Pitkän linjan Firebird harrastajat Tod ja Scott Warmack herättivät Pontiacin legendaarisen Trans Amin henkiin. Veljesten Trans Am Depot yrityksen tiloissa entisöidään alkuperäisiä Trans Ameja ja rakennetaan uusia Chevrolet Camaron pohjalle. Nyt työtä voi seurata Discoveryn uudessa tv-sarjassa Trans Am.
Pontiacin tarina päättyi, mutta Trans Am syntyi uudelleen
Muskeliautojen aikakauden piti olla jo ohi, kun koko Amerikka kerääntyi toukokuun lopussa 1977 valkokankaiden ääreen seuraamaan, kuinka uunituore vuosimallin 1977 Pontiac Trans Am Burt Reynold puikossaan ja Sally Field kartanlukijana kaahasi läpi mantereen Teksasista Atlantaan. Banditin innostamana kokonainen uusi sukupolvi autoharrastajia syttyi suorituskykyisten jenkkiautojen faneiksi.
Pontiac automerkille ei käynyt yhtä hyvin kuin Smokey and Bandit -elokuvan tähdittämälle Trans Amille. Vuonna 2009 General Motors ilmoitti, että se lopettaa autojen valmistamisen Pontiac brändin alla vuoteen 2010 mennessä. Samohin aikoihin tuli myyntiin Chevrolet Camaron huikean suosion saavuttanut viides sukupolvi.
Pontiac Firebird ja sen tehokkain ja parhaiten varusteltu Trans Am erikoismalli oli perinteisesti rakennettu samalle alustalle Camaron kanssa. GM:n ilmoitus Pontiacin alasajamisesta merkitsi kuitenkin monen fanin pettymykseksi sitä, ettei uutta Firebirdiä tai Trans Amia tultaisi enää näkemään.
"Jos sitä ei voi ostaa, täytyy valmistaa se itse"
Floridalaisia Trans Am -harrastajia Tod ja Scott Warmackia GM:n päätös ei ilahduttanut. He eivät kuitenkaan jääneet ruikuttamaan kohtaloaan, vaan päättivät tehdä itse asialle jotakin. Yhdessä Jim Dowlingin ja graafisen suunnittelijan Kevin Morganin kanssa he herättivät Trans Amin henkiin. Morganin kynästä syntyneiden luonnosten pohjalta miehet ryhtyivät rakentamaan Chevroletin uuden Camaron pohjalta uutta vuosimallin 2011 Trans Amia.
Samana vuonna nelikko onnistui saamaan itselleen yksinoikeuden Trans Am brändiin ja näin syntyi Trans Amien entisöintiin ja uusien Trans Am autojen rakentamiseen erikoistunut Trans Am Depot autopaja.
Vuonna 2012 Trans Am Depot solmi yhteistyösopimuksen legendaarisen viritysosia valmistavan Hurstin kanssa. Yhteistyön tuloksena syntyi ensimmäinen lisensoitu Hurst edition Trans Am.
Harrastuksesta tuli ensin työ, sitten tv-sarja
Alunperin Tod ja Scott Warmackin oli tarkoitus rakentaa autoja vain itselleen ja tutuille Trans Am harrastajille. Lopulta veljeksille kävi niin kuin usein käy. Harrastuksesta tuli työ ja hurjan kysynnän johdosta uusia Trans Ameja alettiin rakentaa ostettavaksi kenelle tahansa. Nyt veljeksillä on Trans Ameihin keskittyneitä yrityksiäkin jo yhden sijaan kaksi.
Trans Amien ja muidenkin amerikkalaisvalmisteisten muskeliautojen entisöintiä ja rakentamista Warmackien pajalla voi seurata Discoveryn uudessa Trans Am -sarjassa, joka pyörii parhaillaan myös Discovery Suomen ohjelmistossa.
Teksti: Kai Lappalainen
Lähde ja kuvat: Discovery Networks