The Tonio Project – Vuodessa Euroopan ympäri vuosimallin 1975 Volkswagen T2b Westfalia retkeilyautolla
Unelmista totta oman Volkkarin ratissa
Antoine ”Tonio” Rossignol joutui varhaisnuorena viettämään kaksi vuotta pyörätuolissa ja jäämään kotiin kavereiden reissatessa tapahtumissa ja juhliessa. Silloin vanhoista autoista aina pitänyt Tonio päätti vielä kerran matkustaa koko Euroopan halki ja kokea kaiken sen, mistä kaverit hänelle kertoivat.
Nyt hyvin sujuneen leikkauksen jälkeen Antoine voi kävellä omin voimin ja ajaa autoa. Kun koronaepidemiakin näytti kesällä laantumisen merkkejä, ei nuorta miestä saanut enää mikään jäämään paikoilleen. Elokuussa Antoine käynnisti 1975 Volkswagen T2b Westfalia retkeilyautonsa ilmajäähdytteisen moottorin ja käänsi volkkarinsa nokan kohti pohjoista. Sillä hetkellä pyörätuolissa istuneen pojan unelmasta tuli totta.
Antoine teki viisi vuotta töitä hankkiakseen unelmiensa auton
Antoine, kerro itsestäsi ja Volkswagen bussistasi?
– Nimeni on Tonio. Olen 19–vuotias ja tulen Belgiasta. Olen lapsesta asti pitänyt vanhoista autoista ja tulevaisuudessa haluaisinkin perustaa Brysseliin klassikoautojen korjaamon, leveästi hymyilevä nuorimies kertoo.
– Ostin bussin vuosi sitten pienestä Bryggen kaupungista. Tein viisi vuotta paljon töitä ja olen ylpeä, että sain kaiken maksettua itse, saavutuksestaan syystäkin ylpeä Antoine sanoo.
Onko bussi aito Westfalia-retkeilyauto?
– Kyllä, auto on alkuperäinen vuosimallin 1975 Volkswagen Westfalia, mutta ostettaessasi siitä puuttui retkeilusisusta.
Autossa oli siis vain nostettava Westfalia-katto?
– Kyllä, vain nostokatto. Sisältä kaikki oli rikki tai hävinnyt. Bussi oli lähes tyhjä.
– Eristin auton kauttaaltaan ja tein koko retkeilysisustan itse. Vaihdoin myös nostokaton telttakankaan, Antoine kertaa projektin vaiheita.
Tavoitteena Turkki ja Marokko
Minkälainen matkasuunnitelmasi on?
– Lähdin vuoden pituiselle matkalle Brysselistä 23. elokuuta, eli yli kuukausi sitten.
Euroopan-kiertomatkansa aluksi Antoine Rossignol lähti kohti pohjoista. Saksan ja Tanskan läpi ajettuaan hän pyrki Ruotsin Norjaan, mutta Norjan raja oli kiinni ja jäämeren rannalla ajaminen oli pakko unohtaa. Uusi määränpää oli Suomi.
Antoine saapui Suomeen ajamalla pohjoisen kautta. Torniosta matka jatkui suomalaisia VW-harrastajia tavaten kohti etelää. Lokakuun 3. päivän iltana Tonio saapui Helsingin kauppatorille Stadin Cruising night -tapahtumaan, jossa hänen Westfaliansa veti uteliaita kurkkaamaan retkeilyauton sisälle ja kuuntelemaan Antoinen matkakertomusta.
Mihin matkasi jatkuu Helsingistä?
– Tutustun pari päivää Helsinkiin ja lähden sitten Viroon. Sitten matka jatkuu kohti Kreikkaa ja jos mahdollista niin Turkkia. Sieltä palaan länteen ja ajan Espanjan halki etelään ja sieltä ehkä Marokkoon.
Moottoriongelmia heti alkumatkasta ja varkaita Ruotsissa
Automatka Euroopan halki vanhalla autolla sujuu harvoin ongelmitta. Antoinen volkkarin moottori reistaili heti reissun aluksi ja kone piti vaihtaa toiseen.
Onko autossa Volkswagenin uudempi ja tehokkaampi ilmajäähdytteinen T4-moottori?
– Ei, moottori on 1600cc, kuplan moottori.
Onni onnettomuudessa on se, että kuplan moottori pallokeulan vaatimilla lohkon takakannakkeiden kiinnikkeillä on huomattavasti edullisempi ja helpompi löytää kuin uudemmän tyypin T4-kone. Sopiva vaihtomoottori löytyi, mutta ongelmat eivät loppuneet siihen. Ruotsissa Tonion bussin kylki-ikkuna lyötiin pirstaleiksi ja autosta varastettiin matkan ikuistamiseksi hankittu drooni.
Vastoinkäymisistä huolimatta Antoine ei aio jättää matkaansa kesken.
– Matkasta tulee pitkä. Nyt takana on jo melkein 6000 kilometriä.
– Yritän julkaista matkakertomusta somessa ja viettää hauskaa. Kotiin Brysseliin palaan ensi kesänä, kun Belgiassa taas järjestetään Euroopan suurimpia klassikkoautojen tapahtumia.
Automatka Volkswagenilla on unelmien täyttymys
Teit nuoresta lähtien paljon töitä autosi ja matkasi eteen. Miksi halusi juuri vanhan Volkswagenin?
– Rakastuin tähän malliin. Se on minulle unelmien täyttymys, Antoine huokaa ja hymyilee.
Haastattelun päätteeksi kerron Antoinelle tuntevani volkkariharrastajia Tallinnasta ja välitin Aircooled Club Estonian vetäjille tiedon Westfalia-bussinsa ratissa unelmaansa todeksi elävän nuoren miehen matkasuunnitelmista.
Tallinnasta saapuneiden kuvien ja raportin perusteella virolaisten volkkariharrastajien vastaanotto on ollut lämmin ja Viron kaunis pääkaupunki on tullut Antoinelle tutuksi (Aitäh, Marje!).
Jokaisen autoharrastajan tulisi ottaa tavoitteeksi automatka Euroopan halki klassikkoautolla
Antoinen unelmien matkassa kiteytyy monta asiaa, jotka tekevät automatkailusta vanhalla autolla tavoitteen, jota jokaisen autoharrastajan tulisi ainakin harkita. Pidemmällä automatkalla Euroopan halki tutuksi tulee niin oma auto kuin eri maiden harrastajatkin.
Tarvittaessa löytyy apua tarjoava kanssaharrastaja ja ainakin oman kokemuksen perusteella paikallisiin ihmisiin tutustuu vanhan volkkarin ratissa huomattavasti helpommin, kuin uutuuttaan kiiltävän matkailuauton kyydissä. Eikä vanhalla autolla ole kiire minnekään. Ja sehän juuri onkin onnistuneen automatkan salaisuus.
Wheels.fi toivottaa Toniolle hyvää, turvallista ja ongelmatonta matkaa kohti lämmintä etelää.
Antoine Rossignolin matkaa voi seurata Instagramissa ja Facebookissa.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0