Kuvaraportti: Stadin Cruising Night Helsingin kauppatorilla 2.4.2021
Mikä on Stadin cruising?
Stadin Cruising Night on spontaani autoharrastajien kokoontuminen, jonka historia juontaa 1980-luvun alkuun. Alkuvuosina merkittävässä osassa oli mm. Suomen vanhin edelleen toiminnassa oleva Radio City. Tapahtumalla ei ole virallista järjestäjää, vaan siitä on tullut osa pääkaupunkiseudun harrastajien yhteistä kulttuuriperintöä.
Vuosikymmenten aikana kokoontumispaikkakin on vaihdellut, mutta nykyään cruising-väki saapuu Helsingin kauppatorille jokaisen kuukauden ensimmäisenä perjantaina vuoden ympäri. Talvella kauppatorilla on hyvin tilaa, mutta kesällä paikalle kannattaa tulla ajoissa, jos haluaa olla varma parkkiruudusta tapahtumien keskipisteessä.
Vaikka kauppatorilla on ilta-auringon paistaessa ja ajokauden ollessa kiivaimmillaan ahdasta, on siellä oma käsinkosketeltava tunnelmansa. Stadin cruising on ajaton klassikko.
Esittelyssä mallivuoden 1971 autouutuudet
1971 Ford Torino Brougham 2d Hardtop Coupe
1971 Chevrolet Camaro 2gen
1971 AMC Matador 4d Sedan 401cid V8
GS - urheilullinen, tehokas ja ylellinen Gran Sport
1972 Buick Skylark GSX 455
Buick GS on herrasmiehen hot rod
Buickin myöhempää mallistoa tarkkaillessa ei ehkä muistu mieleen, että Buick oli yksi keskeisimmistä automerkeistä muskeliautohuuman hulluina vuosina. GM:n henkilöautotuotannon ylemmän luokan automerkkinä Buickin muskeliautoissa yhdistyi teho, ylelliset varusteet ja aikalaisiin verrattuna herrasmiesmäisen hillitty ulkoasu.
Vauhdin ja luksuksen yhdistelmä nosti luonnollisesti myös tehokkaiden Buickien hintalappua jälleenmyyjän marmoripalatsissa. Niinpä muskelivuosien Chevroletteihin, Fordeihin tai Dodgeihin verrattuna GS Buickit ovat verrattain harvinaisia harrasteautoja. General Motorsin markkinointiosasto mainostikin tehokkaita Buickeja herrasmiesten hot rodeina, eikä niitä yritettykään kaupata vauhdinjanoiselle nuorisolle.
Gran Sport – Buick urheilullisten GS-mallien synty
Buickin ensimmäinen ylellisyyden ja urheilullisuuden yhdistänyt Gran Sport oli vuosimallin 1965 Buick Skylark Gran Sport. General Motorsin sisäisissä ohjeissa kiellettiin yli 330cid moottorin asentaminen mid-size kokoluokan autoihin. Esittelemällä Gran Sport mallin Buick kiersi emoyhtiön sääntöä ja keulalle lusikoitiin Buickin 401cid Nailhead V8-moottori nelikurkkuisella kaasuttimella. Samalla koria vahvistettiin kestämään moottorin tarjoamat 325 hevosvoimaa ja 600Nm vääntö. Ulkoisesti Gran Sport vastasi lähes vakiomallia.
Gran Sport osoittautui menestykseksi, joten mallivuodelle 1967 Buick esitteli auton Skylark Grans Sportista lyhennetyllä omalla GS400-nimellä. Edelleen ulkonäkö oli tehokkaaksi autoksi varsin vaatimaton.
Vuonna 1970 alkoi tapahtua toden teolla. Buickin Gran Sport muskeliauto GS455 Stage 1 oli vuonna 1970 markkinoille tullessaan varsinainen sleeperi. Drag stripillä Hemi-moparia vastaan viivalle asettuessaan Buick ei ollut yhtään kilpakumppaniaan hitaampi, mutta ulkoisesti muskeli-Buick ei ollut juuri tavallista Skylarkia erikoisempi. Niinpä kauppa ei käynyt toivotunlaisesti asiakkaiden totuttua kilpailevien merkkien villisti varusteltuihin ja kirkkailla väreillä maalattuihin muskeliautoihin.
Nopealta näyttävä auto menee paremmin kaupaksi
Autokaupan faktoihin 1970-luvun vaihteen Amerikassa kuului, että auto myy sitä paremmin, mitä nopeammalta se näyttää, vastasipa ulkonäkö todellista suorituskykyä tai ei. Samasta syystä suorituskyvyltään tavallisia autoja myydään yhä edelleen erilaisilla sporttipaketeilla varustettuna.
Buickilla ymmärrettiin, että juuri tässä oltiin GS455 mallin kanssa epäonnistuttu. Muskeli-Buickia tuunattiin nopeasti näyttävämmäksi ja markkinoille tuotiin räväkkä GSX-versio. GSX:n konepelti sai leveät mustat raidat, scoopit ja pellin päälle upotetun tehokkaasta moottorista kielivän kierroslukumittarin. Kaksiovisena hardtop-coupena myyty GSX vauhtiraitoineen, kirkkaine väreineen ja suurine spoilereineen ei ollut enää huomaamaton sleeperi, vaan tällä kertaa suorituskyky todella vastasi räväkkää ulkoasua.
Buick GSX puhutti, mutta kauppa ei käynyt
GSX-mallia myytiin vain yhdellä 455cid V8-moottorilla kahdella eri viritystasolla. 455cid (7.5L) V8-moottorin perusversio tuotti 350 hevosvoimaa ja Stage 1 viritetty malli reilu kymmenen hevosvoimaa enemmän.
Voiman välityksestä taka-akselille huolehti tiheästi välitetty nelipykäläinen Munchie-manuaali Hurstin shifterillä. Vakiorengastus oli 15x7” Rallye-vanteille asennettu Goodyear Polyglass G60 valkoisilla kohokirjaimilla koristeltuna.
Näyttävästä Buick GSX:stä puhuttiin paikallisen Esson baarin nurkkaparlamentissa ja auto veti väkeä Buickin myymälöihin, mutta vain harva lähti avaimet taskussaan kotimatkalle. Koko vuonna 1970 Buick GSX:ää meni kaupaksi vain 678 kappaletta.
Buick GSX koki muskeliautojen kohtalon ja tehokas GS hiipui varustepaketiksi
Buick GSX:n, niin kuin monen muunkin muskeliauton, kohtaloksi koituivat kohonneet vakuutusmaksut ja kiristyneet päästö- ja turvallisuusvaatimukset. Vuosimallin 1971 GSX:n 455-moottori tuotti paperilla enää 260 hevosvoimaa. Niinpä autoja meni kaupaksi enää 124 yksilöä ja vuonna 1972 enää 44 kappaletta.
Vuonna 1972 uudelleen henkiin herätetty Century korvasi Skylarkin ja samalla Gran Sportista tehtiin nykytyylin mukainen perusmallin urheilullinen varustepaketti ilman todellista tehonlisäystä. Alkuperäishenkisen paluun Gran Sport teki vasta 1977 esitellyn Buick Electra Gran Sportin myötä.
Euroopan GM:n Gran Sport
1971 Opel Commodore A GS Coupe 2.8L
1979 Chevrolet Corvette Targa 406cid V8
Tiedätkö minä vuonna Chevrolet valmisti eniten Corvetteja?
Moni veikkaa vastaukseksi mallivuotta 1962 tai 1967, mutta oikea vastaus saattaa yllättää.
Vuonna 1979 Chevroletin tehtaiden tuotantolinjoilta rullasi ylös 53 807 Corvettea. Se on enemmän kuin vuosina 1963 ja 1967 yhteensä.
1960 Chevrolet impala 4d Sedan
Ponit kevätlaitumella
1962 Simca Ariane 1.3L 4d sedan
1991 BMW E30 US-Spec 325i avoauto
1990 Chevrolet Fleetside 350cid V8
1999 Chevrolet Camaro LS1
1977 Buick Electra Limited 2d Coupe 403cid V8
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0