Rakkaudesta lajiin. Unelmien 1983 Volkswagen Golf Mk1 GTI projekti.
Susi lampaan vaatteissa
Volkswagen esitteli Golf Mk1 GTI:n Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 1975. GTI:tä oli alunperin tarkoitus rakentaa vain rajoitettu erä, mutta mallista tuli niin suosittu, että se synnytti kokonaan uuden autoluokan: pienen, kevyen ja tehokkaan hatchbackin. Nollasta sataan 9,2 sekunnissa ja yli 180km/h huippunopeus pienessä ja käytännöllisessä koossa olivat sellaisia suorituskykyarvoja, etteivät kilpailijat voineet jäädä seuraamaan GTI:n menestystä sivusta.
Pohjois-Amerikassa GTI:tä jouduttiin odottamaan vuosia
Pohjois-Amerikassa Volkswagen pelkäsi Golf-nimen karkoittavan pientä, ketterää ja edullista ensiautoa ostavat nuoret kuluttajat jälleenmyyjiensä lasipalatseista ja nimesi auton Rabbitiksi. Onhan toki söpö kaniini ensiostajille paljon puhuttelevampi mielikuva kuin yläluokkaiseen mailapeliin assosioituva golf. Vai onko? Se jääköön lukijan pohdittavaksi.
Samasta syystä Amerikan mantereelle alkuperäistä pyöreälamppuista 110-hevosvoimaista ja polttoaineen ruiskutusjärjestelmällä tuotettua Golf GTI:tä ei koskaan viety. Rabbitin piti olla edullinen ensiauto ja kuplavolkkarin manttelinperijä. Vaikka internetiä ei vielä ollut keksitty, kantautui tietoa Volkswagenin mullistavasta pikkusportista uudelle mantereellekin. Vuosia jatkunut kohu Golfin ympärillä ei laantunut, joten Amerikan Volkswagen päätti ottaa GTI:n tuotantoon mallivuodelle 1983.
Eurooppalaista Mk1 GTI:tä amerikkalaiset eivät silti koskaan saaneet. Pennsylvaniassa mallivuodelle koottu Rabbit GTI Mk1 oli reilu sata kiloa painavampi ja 20hv tehottomampi kuin eurooppalainen isosiskonsa. Pohjois-Amerikan markkinoille pehmennetystä jousituksesta ja edullisemmasta verhoilusta sentään luovuttiin. Puutteistaan huolimatta GTI kaniinista tuli heti hitti. Olihan sitä odotettu vuosikausia ja Amerikassa on aina osattu arvostaa urheilullisia ajoneuvoja.
GTI oli auto, jonka jokainen halusi
Kanadan Ontariosta kotoisin oleva Derek Spratt osti kohutun Volkswagen Rabbit GTI:n ensimmäisten joukossa heti vuonna 1983. Tuolloin 21-vuotias Spratt muistelee ostopäätöstään näin:
- Kaikkien autolehtien kannessa komeili tuohon aikaan Volkswagen GTI. Se oli auto, jonka jokainen halusi
Kesällä 1984 Derek ajoi silloisen tyttöystävänsä, nykyisen vaimonsa Cherylin kanssa GTI:llään valtatietä numero 1 Kanadan Vancouverista USA:n San Franciscoon ja takaisin. Upeita vuoristo- ja rantamaisemia tarjoava rantatie ja nautinnollisesti mutkiin taittunut Rabbit GTI jätti nuoreen mieheen niin vahvan muistijäljen, että kun liike-elämässä sijoittajana menestynyt Derek täytti 50 vuotta, päätti hän herättää muistonsa uudestaan henkiin. Alkuperäistä autoaan hän ei enää löytänyt, mutta Derek hankki vastaavan GTI:n ja rakensi sen alusta loppuun oman makunsa mukaan Golf GTI:n persoonallisuutta turmelematta.
- Olisipa mukava herättää henkiin ensimmäinen oma autoni, jonka nuorena miehenä omistin ja muistella perheeni kanssa niitä elämämme vuosia, Derek pohti.
Pedanttisen tarkka custom-projekti on tarkasti dokumentoitu Derekin Youtube-kanavalla
Derek oli myynyt ensimmäisen GTI:nsä vuosikymmeniä aikaisemmin, mutta hän onnistui löytämään auton, joka oli rullannut tehtaan tuotantolinjalta ulos samana päivänä, kuin hänen ensimmäinen autonsa vuonna 1983. Ajettuaan auton kotitalliinsa, Derek Spratt aloitti seitsemänvuotiseksi venähtäneen rakennusprojektin. Viikonloput ja pitkäksi venyneet arki-illat autotallissa tulivat seuraavina vuosina tutuiksi. Derek purki auton järjestelmällisesti osiin ja selvitti jokaisen osan toimintaperiaatteen.
- Tavoitteenani oli, että auto tuntuisi ja käyttäytyisi kuten alkuperäinen Mk1 GTI, mutta siinä olisi moderneja mausteita.
- Halusin näyttää, että vanhasta autosta voi rakentaa oikeilla osilla ja hyvin suunnittelemalla aidon superauton. Ilman, että klassikkoauton ajamisen hauskuus katoaa, Derek jatkaa.
Lähes pedanttisen tarkasti työskennellyt Derek dokumentoi jokaisen työvaiheen Youtube -kanavallaan. Aikaa projektin läpiviemiseen ja videoiden tekoon kului lähes 12 000 tuntia. Valmiita Youtube-videoitakin syntyi yli 180 kappaletta. Ei olekaan ihme, että Derek sai nopeasti suuren joukon some-seuraajia, vaikkei häntä ensi silmäyksellä menestyneeksi tubettajaksi tunnistaisikaan.
Intohimoiset Volkswagen harrastajat Skandinaviasta Afrikkaan seurasivat projektin etenemistä, lähettivät kysymyksiä, tsemppiviestejä ja neuvoja. GTI:n alkuperäiset pisteosat saattavat olla kiven takana, joten projektia seuranneet harrastajat jopa tarjoutuivat lähettämään Derekille harvinaisia GTI-osia omista varastoistaan. Jokaisessa rakennusprojektissa tulee vaiheita, jolloin motivaatio on kovilla. Niin kävi myös Derekille. Silloin some-yhteisön tuki oli kullan arvoista.
Projektin esikuva: Golf GTI Oettinger 16s
GTI:stä rakennettiin Saksassa useita erikoismalleja, joista tunnetuin lienee Callawayn Stage 2 Turbo. Projektinsa esikuvaksi Derek valitsi kuitenkin Euroopassa vuonna 1981 esitellyn, Volkswagenin tehtaan tuella rakennetun Oettingerin virittämän Golf GTI Oettinger 16s erikoismallin. Oettingerin virittämä Golf on nykyään äärimmäisen harvinaisen erikoismalli.
- Halusin rakentaa auton, joka soveltuu monipuoliseen ajoon ja on virheetön käyttäytymiseltään, Derek tiivistää projektin tavoitteen.
- Callaway stage 2 turbo oli aikanaan hieno Mk1 GTI:n erikoismalli, mutta minulle 16s oli se, jonka halusin oman projektini esikuvaksi, tosin modernisoituna Mk2 GTI:n 16-venttiilisellä kannella.
Projektin edetessä Derek paransi auton kiihtyvyyttä ja huippunopeutta reippaasti eurooppalaista Golf GTI:tä tehokkaammaksi. Samoin korin jäykkyyttä, auton käyttäytymistä mutkissa ja jarrutehoa parannettiin. Derek Spratt päivitti myös auton mukavuusvarusteet tälle vuosituhannelle asentamalla mm. sähköikkunat, penkinlämmittimet, sähkösäätöisen jarrupainejärjestelmän ja kosketusnäytöllisen mittariston Bluetoothia ja pysäköintikameroita unohtamatta.
Moottoritilan sydämeksi Derek halusi moottorin, jolla kelpaa lähteä kiertämään ratapäivinä kilparatoja. Yhdessä tutun moottorirakentajan kanssa hän suunnitteli vapaastihengittävän alkuperäishenkisen custom-moottorin. Tehonlisäys olisi ollut helppo saavuttaa turbottamalla, mutta Derek halusi säilyttää auton alkuperäisen vapaastihengittävän idean. Yhdessä tehostetun jäähdytysjärjestelmän kanssa Derekin GTI:n moottori tuottaa nyt noin 240 hevosvoimaa.
Paluu valtatielle 1 ja autotapahtumien yleisömagneetiksi
Jokainen pikkutarkka muutos ja työn dokumentointi vaati aikaa. Projekti tuntui vain venyvän ja venyvän.
- Välillä tuntui siltä, että paisunut projekti söisi minut elävältä, Derek sanoo ja jatkaa: Tämä oli kaikista elämäni projekteista se, joka vaati äärimmäistä sitoutumista päämäärän saavuttamiseksi.
Kun Derek Spratt lopulta vuonna 2018 sai Ultimate GTI -projektinsa valmiiksi, hän halusi juhlia saavutustaan.
- Ensitöikseni vein 85-vuotiaan isäni ajelulle autolla, Derek muistelee.
- Olemme insinööriperhettä, erityisesti autoalalta. Rakkauteni saksalaisiin autoihin on isältäni lähtöisin.
Totinen testi Le Mans -kuljettajan käsittelyssä
Derek vei GTI:nsä myös tositestiin radalle. Vancouverin mutkikkaalla moottoriradalla entinen Porschen Le Mans kuljettaja Kees Nierop kellotti Derekin 1983 Ultimate GTI:llä nopeamman ajan kuin 2018 Porsche Cayman S:llä. Derekin voi sanoa onnistuneen saavuttamaan suorituskykylukemat, jotka Amerikan GTI:llä olisi hänen mielestään alun perinkin pitänyt olla.
Ratapäivien lisäksi Derek Spratt ajoi GTI:llään useisiin autonäyttelyihin, joissa hän tutustui paikallisiin Volkswagen-harrastajiin. Eräs hänen Vancouverissa tapaamansa harrastaja kertoi katsoneensa jokaisen Derekin videoista.
- Vau, Derek ajatteli silloin ja pohti: olenkohan edes itse katsonut niitä kaikkia?
Ja jotta ympyrä sulkeutuisi, Derek ajoi Vancouverista valtatietä numero 1 alas San Franciscoon samaa reittiä kuin 34 vuotta aiemmin, tosin tällä kertaa vanhimman poikansa kanssa.
- Voit purkaa joka ainoan pultin ja mutterin autosta, kasata sen ja sitten ajaa sillä 10 000 kilometriä, eikä mitään pahaa tapahdu, Derek toteaa.
- Auto selvisi matkasta Kaliforniaan ja takaisin ilman mitään ongelmia.
1983 Ultimate Golf GTI Mk1 tekniikka:
- Auto painaa 815kg rataviritettynä ja 860kg katuviritteisenä
- 240hv kierroksilla 7250-8000rpm ilman katalysaattoria ja ilmanputsaria, 220hv kierroksilla 7,000-7,400rpm katalysaattorilla ja putsarilla
- Tarvittaessa 100+ hv lisää ECU-ohjatulla progressiivisella NOS-järjestelmällä
- Korin rungon sisään piilotetut jäykisteet
- Hiilikuituinen konepelti, takaluukku ja puskurit, takalasi pleksistä
- Maalattu epoksi primerilla ja pinnoitettu vesihiotulla lakalla
- Kokonaan uusi OEM-sisusta, penkit verhoiltu NOS-kankailla
- Mk3 GTI:n ABA-logo, Mk2 16v kannet, 288 asteiset nokat, 34/29,5mm venttiilit
- 95,5mm stroukattu kampiakseli, 11,5:1 puristus, 83,5mm sylinterit
- Iskutilavuus 2092cc
- Custom imusarja, ilmakotelo pleksistä, tupla polttoainekiskot
- 1,75" pakosarja, 2.25" pakoputki ja 2,5" pakoputken pää
- Custom vaihdelaatikko rakennettuna VW 020 5-vaihteiseen kuoreen, LSD Quaife
- Stage 3 ja stage 5 kytkimet katu- ja ratakäyttöön
- 500hv kestävät vahvistetut vetoakselit
- Custom jäähdytin, sähköinen vesikumppu
- Holleyn Dominator ECU
- Holleyn kosketusnäyttöinen digimittaristo
- Holleyn radalle suunniteltu sytytys
- Wilwood/Tech-53 4-mäntäiset jarrusatulat, 10” jarrulevyt, Hawk jarrupalat, ECU:n ohjaama jarrutehostimen paine
- KW V3 säädettävä alusta, useita jousia käytöstä riippuen
- Tarkka custom vaihdevivusto
- Nahkainen OEM ohjauspyörä, custom rattipylväs ja nivelet
- Quaife nopea hammastanko-ohjaus
- Philips LED_ajovalot
- Näyttää vakiolta, mutta jättää Porsche 718 Cayman S:n radalla
"Jos aloitat kustomoinnin rahan takia, valitse jokin muu harrastus!"
Derek Spatt arvioi auton rakentamiseen kuluneen yli 140 000 kanadan dollaria, mikä nykykurssilla tarkoittaa reilua 90 000 euroa. Kun Derekistä tuntui, että hän oli käyttänyt riittävästi aikaa mestariteoksensa rakentamiseen ja sillä ajamisesta nauttimiseen, hän päätti myytä auton jollekulle innokkaalle VW-harrastajalle. Ostajaksi valikoitui vancouverilainen nuori pariskunta, joille Derek myi autonsa murto-osalla siitä hinnasta, joka auton rakentamiseen kului. Spratt ei rahallista menetystään sure, päinvastoin. Tämä auto on rakennettu rakkaudesta Golfiin.
- Jos aloitat auton entisöinnin ja kustomoinnin yksin rahan takia, sinun kannattaa valita jokin muu harrastus, Derek sanoo
- Tämä projekti oli minulle antoisa. Tein sen mitä halusin. Rakensin GTI:n joka on nopeampi ja parempi kuin alkuperäinen. Seurasin unelmaani seitsemän vuoden ajan.
Derek on tyytyväinen nähdessään autonsa nyt osana innokkaan Volkswagen-perheen elämää. Perheen, joka osaa arvostaa kaikkea sitä, mitä Derek autolle teki.
- Minulle oli tärkeää myydä auto jollekulle, joka antaa minun pysyä yhteydessä autoon, Derek selittää.
- Voin käydä autolla joskus ajelulla tai tehdä sille pieniä huoltoja, mutta olen iloinen, että auto on nyt heidän autonsa. Minulle riittää, että näen sitä silloin tällöin.
Voisi kuvitella, että seitsemän vuoden projektin jälkeen moni vetäisin hetken henkeä, mutta autoharrastajilla on usein monta projektia menossa yhtä aikaa tai ainakin seuraava jo odottamassa.
- Seuraavaksi aion sähköistää 1961 kuplavolkkarin. Klassikkoauton sähköistämiseen liittyvä teknologia kiinnostaa minua.
Nostamme Derekille hattua ja toivotamme terveyttä ja menestystä harrastuksen parissa.
Derekin Youtube-kanavan löydät täältä.
Teksti: Kai Lappalainen
Kuvat: Volkswagen AG ja Derek Spratt