Ruostevaurioiden arviointi katsastuksessa
Katsastuslaki ja katsastuksen arvosteluperusteet muuttuivat 20.5.2018. Käsittelimme katsastuksen muutoksia aiemmin jo yleisesti ja renkaiden osalta. Tässä artikkelissa keskitymme niihin katsastuksen uusiin arvosteluperusteisiin, jotka koskevat jokaiselle ajoneuvoharrastajalle tuttua ongelmaa – ruostetta. Vastauksia Trafin julkaisemista katsastuksen arvosteluperusteista saa mm. seuraaviin kysymyksiin:
- miten auton ruostevauriot katsastuksessa selvitetään?
- johtaako ruostevaurio aina katsastuksen hylkäämiseen?
- saavatko ovet, luukut tai lokasuojan kaaret olla ruosteessa?
- meneekö auto katsastuksesta läpi ruosteisilla jarrulevyillä?
Trafin ohjeessa ruostevaurioiden tarkastamisesta katsastuksessa sanotaan:
”Ruostevaurioiden tarkastamisessa tulee hyödyntää riittävästi rengasrautaa ja ruostehakkua, koska vain kyseisten työvälineiden avulla saadaan selville onko massan alla peltiä lainkaan ja jos on, onko se tervettä.”
Kyseisten työvälineiden käyttö katsastuksessa on monelle autoharrastajalle tuttu. Eikä se koskaan mukavalta tunnu, kun käteen saa pohjasta läpi menneen ruostehakun iskun tuloksena paperin, jossa katsastuspäätöksen kohdalla lukee hylätty.
Seuraavassa katsastuksen uudet arvosteluperusteet alustan, akselistojen ja ohjauksen, jarrujen ja korin ruostevaurioiden osalta.
1. Alusta
Auton alusta tarkastetaan katsastuksessa silmämääräisesti sekä rengasrautaa tai ruostehakkua apuna käyttäen. Alustaa koputetaan rengasraudalla systemaattisesti. Äänen kimmoisuuden perusteella painellaan kohtia, joissa epäillään ruostevaurioita. Tarvittaessa alustan kunto selvitetään mittaamalla tai erillisellä mittaustodistuksella.
Alustasta tarkastetaan:
- akselistojen kiinnityskohdat
- rungon, lattian ja pohjalevyrakenteen kunto
- alustan kantavien rakenteiden kunto
- korin ja rungon sekä mahdollisen apurungon kiinnityspisteet
- apurungon kunto
- pyörätilan rakenteiden kunto
Autot, joissa on itsekantava kori
Hylkäykseen tai ajokieltoon johtavat viat tai puutteet:
- akseliston kiinnityskohdissa ruostevaurioita
- apurunkojen kiinnityskohteissa ruostevaurioita
- ruostevaurioita tai muodonmuutoksia, jotka heikentävät alkuperäistä lujuutta
Hylkäykseen johtavat viat tai puutteet:
- helmakoteloissa tai joustintukien koteloissa ruostevaurioita
Korjauskehotukseen johtavat viat tai puutteet:
- pienialainen yksittäinen ruostevaurio
Erillisrungolliset autot
Hylkäykseen tai ajokieltoon johtavat viat tai puutteet:
- rungossa ruostavaurioita
Hylkäykseen johtavat viat tai puutteet:
- korin kiinnityskohdissa ruostevaurioita
- ruostevaurioita tai muodonmuutoksia, jotka heikentävät alkuperäistä lujuutta
- rungossa murtumia
- poikittaispalkkeja puuttuu tai kiinnitys puutteellinen
- helmakoteloissa ruostevaurioita
Korjauskehotukseen johtavat viat tai puutteet:
- pienialainen yksittäinen ruostevaurio
Autot, joissa on pohjalevyrakenne
Hylkäykseen tai ajokieltoon johtavat viat tai puutteet:
- pohjalevyssä ruostevaurioita
Hylkäykseen johtavat viat tai puutteet:
- korin kiinnityskohdissa ruostevaurioita
- ruostevaurioita tai muodonmuutoksia, jotka heikentävät alkuperäistä lujuutta
Korjauskehotukseen johtavat viat tai puutteet:
- pienialainen yksittäinen ruostevaurio
Huomioita:
Katsastuksen uusien arvosteluperusteiden pohjalta on selvää, että suuri osa ruostevaurioista johtaa hylkäykseen tai ajokieltoon. Vain pienestä yksittäisestä ruostevauriosta selviää korjauskehotuksella.
2. Akselistot ja ohjaus
Etuakselisto
Hylkäykseen tai ajokieltoon johtavat viat tai puutteet:
- tukivarsien ruostevauriot
- akselipalkiston ruostevauriot
Taka-akselisto
Hylkäykseen tai ajokieltoon johtavat viat tai puutteet:
- akselin kiinnityksen ruostevauriot
- akseliston tai akselipalkiston kiinnitys löysä, vaurioitunut tai osittain irronnut tuentakohdistaan
- ruostunut tai rikkoutunut akseli, tukivarsi, niiden yhdyskohta akselistossa tai jousen tuentakohta
3. Jarrut
Jarrujärjestelmän osalta ruostevauriot selvitetään katsastuksessa silmämääräisesti, kokeilemalla tai jarrulevyjen kunnon osalta tarvittaessa mittaamalla. Ruostevauriot jarruissa katsotaan niin merkittäväksi viaksi, että hylkäys tai ajokielto on helposti seurauksena. Kannattaa siis jo oman turvallisuudenkin takia tarkistaa omasta harrasteautosta mahdolliset jarruosien ruostevauriot ennen katsastusta.
Korjauskehotukseen tai hylkäykseen johtavat viat tai puutteet:
- Levujarrujen jarrukilpi on ruostevaurioitunut tai puuttuu
Hylkäykseen tai ajokieltoon johtavat viat tai puutteet:
- Rumpujarrujen jarrukilpi on ruostevarioitunut tai puuttuu
- Jarrulevy on ruostunut tai syöpynyt yli 1/3 kitkapinnaltaan per puoli
Levyjarrujen jarrukilpien osalta silloin tällöin esiin nousee kysymys ovatko jarrukilvet ylipäätään katsastuksessa pakolliset. Entisessä harrasteautossani niitä ei ollut edessä eikä takana, eikä katsastuksessa asiaan koskaan kiinnitetty mitään huomiota. Asiaa katsastusinsinööriltä kysyessäni sain vastauksen, että jos jarrukilvet ovat olleet tehtaan tuotantolinjalta valmistuneessa autossa, niiden tulee olla paikallaan myös katsastuksessa.
4. Kori
Korin kunto selvitetään silmämääräisesti, ruostehakulla tai rengasraudalla painelemalla, koputtamalla ja vääntelemällä.
Hylkäykseen johtavat viat tai puutteet:
- korin kantavissa osissa ruostevaurioita tai lujuutta heikentäviä muodonmuutoksia
- korin kotelorakenteissa ruostevaurioita
- ovien ja kansien laaja-alaiset ruostevauriot
- tavaratilan ruostevaurio (jos tavaran putoamisvaara)
- puhkiruostunut tai teräväsärmäinen lokasuoja
- lokasuojan reunan laaja ruostevaurio
- istuimien tai turvavöiden kiinnityskohtien ruostevauriot
- kotelorakenteiden ja kattopilareiden ruostevauriot
Korjauskehotukseen tai hylkäykseen johtavat viat tai puutteet:
- sisälokasuojan ruostevaurio
- puskureiden, astinlautojen tai hiekkapeltien ruostevauriot
Korjauskehotukseen johtavat viat tai puutteet:
- itsekantavan korin pohjapellissä yksittäinen pienialainen ruostevaurio
- erillisrungollisen korin pienialainen yksittäinen ruostevaurio
- ovien ja kansien vähäiset ruostevauriot
Ruosteetonta harrasteautoa on vaikea löytää, etenkin jos Suomi-historian omaava yksilö on hakusessa. Ruostetta on toisaalta turha pelätä tai ruveta peittelemään alustamassalla piiloon. Hitsauskoneen hankinta ei nykyään ole enää kovin kallista ja hitsaustaito nostaa harrastuksen kokonaan uudelle tasolle. Wheelsin Tee-se-itse palstalta löytyy artikkeli MIG-hitsauskoneen hankinnasta autopeltitöihin.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Lähde: Trafi, Ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteet
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0