Ukrainalaiset autoharrastajat ovat vuosien varrella tulleet tutuiksi tallinnalaiselle autoharrastaja Heikki Riimille. Venäjän hyökättyä Ukrainaan tuttavilta tuli viesti: armeijan kalusto ei riitä, rintamalla tarvitaan nelivetomaastureita, voitko auttaa?
Rintamalla on jatkuva tarve maastokelpoisille nelivetoautoille
Baltiassa ukrainalaisten avunpyyntöihin herättiin heti sodan alettua. Suomenkin uutisissa näytettiin kuvaa, kuinka liettualaiset rekat kuljettivat Ukrainaan lahjoitettuja ajoneuvoja rajalle. Rintamalle sopivien autojen tarve ei ole vähentynyt, vaan pikemminkin kasvanut sodan pitkittyessä. Baltiasta ja Puolasta sopivat autot on jo kerätty ja viety rajan yli tositoimiin. Siksi autoja etsitään ja viedään Ukrainaan nyt Suomesta asti.
Heikki Riim on ostanut itse ja vienyt Ukrainaan viisi autoa, joista neljä Suomesta. Viides suomalainen neliveto-Transporter on parhaillaan matkalla kohti Puolan ja Ukrainan rajaa.
– Tarve taistelukäyttöön sopiville ajoneuvoille on Ukrainassa jatkuva, Heikki Riim kertoo.
Minkälaisia autoja rintamalle viedään?
– Auton tulisi olla nelivetoinen, diesel-moottorinen ja manuaalivaihteinen. Bensiiniä eturintamalla ei ole ja vanhempien autojen automaattivaihteistojen tekniikka on liian suuri riski erittäin vaativissa olosuhteissa, Heikki luettelee.
– Kuljettajan ja matkustajien pitäisi päästä tarpeen vaatiessa poistumaan omista ovistaan, siksi auton tulisi olla neliovinen. Kyydissä olevat taistelijat tai matkustajat eivät saa jäädä loukkuun, jos autoa tulitetaan.
– Vuosimalli saisi osua haarukkaan 1990-2005. Toki vanhemmat Toyota Land Cruiserit ja Nissan Patrolit olisivat hyväkuntoisina erinomaisia sotilaskäyttöön edelleen, mutta ne ovat jo enemmän harrasteautoja ja niiden hinnat ovat liian korkeita, Heikki toteaa.
– Kaikki rungolliset maasturit kelpaavat. Autojen ei tarvitse olla katsastettuja, mutta runko ja tekniikka saisi olla kunnossa. Reiät tai kolhut koripelleissä eivät merkitse mitään.
Lahjoituksena tai korkeintaan 2000e hintalapulla
Heikki Riim on maksanut Suomesta viemänsä autot omalla rahallaan ja hoitanut niiden kuljettamisen rajalle. Rajalla hän on saanut auton ostohinnan takaisin autoa noutamaan tulleelta ukrainalaiselta. Autot maksetaan lahjoituksina saaduilla varoilla. Siksi hinta voi olla korkeintaan hieman reilu 2000 euroa. Toki rintamalle otetaan kalliimpiakin ajoneuvoja, mutta ne pitäisi saada lahjoituksina.
– Maastureiden ohella rintamalle viedään myös neliveto pakettiautoja ja pikkubusseja. Transporter T4 Synchrot, Sprinterit ja muut nelivedot sopivat tarvikkeiden kuljettamiseen ja ihmisten evakuointeihin. Vitotkin käyvät, mutta ne taitavat olla jo suurin osa ruostuneet pois, Heikki kertoo.
– Ukrainaan vietävistä autoista tehdään suomalaisen omistajan kanssa normaali luovutustodistus. Suomen tullin sivulla autosta voi tehdä ilmoituksen auton myymisestä EU:n ulkopuolelle Ukrainaan ja näin auton saa pois rekisteristä, Heikki opastaa.
Ota yhteyttä, jos voit auttaa
Heikki lähettää autosta Ukrainan asevoimille kolme kuvaa. Yhden autosta rekisterikilpien kanssa, yhden VIN-koodista ja yhden auton papereista. Kuvien perusteella asevoimissa auto sijoitetaan tietylle sotilasyksikölle jo ennen, kuin auto siirtyy rajan yli.
Kun paperit ovat kunnossa, Ukrainasta tulee kehotus ajaa rajalle, josta auton tulee ajoneuvon siirtoja suorittava henkilö sen noutamaan. Usein siirtäjät ovat yli 60 vuotiaita miehiä, joiden pojat taistelevat rintamalla. Alle 60 vuotiaat miehet eivät sotatilan vuoksi saa poistua maasta. Tätä periaatetta noudattamalla suomalaiset rintamakäyttöön soveltuvien autojen omistajat voivat itsekin viedä autonsa rajalle.
Jos Wheelsin lukijoilla on tallien tai aittojen kätkössä kuvaukseen sopivia ajoneuvoja, Heikkiin kannattaa olla yhteydessä. Sopivan auton voi lahjoittaa palvelemaan rintamalla tai siitä voidaan maksaa max. 2000 euroa.
Myös muita teknisesti kunnossa olevia autoja otetaan ilmaiseksi vastaan, bensiinikäyttöisiäkin. Niitä käytetään ihmisten evakuointeihin humanitaarisia kanavia pitkin. Lahjoituksena otetaan vastaan myös hyväkuntoisia 15" ja 16" maastoajoon sopivia renkaita.
Jos voit auttaa, ota yhteyttä:
Heikki Riim, p. +372 56 460749 (Heikki puhuu suomea)
Tai lähetä viestiä Wheels palautelomakkeella, ja otamme sinuun yhteyttä.
Ukrainan asia on meidän asiamme!
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvat: Heikki Riim