Kuvaraportti: Stadin vappucruising 1.5.2020
Vappucruising koronan varjossa
Eri puolilta Suomea on kantautunut tietoja valtavista autojen ja kaksipyöräisten kokoontumisajoista, joiden hajoittamisessa poliisilla on riittänyt töitä ja ongelmia. Helsingin Kauppatorilla jenkkiautojen vapunpäivän cruising-tapahtumassa tunnelma oli päinvastainen. Torille kokoontuneita jenkkiharrastajia tai kalustoa ei paikalla pyörähtäneen poliisin tarvinnut kehottaa poistumaan. Virkavalta totesi niin autojen kuin harrastajienkin turvavälien olevan kunnossa ja poliisi sai hetkeksi keskittyä paikalle saapuneiden harrasteautojaen tunnistamiseen.
Vaikka sää ei tänäkään vappuna suosinut, torilla riitti nähtävää useammaksi tunniksi. Tässä muutamia värikkäitä poimintoja harmaan Helsingin sydämestä.
1959 Chrysler New Yorker 413cid Golden Lion
1958 Buick Special Riviera
1936 Auburn Boattail Speedster 852SC replica
Maailman nopein vakioauto – Team USA
Auburn 851 Boattail Speedster oli oman aikansa superauto. Muotoilun jokainen yksityiskohta julisti tämän auton olevan äärettömän nopea ja aristokraattisen tyylikäs. Pienessä Auburnin kaupungissa Alabamassa valmistettu auto esiteltiin vuonna 1934 ja ulkonäköään vastaavan suorituskyvyn se sai vuonna 1935, kun autoa vauhdittaneen suoran kahdeksansylinterisen 4.6-litraisen (280cid) Lycoming-moottorin pariksi pultattiin Schwitzer-Cumminsin remmiahdin.
Auburnin ahdin pyöri kampiakseliin verrattuna kuusinkertaisella nopeudella ja ilahdutti kuljettajaa 35 lisähevosella. Nollasta sataan ahdetulla Speedsterillä taittui hieman alle 15 sekunnissa ja huippunopeus oli 160km/h. Ab Jenkins rikkoi Bonnevillen suola-aavikolla heinäkuussa 1935 vakiovarusteisella Auburnilla peräti 70 tuotantoautojen nopeusennätystä. Ei olekaan ihme, että ennätystehtailun jälkeen Auburn Speedsteriä markkinoitiin maailman nopeimpana vakioautona.
1968 Dodge Charger 383cid V8
Lue lisää aiheesta: Mikä on Mopar?
1971 Ford Mustang 2d Hardtop Grandé
1971 Ford Torino Brougham 2d Hardtop Coupe
Lue lisää aiheesta: Ford Torinon tarina osa 1: Mustangin varjosta NASCAR-voittajaksi
1955 Chevrolet BelAir "Gasser-style"
1955 Chevrolet 210 4-door Station Wagon
1969 AMC AMX 390cid V8
1953 Cadillac Series 62 convertible 331cid V8
1955 Ford F-100 Dinoglyphs-pickup
Lue lisää aiheesta: Fordin menestys perustuu 70 vuotta sitten esiteltyyn F-1 pickupiin
1962 Mercedes-Benz 180 W120
1934 Ford Tudor Sedan V-8
1984 Toyota Land Cruiser BJ42 4x4
Sekalaisia torilla käväisseitä autoja
1975 Ferrari Dino 308 GT4
Lue lisää aiheesta: Forza Ferrari! Kuvaraportti Maranellon Ferrari-museosta
1993 Mini 1300 ragtop
1952 Jaguar XK120 Fixed Head Coupe
Maailman nopein vakioauto – Team UK
Ennätyksiä rikkoneen 1930-luvun nopeimman tuotantoauto Auburn Speedsterin ohella Kauppatorilla käväisi toinenkin maailman nopein vakioauto, Britannian sodanjälkeisen autoteollisuuden suurin sensaatio, Jaguar XK120.
Vuonna 1948 esitellyn Jaguarin 242 ensimmäistä sodanjälkeistä urheiluautoa rakennettiin puurungon päälle alumiinista. Auto sai malllinimekseen XK120 muistuttamaan siitä, että auto oli ensimmäinen tuotantoauto, joka ylsi ensitestistään lähtien 120mph nopeuteen (193km/h). Vielä kovempaa XP120 lensi marraskuussa 1949 The Motor -lehden testissä. Jaguar XK120:sta tuli ensimmäinen auto, joka rikkoi 200km/h nopeuden.
Alkuvuonna 1950 XK120 koki suurimman muutoksensa, sillä auton puurunko ja alumiinikori korvattiin peltikorilla. Muutoksen myötä autosta tuli 51 kiloa painavampi ja hieman alkuperäistä mallia hitaampi. Lisääntyneestä painosta huolimatta Jaguar rikkoi lukuisia vakioautojen nopeusennätyksiä ja sillä voitettiin pokaaleja niin radalla kuin rallipoluillakin.
1951 Chevrolet Styleline Deluxe 4 sedan
1954 Cadillac Series 60 Special Fleetwood
2015 Volkswagen T5.1 kombiwagen
1972 Chevrolet Camaro 350 SS
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0