Ford Mustang on amerikkalainen ikoni, joka on selvinnyt niin 1970-luvun öljyriisistä, 1980-luvun juppiaikakaudesta kuin vuosituhannen taitteen katumaasturibuumistakin. Elokuussa 2018 Fordilla oli syytä juhlia Mustangin menestystä. Mistä juhlasta oli kyse? Vastaus kysymykseen ja moni muu yksityiskohta Mustangin historiasta selviää tästä tietokilpailusta.
1. Mikä oli Mustangin salainen koodinimi autoa suunniteltaessa?
Alkuvuonna 1962 Ford-divisioonan toimitusjohtaja Lee Iacocca antoi alaisilleen tehtäväksi uuden urheilullisen, mutta edullisen mallin kehittämisen nuorille työssäkäyville aikuisille, jotka eivät halunneet hankkia ensimmäiseksi autokseen suorituskykyistä versiota tavallisesta perheautosta. Tavoitteena oli suunnitella auto, joka maksaisi alle 2500 dollaria ja painaisi alle 2500 paunaa (1134kg).
Salassa suunnitellulle projektille annettiin nimeksi ”Special Falcon”. Vielä niinkin myöhään kuin tammikuussa 1964 Fordin suunnitteluosastolla käytettiin Mustangista nimiä Special Falcon, Cougar, T-5 ja jopa Torino.
2. Mistä Mustang sai nimensä?
”Special Falcon” oli Mustang-projektin koodinimi, joka säilyi tehtaalla käytössä pitkään. Muitakin vaihtoehtoja oli. Fordin johdossa vahvimmat nimiehdokkaat olivat Cougar, Stiletto ja Allegro.
Suunnittelutiimi ajoi voimakkaasti omaa Mustang nimiehdotustaan ja auton brändäämistä villihevoseksi. Mustang nimeen tiimi sai inspiraation toisen maailmansodan North American P-51 Mustang hävittäjälentokoneesta.
3. Mikä vahinko tapahtui Jyväskylässä 12.4.1964?
Mustang oli virallisesti tarkoitus esitellä medialle New Yorkin maailmannäyttelyssä 13.4.1964 ja myöhemmin 17.4.1964 suurelle yleisölle. Mustang oli kuitenkin ilmeisesti vahingossa jo 12.4.1964 esillä jyväskyläläisen Ford-jälleenmyyjän Are Oy:n järjestämässä autonäyttelyssä Jyväskylän torilla osana Jyväskylän Suurajojen ohjelmaa. Suomalaiset näkivät siis Mustangin ennen muuta maailmaa ja rallia seuranut lehdistökin ehti ottamaan autosta kuvia.
Pohjoinen Suomi sijaitsee niin kaukana New Yorkista, ettei tieto vahingosta Atlantin toiselle puolelle kiirinyt. 13. huhtikuuta 1964 Fordin toimitusjohtaja Lee Iacocca esitteli alkuperäisen suunnitelman mukaan urheilullisen uutuuden medialle vuoden 1964 maailmannäyttelyalueella. 17.4.1964 Ford Motor Companyn johtaja Henry Ford II esitteli auton suurelle yleisölle.
Suuri osa lukuisista Mustang historiikeista ei vieläkään tiedä Jyväskylässä tapahtuneesta Mustangin todellisesta ensiesittäytymisestä mitään.
4. Kenelle myytiin ensimmäinen Ford Mustang?
Ensimmäinen myyntiin tarkoitettu Ford Mustang valmistui tuotantolinjalta 9.3.1964. Ennen huhtikuista julkistusta esittely- ja myyntiautoja lähetettiin eri puolille Amerikkaa ja maailmaa jälleenmyyjien esittelytiloihin ja autonäyttelyihin – myös Suomen Jyväskylään. Osa jälleenmyyjille lähetetyistä autoista oli esisarjan autoja, joita ei koskaan ollut tarkoitettu myytäväksi.
15.4.1964 vastavalmistunut 22-vuotias opettaja Gail Wise halusi juhlistaa valmistumistaan. Wise marssi vanhempiensa kanssa Chicagon Cicero Avenuella sijainneeseen Fordin myymälään ja ilmoitti tulleensa ostamaan itselleen avoauton. Wisen isällä oli ollut ’49 avo-Ford, joten valinta oli luonteva. Ikävä kyllä jälleenmyyjällä ei ollut yhtään avokattoista autoa myymälän puolella. Myyjä kehotti Wisen perhettä tulemaan mukaansa varastoon, jossa piilossa katseilta ”oli jotain erikoista”. Autoa ostamaan tulleet Wiset seurasivat myyjää takahuoneeseen, jossa oli kaksi autoa pressujen alla piilossa. Toinen niistä oli kovakattoinen coupe, mutta sitä autoa heille ei koskaan näytetty. Toinen oli avokattoinen baby blue Mustang.
Fordin myyjä ilmoitti, ettei saisi myydä autoa ennen 17.4.1964, mutta jostain syystä hän päätti kuitenkin myydä auton Gail Wiselle. Kauppahinnaksi muodostui 3347,50 dollaria. Gail Wisen vanhasta autosta ’58 Chevroletista autokauppias hyvitti 400 dollaria. Kun nimet olivat sopimuspaperissa, ajoi Gail Wise samantien kotiin ensimmäisellä koskaan myydyllä Mustangilla.
Vaikka Gail Wise saikin ensimmäisen tuontantolinjalta yleiseen myyntiin valmistuneen Mustangin, ei hän saanut itselleen Mustangia runkonumerolla 1 – joka sekin myytiin ennen kuin Mustangeja piti olla mahdollista ostaa. No. 1 Mustangin osti kanadalainen lentäjä Stanley Tucker kanadalaiselta Ford jälleenmyyjältä, jonka esittelyhallissa auto oli nähtävillä.
Auto oli avokorinen valkoinen (Wimbledon white) Mustang 260cid 2V V8-moottorilla, Cruise-O-Matic automaattivaihteistolla, Rally Pac mittaristolla, tehostetulla ohjauksella ja jarruilla. Auton katto toimi sähköllä. Lisävarustelistalta autoon oli päätynyt mm. suurempitehoinen akku, AM-nappiradio, sävylasit, koristekapselit spinnereillä ja valkosivurenkaat. Lämmityslaitetta tai turvavöitä autossa ei ollut.
Autoa no. 1 ei oltu koskaan tarkoitettu myytäväksi ja niinpä Ford yritti ostaa auton takaisin. Tucker ei kuitenkaan suostunut. Kun miljoonas Mustang vuonna 1966 valmistui, suostui Tucker vaihtamaan autonsa täysin varusteltuun miljoona-Mustangiin ja näin Ford sai Mustangin no. 1 takaisin.
5. Oliko Mustang heti menestys?
Kyllä oli. Ford otti autosta vastaan ennakkotilauksia, joita kertyi pelkästään ensimmäisen päivän aikana 22000 kappaletta. Vuoden 1964 aikana myytiin 263464 Mustangia. Ensimmäisen kokonaisen vuoden täytyttyä 17.4.1965 oli kaupaksi mennyt peräti 418812 Mustangia, joka oli yhden automallin ennätys Fordin automyynnin historiassa. Mustangin perusmallin hinta oli 2368 dollaria, joten alkuperäisessä alle 2500 dollarin hinnassa oltiin pysytty. Matala hinta selittää osaltaan Mustangin menestystä.
Fordin oli tarkoitus aloittaa auton myynti vasta vuosimallin 1964 autoista, mutta suuren kysynnän vuoksi valmistusta ja myynnin aloittamista oli pakko aikaistaa puolella vuodella. Niinpä Mustangin ensimmäistä vuosimallia valmistettiinkin 18 kuukauden ajan. Autoharrastajat tosin erottavat 1964 vuoden puolella valmistetut Mustangit 1964½ ja varsinaiset 1965 mallit toisistaan esimerkiksi laturista. Varhaisissa Mustangeissa on tasavirtalaturi, mutta vuosimallin 1965 autoissa jo modernimpi vaihtovirtalaturi.
6. Mitä korimalleja vuonna 1964 oli tarjolla?
Vielä hieman ennen auton esittelyä New Yorkissa Fordin johdossa pohdittiin mallisarjan laajentamista farmari- ja sedan-korisilla Mustangeilla. Prototyyppejä lukuunottamatta tuotantomalleja ei koskaan valmistettu. Niinpä avokorit ja hardtop- ja fastback-coupeet ovat olleet läpi vuosien Mustangin korimalleja.
7. Milloin poniauto-Mustangista tuli muskeliauto-Mustang?
Vaikka Mustangin valikoimaan kuului V8-moottori, Mustang ei syntyessään ollut muskeliauto, vaan auto loi uuden nk. poniautojen luokan.
Poniauto-termin otti ensimmäisenä käyttöön Car life -lehden toimittaja Dennis Shattuck. Määritelmän mukaan poniauto oli pitkäkeulainen ja lyhytperäinen, urheilullinen ja edullinen auto (alle 2500 dollaria), jonka lisävarustelista oli pitkä ja jota markkinoitiin etupäässä nuorille autonostajille.
27.1.1965 Mustangin tulevaisuus muskeliautona koki lähtölaukauksensa Carroll Shelbyn esitteltyä Shelby GT350 Mustangin. Autossa oli Windsorin 289cid HiPo K-koodin moottori, johon oli asennettu viritetty nelikurkkuinen Holley 715cfm kaasutin ja 306 hevosvoimaa. Monet myöhäisemmät muskeliversiot, kuten Boss, Mach 1, Cobra Jet, SVO/SVT, Shelby GT500 ja Bullitt Mustangit on rakennettu GT350-mallin perinnölle.
8. Mitä merkittävää Mustangin historiassa tapahtui 8. elokuuta 2018?
Kymmenes miljoonas Mustang rullasi ulos Fordin Flat Rockin tehtaan tuotantolinjalta Michiganista 8.8.2018. Auto oli ensimmäisen Mustangin mukaisesti Wimbledon white avo-Mustang GT 460 hevosvoimaisella V8-moottorilla. Ensimmäisessä Mustangissa oli kolmiportainen automaattivaihteisto, mutta 10. miljoonas Mustang varustettiin tehtaalla kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla.
9. Jos kaikki valmistuneet Mustangit ajettaisiin jonoon, kuinka pitkä jono autoista syntyisi?
Mustangien keskimääräinen pituus on 4,75 metriä. Näin ollen 10 miljoonan auton muodostaman jonon pituus olisi noin 47550 kilometriä, eli autojono yltäisi kevyesti maapallon ympäri.
10. Mustang oli vuonna 1964 edullinen auto. Kuinka paljon kautta aikain kalleimmasta yksilöstä on maksettu?
Toistaiseksi eniten on maksettu vuoden 1967 GT500 Super Snake Mustangista. Auton hinta kohosi huutokaupassa 1,3 miljoonaan dollariin toukokuussa 2013. Jos Steve McQueenin Bullitt elokuvassa ajama fastback Mustang tulisi julkiseen myyntiin, auton hinnan on arvioitu nousevan neljän miljoonan dollarin tuntumaan.
11. Mikä on korkein paikka, jossa uusi Mustang on esitelty?
New Yorkin maailmannäyttelyn yhteydessä Ford Mustangiin sai tutustua myös Empire State Buildingin 86. kerroksen näköalatasanteella 320 metrin korkeudella.
Juhlistaakseen Mustangin 50-vuotista taivalta myös 2014 Mustang esiteltiin saman pilvenpiirtäjän huipulla. Keltainen avo-Mustang leikattiin kuuteen osaan, kuljetettiin palasina Empire State Buildingin huipulle ja koottiin siellä esittelykuntoon.
Teksti: Kai Lappalainen
Lähde ja kuvat: Ford Motor Company