Riihimäen Turpakäräjät 24.6.2020
Kerran kesässä täytyy käydä Hollywoodissa
Riihimäki on Suomen Hollywood, hehkuttaa riihimäkeläinen julkimo Janne Kataja kotikaupunkiaan. Hollywoodin kuuluisat kukkulat tasaiselle suo- ja peltomaalle perustetun Riihimäen ympäriltä puuttuvat, mutta Turpakäräjille kokoontuneet jenkkiautot ja etenkin suomalaisittain harvinaisen komea rodien rivistö saivat satunnaisen cruising-vieraan hieraisemaan silmiään. Ollaanko tässä nyt Kaliforniassa vai Kanta-Hämeessä? Ja kun vielä kuuma aurinko porotti pilvettömältä taivaalta, asfaltti hehkui jalkojen alla ja V8-moottorit murahtelivat, täytyi todeta Katajan olevan oikeassa. Riihimäki on Suomen Hollywood. Ainakin kuumina kesäkeskiviikkoina Turpakäräjillä Ullan Pakarin parkkialueella.
Riksun rodit
1932 Ford Model B roadster "Deuce"
1932 Ford Model A roadster
Riksun Edselit
1959 Edsel Ranger 4d Sedan 292cid V8 "Moonrise Gray"
Edsel on kouluesimerkki markkinoinnin epäonnistumisesta
Edsel on kouluesimerkki markkinoinnista, jos tavoitteeksi otetaan täydellinen epäonnistuminen uuden tuotemerkin lanseeraamisessa. Aluksi kaikki tuntui menevän hyvin. Ford syyti avokätisesti Edselin markkinointiin dollarinippuja toisensa jälkeen. Kuluttajat odottivat uutta automerkkiä innoissaan ja lehdistössäkin nousi Edsel huuma. Kun vielä Chrysler epäonnistui mallivuoden 1957 autojensa kanssa, oli pelikenttä avoin Edselin voittoisalle maailmanvalloitukselle.
Jos Ford olisi esitellyt Edselin vuoden 1955 V8-huumassa keskellä nousukautta, saattaisi Edsel hyvinkin olla edelleen keskuudessamme. Sen sijaan uusi tuotemerkki saatiin lopulta myyntiin taantuman keskellä loppuvuonna 1957. Dollareistaan tarkat kuluttajat ehtivät markkinointihumun aikana kääntää katseensa suurista luksusautoista pienempiin taloudellisiin ajoneuvoihin. Edselin pahin menestyksen tulppa ei tullutkaan Detroitin suurten valmistajien taholta, vaan kampoihin panivat kotimaiset pienet merkit mm. Kenoshasta (Nash) ja South Bendistä (Studebaker Packard) ja kaikkien yllätykseksi myös vanhalta mantereelta Saksasta kuplavolkkarin saapuessa Pohjois-Amerikan markkinoille.
1959 Edsel Ranger 4d Sedan 292cid V8 "Jet Stream Blue"
Automallina Edselissä ei ollut mitään vikaa, mutta..
Autona Edselissä sinänsä ei ollut mitään vikaan. Edsel oli tarkoitettu paikkaamaan Fordin ja Mercuryn mallien väliin jäävää aukkoa Fordin tuotevalikoimassa. Pinnalta alta Edsel perustuukin molempien sisarmerkkiensä tekniikkaan. Edselin keulalle sai listalta tehokkaan V8-moottorin, josta tehoa irtosi aina 345 hevosvoimaan saakka. Lisävarustelistalta löytyi myös kaikki mahdolliset sähköhärvelit, mitä 1950-luvun lopulla autoihin oli kuviteltavissa.
Lisävarusteidensa ansiosta Edselin hinta nousi jälleenmyyjän marmoritiskillä niin lähelle Mercuryn hintalappua, että moni ostajaehdokas pettyi Fordin alhaista hintaa hehkuttaneeseen markkinointiin. Osa pelästyi Edselin voimakkaasti muotoiltua keulaa, mutta toisaalta rohkeasti vedettiin suunnittelupöydällä viivoja General Motorin vuosimallin 1958 autoja suunniteltaessakin.
Oliko Edsel aikaansa edellä vai jäljessä?
Edselin tarina jäi lopulta vain kolmen mallivuoden mittaiseksi. Näitä kuvia katsoessa on todettava, että se on harmi, sillä autohan on komea ja muotokieleltään jopa eurooppalaishenkinen. Rekisterikilpi täytyy kiinnittää sivuun kuten Alfa Romeossa ja alaspäin käännettyä hevosenkenkää muistuttava jäähdyttäjän säleikkö vie ajatukset 1930-luvun Bugatin muotokieleen.
Oliko Edsel siis aikaansa edellä vai muutaman vuoden jäljessä? Se jääköön katsojan päätettäväksi. Säilyneiden yksilöiden hinnat ovat joka tapauksessa noususuunnassa.
1958 Cadillac Series 62 DeVille 365cid V8
1941 Buick Super Eight Custom Coupe 248cid Fireball
1941 Buick Super Eight Custom Coupe 248cid Fireball
Lady Libertyn paluu Amerikan valtateille
Sotavuosina Amerikassa ei juuri henkilöautoja valmistettu. Sodan päätyttyä kaipuu tien päälle olikin kova. Car and Driver -lehti koeajoi Stylemasterin heti vuonna 1946. Arvio Chevroletin uutukaisesta kuvasi voittajana vaikeuksista selvinneen kansan tuntoja vapaasti suomennettuna näillä sanoilla:
Chevrolet Stylemaster ei ehkä ole mikään tanssilattioiden prinsessa, mutta hänen yksikurkkuinen Carter-polttoaineensekoittimensa kuljettaa sinut mahtavan kansamme halki silmänkään värähtämättä. Hirohito olisi ollut valmis tappamaan (ja kovasti yrittikin!) näin kestävästä valurautalohkosta – siihen kuuluu kiinteät venttiilinnostimet ja neljä päälaakeria! Tämä auto on vakaa risteilijä, juuri sellainen, jota Chevrolet työsti ennen Pearl Harboria, jossa Neiti Vapautta iskettiin vyön alle.
Vapaus, se tuntuu niin hyvältä. Eikö tunnukin?
1969 Dodge Dart GT 273cid V8
1970 Oldsmobile Toronado 455cid V8 FWD
Etuvetoinen amerikkalainen luksusauto
Etuvetoinen amerikkalainen luksusauto isolla 455cid (7.0L) V8-moottorilla on harvinaisuus. Oldsmobile oli kehittänyt etuvetoa vuodesta 1958 alkaen pienempään F-85/Cutlass mallisarjaansa, mutta projekti osoittautui liian kalliiksi. Niinpä lähtökohdaksi otettiin suurempi korimalli ja mallivuosi 1961. Aikataulu osoittautui kuitenkin liian tiukaksi ja projekti venyi aina 1960-luvun puoleen väliin saakka, jolloin Oldsmobile sai emoyhtiöltä luvan aloittaa uuden full-size luksusmallin tuotannon.
Uuden mallin nimeksi otettiin Toronado, joka siihen mennessä oli ollut käytössä vain Chevroletin kokeellisessa näyttelyautossa. Toronadon sydämenä sykkii Unitized Power Package (UPP) voimansiirtojärjestelmä. Uudella järjestelmällä moottori, vaihdelaatikko ja etuveto saatiin rakennettua niin kompaktiin pakettiin, ettei moottoritilaa korissa tarvinnut laajentaa. Seitsemän vuoden kehitystyön aikana UPP-järjestelmällä ajettiin lähes 2,5 miljoonaa testikilometriä. Järjestelmä osoittautui niin kestäväksi, että se otettiin lähes sellaisenaan käyttöön myös huomattavasti raskaammassa GMC Motorhomessa 1970-luvulla.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0