Tallinnan jenkkiharrastajien syyscruising 2018
Amerikkalaisten autojen harrastus jatkaa Virossa tasaista kasvuaan. Jenkkiharrastajia ympäri Euroopan kokoava American Beauty Car Show Haapsalussa on monen suomalaisenkin harrastajan kalenterissa. Kalustoa Viroon on tuotu paljon Suomesta, Ruotsista ja suoraan Yhdysvalloista. Viime vuosina suunta on kääntynyt myös päinvastaiseksi. Nykyään myös Suomen kesäisillä kaduilla rullaa Virossa rakennettuja tai entisöityjä jenkkejä.
Tallinnan ja ympäristökuntien harrastajat kokoontuivat syyskuun lopussa perinteiseen "Ameerika Autode Hooaja Lõpukruiis" ajokauden päättäjäistapahtumaan. Mukana oli myös muutaman autokunnan verran suomalaisväriä, mutta muuten cruising-ilta antoi varsin kattavan läpileikkauksen Viron jenkkiautokalustosta.
1. 1930 Ford Model A Highboy Hot Rod
Perinteitä kunnioittaen rakennettu highboy
Hot rodien historiassa termillä Highboy (tai hiboy) tarkoitetaan pre-35 autoa, josta on riisuttu lokasuojat pois ja jonka koria ei ole laskettu suhteessa runkoon. Vastaavasti rodia, jonka koria on laskettu, eli rungolle on rakennettu korin sisään omat kanavat (channeling), kutsutaan Lowboy (tai loboy) rodiksi.
Lokasuojien poistaminen saa auton näyttämään siltä, kuin kori istuisi korkeammalla kuin normaalissa lokasuojallisessa autossa. American Graffiti leffan repliikin mukaan Highboy on rodi, joka istuu korkealla rungon päällä, ”Sitting high on the frame”. Highboyn maavara onkin usein suurempi kuin monen modernin 4x4 maasturin.
Toki Highboy rodin voi madaltaa esim. madaltavilla olka-akseleilla, vaikkei auton koria madallettaisikaan. Tämä suomalaisista tapahtumistakin tuttu Joonkustomsin highboy rodi on hyvä esimerkki siitä, ettei rodi välttämättä madallusta kaipaa näyttääkseen hyvältä.
2. 1936 Chevrolet Master Business Coupe
Täydellinen auto
Amerikan kasvavalle keskiluokalle valmistettu Chevrolet Master oli vuoden 1936 mainoslauseen mukaisesti ainoa täydellinen edullinen auto. Vuonna 1936 Masteriin tehtiin reilusti parannuksia. Auto sai täysin hydrauliset jarrut, kaappariovet jäivät historiaan, ajovalot muotoiltiin pienemmiksi, koriin lisättiin kromiosia ja istuinten mukavuutta parannettiin erillisjousilla.
Teollisuustuotannon lamauttaneesta 1930-luvun suuresta lamasta huolimatta vuosimallin 1936 Mastereita meni kaupaksi ja Chevrolet onnistui ensimmäistä kertaa nousemaan markkinajohtajaksi Fordin ohi.
3. 1958 Buick Super Riviera 364cid Nailhead V8
4. 1958 1958 DeSoto Firesweep 4d Station wagon 325cid V8
1958 - DeSoton kohtalon vuosi
DeSoto oli vuonna 1957 huimassa nousukiidossa. Uuden DeSoto Firesweepin johdolla yhtiö rikkoi ennätyksiä ja myi yli 117 700 autoa. Se oli alle 1000 myytyä autoa vähemmän kuin emoyhtiön Chrysler merkillä. Menestykseen nähden onkin lähes käsittämätöntä, miten DeSoton tuloskunto heti seuraavana vuonna romahti. Autoja myytiin peräti 60% vähemmän kuin edellisenä vuonna ja jyrkkä laskusuhdanne päättyi lopulta DeSoton tuotannon lopettamiseen marraskuussa 1960.
Syitä DeSoton romahdukseen voi etsiä talouden taantumisesta ja henkilöautomarkkinoiden yleisestä hidastumisesta, mutta lopulta syyttävä sormi on käännettävä osoittamaan DeSoton johtoa.
DeSoto yritti vuonna 1958 olla yhtäaikaa Chryslerin versio GM:n Oldsmobilesta ja Pontiacista, edullisempi, mutta yhtä hyvä vaihtoehto emoyhtiön Dodgelle, vallata taksimarkkinat kuusisylinterisellä versiollaan ja ruumisautomarkkinat omalla ruumisvankkurillaan ja vieläpä tuoda massatuotantoon ruiskumoottorin ensimmäisenä merkkinä maailmassa.
Kaikki tämä markkinoiden hidastuessa ja Chryslerin tehtaiden tuotannon laadun nopeasti heikentyessä. Ruosteetonta 1950-luvun lopun DeSotoa on vaikeaa, jos ei mahdotonta löytää. Uusia DeSotoja meni kaupaksi vain 49 385 kappaletta. Se oli vähemmän kuin kertaakaan 1930-luvun jälkeen.
Tänään 1958 DeSoto on harvinainen auto ja siihen kannattaa tutustua silloin kun mahdollisuus tulee.
5. 1950 Mercury Eight 255cid Flathead V8
6. 1969 Chevrolet Camaro Super Sport 350cid V8
7. 1968 Pontiac Catalina 400cid V8
8. 1968 Volvo Amazon 131341P B18A-moottorilla
9. 1974 Dodge Charger 318cid V8
10. 1975 Plymouth Valiant 4d 225cid Slant-6
11. 1978 Ford Ranchero 429cid V8
12. 1980 Dodge Aspen 225cid Slant-6 "Air Morse One"
13. Burnout – kumi palaa!
14. 2008 Ford Mustang GT/CS "California Special"
15. 2008 Dodge Challenger SRT8 HEMI 370cid V8
16. 1972 Ford Maverick 2d Sedan 302cid V8
17. 2017 Ford F-150 Shelby Super Snake
Kohti cruising-kevättä 2019
Viron ja Baltian harrasteautokalusto kasvaa tasaisesti. Virossa ei ole autoveroa eikä käyttömaksua, joten maahan tuodaan sellaisiakin autoja, jotka Suomessa ovat harvinaisia. Esimerkkinä siitä vaikkapa yläpuolelta löytyvä 2017 Ford F-150 Shelby Super Snake.
Uudehkon jenkkiauton voi Virosta löytää yllättävän edullisesti, mutta tarkkana kannattaa olla, sillä suuri osa V8-moottorisista autoista on jossain vaiheessa kolarikorjattu. Palaamme harrasteauton ostamiseen Virosta toisessa artikkelissa.
Mutta nyt pajalle projektiauton kimppuun, jotta kevään ensimmäisessä cruisingissa olisi kalusto jo ajokunnossa.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0