Kuvaraportti: Porvoo Cruising 31.7.2021
Kuninkaanportin cruising-keidas
Porvoossa autoharrastuksella on pitkät perinteet ja kaupungista löytyy paljon mielenkiintoista kalustoa laidasta laitaan. Ei olekaan ihme, että kesäkauden viimeisinä lauantai-iltoina Kuninkaanportin kauppa-alueen parkkipaikka on ääriään myöten täynnä harrasteautoja.
Porvoon cruising on ennen kaikkea jenkkiautojen tapahtuma, mutta vuosien varrella Kuninkaanportissa on nähty myös paljon mielenkiintoisia ja yllättäviäkin harrasteautoja. Niin tänä kesänäkin. Vai mitä sanotte V8-moottorisesta Austin kuorma-autosta, jonka kuvat löytyvät artikkelin loppupuolelta?
Porvoossa kokoonnutaan kuukauden viimeisenä lauantaina.
Porvoon Plymarit
1976 Plymouth Volare 2d Special Coupe
1967 Plymouth Barracuda 2d Notchback Hardtop
1970 Plymouth Road Runner 383cid V8
2001 Plymouth Prowler
1987 Buick Regal 3.8SFI "Turbo T"
Turbo auttoi löytämään amerikkalaisen auton kadonneen identiteetin
Amerikkalaiset autonvalmistajat etsivät identiteettiään pitkään 1960-luvun lopun ja 1970-luvun alun muskelihuuman jälkeen. Öljykriisin jälkimainingeissa isojen V8-moottoreiden tehoja tiputettiin ja perinteikkäästä jenkkiautosta yritettiin tehdä taloudellista kulkuneuvoa. Harva automalli onnistui hankalan yhtälön ratkaisemisessa.
Sitten katseet käännettiin kohti halpoja nelisylinterisiä pikkuautoja, joita tuotiin erityisesti Japanista kilpailemaan ostajien dollareista. Tässäkään ei oikein onnistuttu. Ford Pintosta ei ollut haastamaan eurooppalaisia kilpailijoitaan kaukoidän malleista puhumattakaan.
Vasta 1980-luvulla tekniikan kehittyminen ja turboahdinten yleistyminen auttoi palauttamaan uskon amerikkalaiseen autoon. Autoon, jossa on riittävästi tehoa, tarpeeksi varusteita ja yksinkertaisen varma tekniikka. Turboahdettuja automalleja ei lopulta valmistettu kovin paljoa, mutta niiden merkitys amerikkalaisen auton historiassa on reippaasti valmistusmääriään suurempi.
Omaa kieltään tästä tosiasiasta kertoo se, että Buick joutui valmistamaan Grand Nationalia vielä pitkään virallisen lopettamispäätöksen jälkeen, sillä kysyntä oli niin kovaa. Amerikka ei halunnut luopua takavetoisesta voimavaunustaan ja tyytyä etuvetoiseen nykyautoon.
Ford T-bucket rodi
1989 Tiffany Classic Coupe [Mercury Cougar]
1965 Cadillac Coupe DeVille 429cid V8
1966 Cadillac DeVille Convertible
Päivän Bel Airit
1954 Chevrolet Bel Air Townsman Station Wagon
'54 Chevy: kaunein koskaan nähty auto?
Chevroletin insinöörit tekivät jo vuonna 1952 kynät sauhuten suunnittelutyötä vuosimallin 1955 kokonaan uuden V8-moottorisen Chevroletin markkinoille tuomiseksi. Jotain oli kuitenkin myytävä ennen kuin uudet mallit rullaisivat ulos tehtaiden tuotantolinjoilta.
Ongelma ratkaistiin pitäytymällä vanhassa vuonna 1949 esitellyssä alustassa ja voimalinjassa ja suunnittelemalla niiden päälle uusi kori. Näin syntyi 1953 Chevrolet, jota markkinoinnissa hehkutettiin "Uutena loistokkaana tähtenä" ja "Kauneimpana koskaan nähtynä autona". Samalla malliston yläpään automallit nimettiin Bel Aireiksi ja edullisemman versio 210- ja 150-malleiksi.
Kieltämättä, 1953 Chevroletit ovat kauniita autoja, vaikka pinnan alla tekniikka olikin jo uutena vanhahtavaa. General Motors oli 1950-luvun Amerikassa mestari malliensa elinkaaren venyttämisessä. Myöhemmin GM:stä ovat mallia ottaneet monet muutkin autonvalmistajat, räikeimpänä esimerkkinä vuosikymmenestä toiseen samoihin perusratkaisuihin perustuneet itäisen rajanaapurimme ajoneuvot.
Lisää kromia ja kirkkaita värejä
Mallivuodelle 1954 General Motorsin pahin kilpailija Ford faceliftasi olympiavuonna 1952 esitellyt mallinsa. Samalla Fordien keulalle asennettiin 239cid V8-moottorit. Näillä uudistuksilla Ford repi vauhdilla kiinni Chevroletin kaulaa myyntiluvuissa.
Chevroletilla haasteeseen vastattiin lisäämällä uuteen malliin kromia, leventämällä maskia, uusilla takavaloilla, kirkkaammilla väreillä, uusilla sisustusvaihtoehdoilla ja nostamalla kuusisylinterisen moottorin tehoa. Se riitti juuri ja juuri Fordin selättämiseen. Kaupaksi meni 1,17 miljoonaa autoa, eli noin 20 000 enemmän Fordilla. Tulos oli erinomainen, kun ottaa huomioon, että kokonaan uusi, ensimmäinen Tri-Five Chevy oli jo nurkan takana väijymässä.
Chevroletin välivuodessa 1954 oli muutakin hyvää kuin myyntiluvut. Ensinnäkin 1953-1954 Chevroletit edustavat historiallista siirtymää sodanjälkeisestä autoteollisuudesta modernimpaan aikakauteen. Toiseksi, vain harvoin automerkin kalleimmat lippulaivamallit keikkuvat merkin myyntitilastojen kärjessä. Chevroletin edullisemmat Two Ten mallit kyllä myivät lukumääräisesti enemmän, mutta ylelliset Bel Airit tulivat heti kakkosena.
Puutteistaan huolimatta autoileva kansa siis valitsi 1954 Bel Airin, vaikka tarjolla olisi ollut uudempaakin teknologiaa. Tätä 1954 Wagonia katsellessa ei tarvitse ihmetellä miksi näin tapahtui.
1961 Chevrolet Bel Air 4d Sport Hardtop
1947 Dodge WC pickup
Porvoon '33 rodit
1933 Ford 3-Window Coupe
1933 Chevrolet Eagle 2d Coupe rodi
Päivän erikoisin
1965 Austin FG COE kuorma-auto
1970 Mercury Cougar Eliminator
1970 Jaguar Series 2 E-Type Cabriolet 4.2L
Kumi palaen kohti Porvoon kesäiltaa
1990 Chevrolet Caprice Classic 350cid V8
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0