkikseen. Vuonna 2006 yhtiö esitteli Euroopan markkinoille suunnitellun kompaktin monikäyttöauton Dodge Hornetin, mutta hyvästä vastaanotosta ja useista erilaisista yhteistyökuvioista huolimatta Dodge Hornetia ei koskaan saatu tuotantoon.
Chrysler luopui Hornet-tavaramerkistä vuonna 2010 – varatakseen nimen itselleen jälleen vuonna 2011. Vuonna 2015 Chryslerin oikeus Hornet nimiseen automalliin vanheni jälleen, mutta muutamaa kuukautta myöhemmin varaus uusittiin. Ja taas kolme vuotta myöhemmin yhtiö luopui tavaramerkistä. Yllättäen kuluvan vuoden maaliskuussa Chrysler varasi Hornet mallinimen Pohjois-Amerikan markkinoilla itselleen. Detroitista kantautuneiden huhujen mukaan tulossa on pieni kaupunkimaasturi, joka tarjoaa herhiläisen suorituskyvyn. Aika näyttää tekeekö Hornet paluun maanteille.
1953 Buick Special Riviera "Miami Vice Racing"
1987 Buick Regal Grand National 3.8 SFI TURBO
1959 Chevrolet Impala 2d Hardtop V8
1948 Plymouth Special Deluxe Club Coupe 271.8cid I6
1975 Dodge Royal Monaco Brougham Coupe 440cid V8
1995 Lincoln Town Car 281cid V8
1938 Volvo PV51
Lue lisää aiheesta: Cruising-helmi: 1938 Volvo PV51
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0