
Keski-Suomen Mobilistit ovat järjestäneet Talwiajoja jo yli 50 vuoden ajan. Näistä reilusti vanhemmista kanttiautoista kaksi oikeanpuolimmaista suoritti todellisen talwiajon ajamalla jäämerelle asti.
Kuvaraportti: Keski-Suomen Talwiajot 2025
Keski-Suomessa ei talvikelejä pelätä
Keski-Suomen Mobilistit ry on järjesti helmikuussa perinteiset vanhojen autojen Talwiajot. Tapahtumalla on jo yli 50-vuotinen historia. Autokunnille oli tarjolla kaksi eripituista lenkkiä. Pidempi 140km lenkki tehtävineen nopeammille ajoneuvoille ja lyhyempi noin 50km lenkki hitaammalla ajoneuvokalustolle. Reiteille starttasi erilaista kalustoa aina 1920-luvun kanttiautoista 1990-luvun youngtimer-klassikoihin.
Yleisöllä on vapaa pääsy lähtöalueelle, jossa autoja pääsi ihastelemaan lähietäisyydeltä. Kiitos kuvaraportin upeista kuvista Helena Minkkilälle!
1925 Citroën B12 "Teräs Torpedo"

Ranskalaisista autonvalmistajista Citroën otti ensimmäisenä käyttöön autojen kokoamisen liukuhihnoilla ja kokonaan teräksestä valmistetut korit. Torpedo-avomallissa keula ja konepelti muotoiltiin samalle korkeudelle kylkilinjan kanssa ja autoissa oli kokoontaittuva kangaskatto.
1952 Mecedes-Benz 170DS

Olympiavuoden Mercedes W191 on komea näky talvisella maantiellä. S-luokkaa ei vielä tässä vaiheessa virallisesti ollut, mutta 170 S:n eri versioita on usein kutsuttu ensimmäiseksi ässä-mersuksi.
1947 Volvo PV 444A

Volvo suunniteltiin Pohjolan vaikeisiin olosuhteisiin, eivätkä vuosikymmenetkään ole tämän PV:n vauhtia hidastaneet.
1956 GAZ 20 Pobeda

Sodanjälkeinen Suomi autoistui itäraudalla. GAZ 20 "Pobeda" oli tuttu näky maaseudun hiekkateillä ja kaupunkien taksitolpilla.
1959 Pontiac Starchief Vista 4d Hardtop

Autot on tehty ajettaviksi, jenkkiautotkin! Pontiac valmisti Star Chief -mallia vuosina 1954-1966. Malli syntyi Pontiac Chieftainin parhaiten varusteltuna malliversiona ja myöhemmin Pontiac Bonnevillen suunniteltiin Star Chiefin pohjalle. Tämä yksilö edustaa Star Chiefin vuonna 1959 esiteltyä neljättä sukupolvea.
1964 Chevrolet Malibu Series 55 4d Sedan

Millä aura-auton kuljettaja menee aamuvarhaisella lumimyrskyn jälkeen töihin? Kuplavolkkarilla tietenkin 🙂
1965 Ford Cortina Custom

Euroopan Fordin "Tähtiperänä" tunnettu ensimmäisen sukupolven Mk.I Cortina oli tuotannossa vuosina 1962-1966. Tämä talwiajoihin osallistunut yksilö on maukkaasti customoitu.
1964 Ford Mustand 2d Hardtop Coupe

Mustangin maailman ensiesittely tapahtui vuonna 1964 Keski-Suomen maisemissa - vahingossa tosin. Voineekin siis sanoa, että Ford Mustang kuuluu nimenomaan näille Keski-Suomen talvisille teille.
1966 Kontio Sisu K-138 6.6L Diesel

Talwiajojen reilusti järempää kalustoa edustivat Veteraanikuorma-autoseuran museoajoneuvot. Oy Suomen Autoteollisuus Ab valmisti keskiraskasta Kontio-Sisua vuosina 1955-1975.
1968 Volvo N86

Volvo uudisti ikääntyneen Viking-mallinsa uudella mottorilla ja täysin synkronisoidulla kahdeksanvaiheisella laatikolla mallivuodelle 1965. Samalla kuorma-auton mallinimeksi muutettiin N86.
1970 Renault 8S

Matala keltainen Renault 8S keltaisilla ajo- ja sumuvaloilla. Tästä ei sporttinen talviauto enää ranskalaisemmaksi muutu! Vive la France, vive l'automobile!
1976 Saab 96

Moni muista Mercedes-Benz W107 SL:n Dallas-Mersuna. Ylemmän luokan luksusta henkivän avoauto historiasta löytyy myös yllättävää menestystä rallipoluilta. Pääosin alumiinikorisella ja -lohkoisella 450SLC:llä nimittäin voitettiin vuoden 1979 Norsunluurannikon ralli. W107 oli erittäin pitkäikäinen automalli, silläsitä valmistettiin vuosina 1971-1989.
Lue lisää "Dallas-Mersusta": Dallasin tähtikeula – 1985 Mercedes-Benz R107 380 SL
1973 Jeep Wagoneer Custom

Jeep esitteli mallivuodelle 1972 innovatiivisen nelivetoisen Quadra-Trac voimansiirron, jonka avulla lukot ja hidas neliveto saatiin kytkettyä päälle automaattisesti. Näin Wagoneerista tuli helppokäyttöisempi tavallisen amerikkalaisen perheen käyttöautona, mutta tarvittaessa sillä pääsi edelleen läpi pahoistakin paikoista.
1972 Opel Kadett B

B-Kadettin esiteltiin mallivuodelle 1965 ja se oli tuotannossa vuoteen 1973 asti. Kadetti oli edullisena ja yksinkertaisena automallina tuttu näky 1960- ja 1970-lukujen suomalaisilla maanteillä.
1973 Morris Marina 1.3 Coupe

British Leyland valmisti Morris Marinaa vuosina 1971-1981. Briteissä perinteistä takavetotekniikka edustanut edullinen perheauto oli erittäin suosittu, mutta sitä vaivasivat erilaiset laatuongelmat koko valmistuksen ajan. Suomessa malli tuli myyntiin vuonna 1972 ja pian kansan suussa syntynyt iskulause "Morris Marina, ikuinen narina!" oli valmis.
1973 Rover P6 3.5 V8

Roverin pieni 3.5-litrainen V8-moottori lusikoitiin Suomen jo edesmenneiden tiukkojen rakentelusäädösten aikana lukuisten eli automallien konepeltien alle. Tässä se on kuitenkin alkuperäisessä ympäristössään Roverin ylellisen sedanin keulalla.
1974 Opel Kadett 1200

Teknisesti mallivuodelle 1973 esitelty C-Kadetti perustui edeltäjäänsä B-malliin, mutta nyt siitä haluttiin General Motorsin T-Car -projektin avulla luoda maailman kaikille markkinoille sopiva yleismalli. C-Kadettia myytiinkin lähes kaikkialla läntisessä rautaesiripun takaista maailmaa lukuun ottamatta useilla eri mallinimillä.
1977 Opel Ascona B

opel Asconan toinen sukupolvi esiteltiin vuonna 1975 Moottoritekniikka kehittyi 1970-luvulla isoion harppauksin ja vuosikymmenen lopulla Asconaakin sai jo ruiskumoottorilla.
1977 Ford Escort RS 2000

Ford ilmoitti Escort RS2000 Mk.2 kiihtyvyydeksi 0–100 km/h 9,8 sekuntia ja huippunopeudelksi 1977 km/h. Ne olivat aikanaan kovia lukemia. Ei ihme, että välikoppa-Escortista tuli suosittu ralliauton aihio.
1978 Opel Ascona Automatic 4d sedan

Lisävarusteista oli Suomessa maksettava autoveroa, joten meille tuotiin suhteessa enemmän nk. karvalakki-malleja kuin esimerkiksi läntiseen naapuriimme Ruotsiin. Tässä autossa on kuitenkin aikanaan harvinainen automaattivaihteisto.
1982 MB W123

Jos oma autoprojekti odottaa vielä valmistumistaan tai klassikko on pakattu sikeille talviunille, voi aina ottaa taksin ja nauttia Talwiajoista ministerin paikalta, eli takapenkiltä 🙂

Hienoa, että talvellakin jaksetaan järjestää tapahtumia autoharrastajille. Hatunnosto Jäämeren valloittajille ja iso kiitos kuvista Helenalle.
Kuvat: Helena Minkkilä ©
Teksti: Kai Lappalainen