Kuvaraportti: Stadin Cruising Night jenkkiautotapahtuma 2.10.2020
We will cruise again!
Vielä vapunpäivälle osuneessa koronakevään toukokuisessa Stadin Cruising Night -illassa näytti siltä, että kaikki tapahtumat joudutaan American Car Show:n vanavedessä peruuttamaan, eikä tänä vuonna päästä juuri jenkkiautotapahtumista tai cruisingeista nauttimaan.
Vappuna Helsingin Kauppatorilla monen auton ikkunaa koristi FHRA:n support-pakettien We will cruise again! -tarrat, mutta itse tapahtumassa oli tavanomaista vappucruisingia hiljaisempaa. Perinteisistä suurista sisätiloissa järjestettävistä tapahtumista ei lopulta montaa pystytty järjestämään, tosin pienenä valopilkkuna uudessa FHRA:n Malmi Show & Go Power Festival -tapahtumassa Malmin lentoaseman tunnelmallisessa hangaarissa riitti nähtävää surkeasta säästä huolimatta.
Kun vielä kesällä koronatilanteen hetkellisesti helpottaessa selvisi, ettei virus leviä yhä helposti ulkona kuin sisällä, tuntui siltä, että cruising-illoissa oli tänä kesänä väkeä enemmän kuin aikaisemmin. Stadin lokakuun Cruising Night vietettiin yhtä kolean harmaassa illassa kuin vappunakin, mutta cruising-kansaa ja satunnaisia kulkijoita oli liikenteessä selvästi kevättä enemmän. Silakkamarkkinoiden varoitusnauhoilla valtaama Helsingin kauppatori olikin ajoittain liian ahdas paikalle saapuneelle monipuoliselle kalustolle. Tässä muutama poiminta cruising-illan helmistä.
1957 Chevrolet Bel Air 2400c 4d Sedan I6
1963 Chevrolet Corvette Stingray Convertible 327cid V8
1968 Chevrolet Camaro Convertible 350cid V8
Kiireessä suunnitellun Chevrolet Camaron pitkä tie huipulle
Ford Mustangin esittely huhtikuussa 1964 ja raketin lailla käynnistynyt myynti yllätti toden teolla Detroitin kaksi muuta suurta autonvalmistajaa GM:n ja Chryslerin. ”Missä on meidän urheilullinen, mutta samalla edullinen mallimme kilpailemaan Mustangia vastaan ostajien dollareista”, kyseltiin General Motorsin johtokunnan tammipöydän ympärillä Fordin menestystä manaten. Chevroletin takamoottorinen Corvair oli liian erikoinen vastatakseen Fordin uuden poniauton haasteeseen, eikä laatikkomaisesta Chevy II Novastakaan ollut vastaamaan mediaseksikkään Mustangin nuorekkaaseen imagoon.
Vaikka Chevroletilla oli ollut jo 1960-luvun alusta lähtien suunnitelmia tuoda markkinoille urheilullinen Super Nova, vasta Mustangin äkkimenestys pakotti insinöörit ja autosuunnittelijat tekemään pitkää päivää, jotta GM:n jälleenmyyjien salonkeihin saataisiin vastine Mustangille. Työ tuli valmiiksi hieman yli kahdessa vuodessa. Ensimmäiset Chevrolet Camarot näkivät päivänvalon elokuussa 1966. General Motors oli kilpailussa mukana, mutta tie huipulle oli vielä pitkä. Chevrolet Camaro voitti Ford Mustangin ensimmäistä kertaa myyntiluvuissa vasta vuonna 1977.
1966 Ford Mustang GT 289cid V8
Stadin Cruising-illan komein pitkäkatto
1964 Chrysler Newport Town And Country 413cid V8
1939 Ford 922A 1/2 Ton Ambulanssi
Talvisodassa palvellut paluumuuttaja
Mikael Häggblomin vuosimallin 1939 Ford on tuttu niin jenkkiautonäyttelyistä kuin lehtien sivuiltakin. Auto on alunperin tilattu Ruotsin armeijalle Tanskasta, jossa auto oli rakennettu paikallisen Fordin alihankkijan toimesta ambulanssiksi. Ruotsista auto jatkoi matkaansa lähes samantien Suomeen palvelemaan ambulanssina rintamalla talvisodassa.
Auto palautettiin Ruotsin ilmavoimille vuonna 1942 ja sen asemapaikaksi tuli tukikohta Pohjois-Ruotsissa. Kun auto viime vuonna tuli Ruotsissa myyntiin, sitä havitteli hollantilainen ostaja, mutta onneksi historiallinen ajoneuvo saatiin takaisin Suomeen.
1975 Volkswagen T2 Westfalia 1.6L
Kaukaisin cruising-illan vieras saapui Belgiasta
Tänä vuonna valtakunnan rajat ovat pysyneet enimmäkseen kiinni, eikä ulkomaisia autoharrastajia ole kotimaan tapahtumissa juuri nähty. Niinpä Stadin Cruising-illassa monen huomio kiinnittyi Belgian rekisterikilvillä paikalle saapuneen Antonio Rossignolin Volkswageniin.
Lue lisää: The Tonio Project – Vuodessa Euroopan ympäri vuosimallin 1975 Volkswagen T2b Westfalia retkeilyautolla
1970 Plymouth Barracuda 2d Hardtop
1965 Chevrolet C-10 Fleetside Pickup
Ameriikan antiloopit Stadin Cruising-illassa
1964 Chevrolet Impala 2d HT 327cid V8
1968 Chevrolet Impala 327cid V8
1958 Edsel Pacer Convertible kasari-custom
Stadin Cruising-illan Torinot
1968 Ford Torino GT 390cid V8
1971 Ford Torino Brougham 2d Hardtop Coupe
1972 Porsche 911T 2.4L
1970 Dodge Charger 500 SE 318cid V8
1966 Buick Skylark Sport Coupe 401cid V8
Vieläkö on kesää jäljellä?
Moni on jo laittanut harrasteautonsa talveksi seisontaan ja aloittanut tallikauden, mutta toistaiseksi näyttää siltä, että kelit suosivat edelleen harrasteautoilua. Nyt kun talvirenkaitakaan ei tarvitse käyttää, jos kelit eivät sitä vaadi, täytyy toivoa, että marraskuun ensimmäiselle perjantaille sattuisi hyvä sää ja kauppatori täyttyisi vielä kerran jenkkiautoista.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0