Pitkään seisseen auton käyttöönotto
Kevätaurinko lämmittää, kadut ovat kuivia ja kesäautot ilmestyvät kaupunkien katukuvaa kaunistamaan. Moni autoharrastaja ottaa pitkän talven seisonnassa olleen autonsa takaisin liikennekäyttöön viimeistään vapuksi. Tässä muutama vinkki harrasteauton kunnon varmistamiseksi, ettei pitkään odotettu ensimmäinen lenkki oman klassikon ratin takana päättyisi auton tielle jättämiseen.
1. Tarkista ajoneuvon nesteet
Tarkista auton jäähdytysnesteen, jarrunesteen ja ohjaustehostimen nesteiden tasot ja kunto. Lisää nestettä tarvittaessa tai vaihda neste kokonaan uuteen.
Jarrunesteen suositeltava vaihtoväli on kaksi vuotta tai 100 000 kilometriä. Jos nestettä on seisonnan aikana hävinnyt paljon, kannattaa tutkia koko jarrujärjestelmän kunto.
Vaihteistoöljyn vaihto ei uusissa autoissa yleensä enää huolto-ohjelmaan kuulu, vaan öljyn oletetaan kestävän koko auton käyttöiän. Vanhempiin harrasteautoihin öljynvaihto kannattaa tehdä esim. 100 000km välein, eikä se yleensä ole kovin monimutkainen operaatio. Suositeltava vaihtoväli kannattaa tarkistaa oman ajoneuvon käsikirjasta tai korjausoppaasta.
Jäähdytinnesteiden vaihtovälille valmistajat antavat omia suosituksiaan. Yleensä neste kehotetaan vaihtamaan vähintään 1-4 vuoden välein. Hyvänä nyrkkisääntönä jäähdytinnesteen vaihto samaan aikaan jarrunesteen kanssa auttaa muistamaan paremmin milloin jäähdytinneste viimeksi tulikaan vaihdettua.
Suorita tarvittaessa myös moottorin öljynvaihto. Itse vaihdan seisomaan jäävään autoon hieman paksumman ja edullisemman öljyn talveksi ja laadukkaamman öljyn ajokauden alkaessa keväällä.
Nykyaikainen bensiini ei säily hyvänä seistessään pitkään. Tästä voi seurata ongelmia autoa ensikertaa käynnistettäessä seisonnan jälkeen. Helpotusta vaivaan tuo oktaanin kohottajan lisääminen bensiinin sekaan ennen käynnistämistä.
2. Tarkista renkaiden kunto
Rengaspaineet kannattaa tarkistaa ennen ensimmäiselle koeajolenkille lähtöä. Liiaksi tyhjenemään päässeellä renkaalla ei kannata lähteä ajamaan edes huoltoasemalle, ettei renkaan teräsvyö pääse vahingoittumaan.
Tarkista renkaiden kunto myös ulkoisesti. Haljenneilla, lohjenneilla, seisonnasta pullistuneilla tai loppuun ajetuilla renkailla ei kannata kadulle lähteä.
3. Tarkista akun kunto
Akku selviää pidemmästä seisonnasta parhaiten ylläpitolaturilla ladattuna viileässä, tasalämpöisessä ja hyvin tuuletetussa tilassa. Pakkasessa säilytetty heikkovarauksinen akku on saattanut päästä vahingoittumaan, eikä vahingoittunutta akkua kannata pultata autoon takaisin kiinni.
Mittaa akun varaus ja puhdista navat korroosiosta. Lataa tarvittaessa. Vanhan mallisesta pikiakusta tulee tarkistaa myös akkunesteen tasot ja lisätä nestettä tarvittaessa. Varmistu myös akun kunnollisesta kiinnityksestä.
Lisätietoa: Akun rakenne, toiminta ja huolto
4. Tarkista sähköjohtojen ja moottorin letkujen kunto
Auton moottoritilaan talveksi pesiytynyt hiiri saa pahimmillaan auton sähkölaitteet todella huonoon kuntoon. Tarkista kaikkien sähköjohtojen ja liittimien kunto. Tarkista myös moottorin letkujen ja imusarjan kunto. Vaihda tarvittaessa uusi ilmanpuhdistimen filtteri. Vaihda lohkeillut tai muuten huonokuntoinen bensaletku uuteen ennen ensimmäistä käynnistämistä.
5. Tarkista valojen toiminta
Kytke kaikki valot vuorollaan päälle ja tarkista lamppujen ja polttimoiden toiminta. Vaihda palaneet polttimot uusiin. Seisonnan aikana pääsee usein syntymään maadoitusvikoja, joiden korjaaminen voi joskus olla aikaa vievää puuhaa. Jos valo ei syty, irrota polttimo ja varmista, etteivät kontaktipinnat ole päässet hapettumaan. Tarvittaessa puhdista pinnat esim. hiekkapaperinpalasella. Muista myös jarruvalot!
6. Tarkista auton paperit
Jos auto on ollut liikennekäytöstä poistettuna seisonnan aikana, muista tehdä ilmoitus auton liikennekäyttöönotosta ennen ensimmäiselle lenkille lähtöä. Jos autosta on ajoneuvovero maksamatta, maksa vero pois ennen liikenteeseen lähtöä ja ota kuitti maksusta mukaan siltä varalta, että liikennettä valvovan poliisin tietokoneelta ei maksusuoritus vielä näy.
Tarkista myös auton liikennevakuutuksen ja mahdollisten muiden vakuutusten voimassaolo.
Jos auton katsastus ei ole voimassa, sillä ei saa ajaa kuin katsastusasemalle ja silloinkin täytyy katsastuskonttorille soittaa etukäteen tai katsastusajan tulee olla varattuna.
7. Testaa jarrujen toiminta
Tarkista vielä tallin pihassa jarrujen toiminta. Muista kokeilla myös käsijarrun toiminta. Pitkään käsijarru päällä seisseessä autossa saattavat jarrupinnat hapettua toisiinsa kiinni. Ja vaikka käsijarru ei olisi ollutkaan päällä, käsijarru saattaa jäädä laahaaman, mikäli vaijerit eivät luista kunnolla eikä jarru pääse palautumaan vapaaksi. Rasvaa käsijarruvaijerit tarvittaessa ja vaihda kuluneet jarrupalat ja -kengät uusiin.
8. Nauti uuden ajokauden alusta
Pitkän talven jälkeen on oikea hetki ottaa kaikki irti kevätauringon lämmöstä ja oman harrasteauton kyydistä.
Nautinnollisia ja turvallisia kilometrejä!
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0