Vain lentäminen on kauniimpaa!
– Opel GT 50 vuotta –
Opelin ensimmäinen aito coupé Opel GT herätti vuonna 1968 ansaittua ihastusta niin lehdistössä kuin suuren yleisönkin joukossa. Lokakuussa 1968 kenellä tahansa oli mahdollisuus reilun viikon ajan koeajaa GT ja muut Opelin urheilulliset mallit Hockenheimin moottoriradalla.
Eurooppalainen Gran Turismo
Ensimmäiset Opel GT:t rullasivat ulos Opelin Bochumin tehtaan kokoonpanolinjalta vuonna 1968. Uusi urheilullinen coupé oli eurooppalaisen yhteistyön tulos, sillä auton koripeltien prässäämisestä ja hitsaamisesta yhteen huolehti ranskalainen koriräätäli Chausson, Brissoneau & Lotz. Ranskassa Opel GT:n korit saivat myös maalipintansa ja korit sisustettiin valmiiksi ennen niiden siirtämistä rautateitse Saksaan. Moottorin ja voimansiirron asennus ja lopullinen kokoonpano tapahtui Bochumissa Saksassa.
Kadett Rekordin moottorilla
Kadettin alustaan perustuneen Opel GT:n mallivalikoimasta löytyi kaksi moottoria. Huokeampi vaihtoehto oli Opel Kadettin luotettava mutta puhditon 60 hevosvoimainen 1.1-litrainen moottori. Opel mainosti uutta GT:tä mainoslauseella "vain lentäminen on kauniimpaa". Kadettin pienellä moottorilla varustettuna auto ei tavoittanut mainoslauseen lupausta eikä nimensä mukaisen suorituskykyisen Gran Turismo auton ideaa.
Urheilullista ulkomuotoa vastasi paremmin Rekordista otettu 90 hevosvoimaa tuottanut 1.9-litrainen moottori. Rekordin moottorilla Opel GT 1900 saavutti 185 km/h huippunopeuden ja kiihtyi nollasta sataan 11,5 sekunnissa. Kevyeen koriin yhdistettynä Rekordin moottori osoittautui oivaksi voimanlähteeksi ja valtaosa myydyistä Opel GT autoista tilattiin suuremmalla moottorilla.
Kummankin moottorin yhteydessä tuli vakiona tarkka neliportainen manuaalivaihteisto. Eurooppalaisia ostajia lisävarustelistalta löytynyt kolmiportainen automaatti ei juuri kiinnostanut, mutta Amerikassa automaattivaihteisto oli erittäin suosittu.
Koeaja uusi Opel aidolla kilparadalla
Suunnitteluvaiheessa Opel oli käyttänyt paljon aikaa ja vaivaa Opel GT:n testaamiseen Opelin testikeskuksessa Dudenhofenissa. Lokakuussa 1968 oli auton julkisen ensiesittelyn vuoro ja reilun viikon ajan kenellä tahansa oli mahdollisuus päästä koeajamaan uutta GT:tä Hockenheimin kilparadalla. Opel toi 21.-29.10.1968 Hockenheimiin 41 Opel GT 1100 ja 1900 mallia sekä 44 muuta Opelin urheilullista mallia Rallye Kadettista Commodore GS:ään.
Lehdistön edustajat, jälleenmyyjät, kilpa-ajajat ja tavalliset asiakkaatkin pääsivät kiertämään rataa tuliterillä Opeleilla ja testaamaan autojen ajettavuutta ääriolosuhteissa. Näyttävimmät testiajot suorittivat uuden Opel GT:n rattiin palkatut ruotsalaiset rallitähdet Lillebror Nasenius ja Sylvia Österberg, joiden käsittelyssä autot hyppivät kanttikivien yli yleisön hurratessa.
Euroopan Corvette
Opelin uusi urheiluauto oli kaunis mistä tahansa kulmasta katsottuna. Moni yhdisti auton sulavat linjat heti C3 Corvetten muotoihin, mistä lempinimet mini-Corvette tai Eurovette saivat alkunsa. Aidon urheiluauton tyyliin Opel GT:ssä on pitkä konepelti, matala terävä keula ja erittäin lyhyt takaylitys. Porschen 928 mallin kuuluisat piiloonkääntyvät ajovalot löytyivät Opel GT:n nokalta jo vuosikymmen aikaisemmin.
Opel GT on matala auto, mutta sen vyötärölinja on korkea. Niinpä se sai pienestä koostaan huolimatta etenkin Britanniassa valmistetut kilpailijansa näyttämään liian kapeilta ja kömpelöiltä. Autolla myös menestyttiin ja GT:n dieselöity versio rikkoi jopa dieselautojen nopeusennätyksen.
Opel GT:n nousukiito katkesi Z-huumaan
Opel GT:tä koottiin Bochumin tehtaalla vuoteen 1973 jatkuneen tuotannon aikana 103 463 kappaletta. GT:n valmistuksen päättymiselle oli monta syytä, mutta yksi suurimmista oli japanilaisten autojen ryminällä tapahtunut maihinnousu niin Eurooppaan kuin Yhdysvaltoihinkin. Japanilaisen Datsunin uutuus 240Z oli kaikin puolin järkevämpi valinta. Z oli suorituskykyisempi, käytännöllisempi ja se näytti hyvältä. Z-huuman vallattua Opel GT:n tärkeimmän markkina-alueen Amerikan ei Opelilla ollut muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa Opel GT:n valmistus ja keskittyä Opel Mantan kehittämiseen.
Lähes 70% kaikista valmistuneista Opel GT autoista myytiin ensimmäiselle omistajalleen Yhdysvalloissa. Nyt moni Euroopan-Vette on palannut amerikanmatkaltaan takaisin vanhalle mantereelle, sillä etenkin saksalaiset harrastajat ovat ostaneet niitä takaisin Eurooppaan.
Siitä lunastaako Opel GT avoimella autobahnalla tai syheröisillä alppiteillä ulkonäkönsä ja nimensä antamat lupaukset voi olla montaa mieltä, mutta yhtä kaikki vielä 50 vuotta Hockenheimin ensiesittelyn jälkeen Opel GT:n sulavalinjainen muotoilu hivelee silmää.
Teksti: Kai Lappalainen
Kuvat ja lähde: Opel Automobile GmbH press