Kestotesti: Korrek PRO TFC Polymatrix keraaminen pinnoite
Valmista vartissa ja jopa puolen vuoden suoja maalipinnalle itse levitetyllä keraamisella pinnoitteella. Pitävätkö valmistajan lupaukset paikkaansa?
Kokemuksia uuden auton maalipinnan käsittelystä Korrekin keraamisella pinnoitteella
Uuden auton oston yhteydessä autokauppa tarjosi mahdollisuutta auton luovutukseen keraamisesti pinnoitettuna Korrekin ammattikäyttöön tarkoitetuilla tuotteilla. Kallein tarjolla olleista vaihtoehdoista olisi ollut 750 euron hintainen Korrekin TFC Evo pinnoite. Edullisempien TFC Cure ja TFC One pinnoitteiden listahinnat olivat 500 ja 300 euroa. Budjettivaihtoehtona listalla oli tarjolla Korrekin TFC Polymatrix pinnoite 80 euron hintalapulla.
Autokaupan tarjoamia kalliimpia vaihtoehtoja ei kuluttaja-asiakkaille lähikaupan hyllyltä löydy, mutta viimeksi mainittu Korrek PRO TFC Polymatrix pinnoite löytyy mm. Motonetin valikoimasta. Pakkauksen hinta on vajaa 25 euroa. Pyysin auton meille myyneeltä Lohjan autotalolta lupaa käsitellä auto itse Korrekin TFC Polymatrix pinnoitteella liikkeen luovutustiloissa ennen uuden volkkarimme ajamista kotiin. Autokaupalla ei ollut mitään tee se itse -pinnoitusta vastaan, joten ei muuta kuin hihat heilumaan.
Korrek TFC Polymatrix - valmista vartissa
Korrekin ohjeiden mukaan henkilöauton pinnoittamiseen kuluu aikaan vain 10-15 minuuttia. Ensikokemuksen jälkeen on todettava, että Korrekin Polymatrix pinnoite on kyllä helppo levittää, mutta Volkswagen ID4:n kokoisen auton läpikäynti vei ensikertalaiselta aikaa reilut 45 minuuttia. Se on kyllä tuotteen eduksi todettava, että perinteiseen autovahaan verrattuna Korrekin pinnoite on helpompi ja nopeampi levittää.
Uuden auton pinnoittamisessa itse oli sekin hyvä puoli, että auton maalipinta tuli käytyä perusteellisesti läpi. Jos maalipinnasta olisi löytynyt virheitä, niiden korjaamista olisi voinut pyytää jo ennen ensimmäisiä autolla ajettuja kilometrejä. Virheitä tai kolhuja ei meidän yksilöstämme onneksi löytynyt.
Keraaminen pinnoite suojaa auton maalipintaa jopa 6 kuukautta
Polymatrix on piioksidiin perustuva keraaminen ohutkalvopinnoite, joka valmistajan mukaan antaa autolle suojan jopa puoleksi vuodeksi. Pinnoite suojaa auton maalipintaa auringon UV-säteitä vastaan, muodostaa vettä ja likaa hylkivän suojan auton maali-, kumi-, muovi-, alumiini- ja kromipinnoille. Korrekin lupauksen mukaan pinnoite myös helpottaa auton pesua ja syventää maalipinnan kiiltoa. Aine ei sovellu ikkunoiden käsittelyyn, vaan lasipintoja varten on oma pinnoite. TFC Polymatrix pinnoite ei tartu lasiin, joten aineen joutumista lasipinnoille ei tarvitse pinnoitetta levitettäessä pelätäkään.
Korrek TFC Polymatrix pinnoitteen käyttöohje
- Pese auto huolellisesti. Pese maalipinnan lisäksi kaikki muutkin auton käsiteltävät pinnat. Jos auton maalipinnalla on pinttynyttä likaa, rautaa, pihkaa tai muita epäpuhtauksia, käytä epäpuhtauksien poistoon suunniteltuja aineita tai käy maalipinta läpi puhdistussavella.
- Autoa ei tarvitse kuivata perusteellisesti ennen käsittelyä Polymatrix keraamisella pinnoitteella. Toisin kuin käsiteltäessä auto perinteisellä autovahalla, TFC pinnoite voidaan levittää myös kosteille pinnoille, jopa kevyessä tihkusateessa.
- Ravista pinnoitepulloa huolellisesti ennen aineen levittämistä.
- Suihkuta pinnoitetta pinnoitepullosta auton pintaan ja pakkauksessa mukana tulevalle levityssienelle.
- Käy kaikki auton keraamisesti pinnoitettavat pinnat levityssienellä tarkasti läpi. Ulkopintojen lisäksi pinnoitteella voi käsitellä myös auton helmat ja kosteudelle ja lialle alttiit ovien sisäosat.
- Viimeistele pinnoitus pyyhkimällä kaikki käsitellyt pinnat pakkauksessa mukana tulevalla mikrokuituliinalla.
6 kuukauden kestotesti: Korrek PRO TFC Polymatrix keraaminen pinnoite
Korrekin Polymatrix pinnoite on helppo ja yksinkertainen levittää, mutta kuinka kauan keraaminen pinnoite kestää arkiliikennettä pääkaupunkiseudun kehäteillä ja käsipesuja painepesurilla? Valmistaja lupaa auton maalipinnalle jopa 6 kuukauden suojan. Päivitän tähän artikkeliin tietoa pinnoitteen kestosta.
1. viikko: ensimmäinen pesu
Heti ensimmäisen sadekuuron osuessa kohdalle oli selvästi nähtävissä, että auton maalipinta on käsitelty keraamisella pinnoitteella eikä perinteisellä autovahalla. Vesi kerääntyy pinnalla isoiksi pisaroiksi ja valuu nopeasti alas auton pinnoilta. Autoa painepesurilla kastellessa käsipesua varten näyttää aluksi siltä, kuin veden ja ajoneuvon pintojen väliltä puuttuisi pintajännitys kokonaan. Vesi valuu heti niin liukkaaksi pois sekä pysty- että vaakapinnoilta.
Auton pesu Bilteman edullisella autoshampoolla sujuu nopeasti ja lika irtoaa pinnoilta helposti. Korrekilla on tarjolla auton pesuaine, jonka pitäisi pidentää keraamisen pinnoitteen kestoa, mutta tässä kestotestissä auto pestään tavallisella autoshampoolla, jotta selviäisi kuinka kauan kertakäsittely kestää arkista ajoa kehäteillä ja pesuja niin kotipihalla kuin pesuautomaateissakin.
Ensimmäisen pesukerran jälkeen Korrekin TFC pinnoite näyttää toimivan lupausten mukaisesti.
3. viikko: toinen pesu
Ensimmäisen pesukerran jälkeen autolla ajettiin muutamana sadepäivänä ja kylkiin tarttui sitä myötä maantieltä noussutta likaa. Heti sadepäivien perään sattuivat marraskuuksi poikkeuksellisen lämpimät ja aurinkoiset päivät, jolloin auto oli parkissa pihalla suorassa auringonpaisteessa. Maalipinnalla tarttunut lika ei lähtenyt irti painepesurilla ruiskuttamalla, vaan tuntui palaneen tiukemmin auton pinnoille.
Autoshampoolla suoritettu pintojen käsin pesu sujui edelleen helposti, mutta aivan samanlaista vau-efektiä pinnoite ei enää saanut aikaan. Johtuiko tämä siitä, että huuhteluveden nopeaa pisaroitumista ja valumista pois pinnoilta osasi jo odottaa vai oliko pinnoitteen teho jo kolmessa viikossa hieman hiipunut? Vaikea sanoa. Vastauksen antanee vasta seuraava pesukerta.
Joka tapauksessa auton pesu sujui edelleen nopeasti. Tällä kertaa etupuskuri lukuisine yksityiskohtineen oli erityisen likainen. Pinnoite näyttää toimivan hyvin muovipinnoilla, sillä puskurin pesu sujui kevyesti shampoolla ja pesuharjalla ja puhdasta tuli.
Tämä artikkeli täydentyy kestotestin jatkuessa.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0