Ford mainosti ensimmäisiä Mercury Cougareita eurooppalaisina jenkkiautoina, joissa kaikki tarvittava oli vakiona. Lehdistössä Cougaria verrattiinkin toiseen kissaeläimeen, brittiläiseen Jaguariin, mutta pinnan alla Mercury Cougar oli amerikkalaiselle miehelle suunniteltu muskeliauto, jolla työmatkat taittuivat jokaisesta mailista nautiskellen.
Menestysreseptin uusintapainos
Ford Mustangin menestys ylitti kaikki odotukset ja sai kilpailijat hetkeksi kauhun valtaan. Kun Chevrolet sai mallivuodelle 1967 oman poniautonsa Camaron markkinoille, Fordilla menestysreseptistä kehiteltiin jo uusia tuotteita. Samaan aikaan uuden Camaron kanssa muskelimaniasta hullaantuneelle amerikkalaiselle kuluttajalle esiteltiin Mustangiin pohjautunut Mercury Cougar.
Ensimmäisen sukupolven Cougarin kori oli kokonaan uutta suunnittelua etusäleikön sisään piilotettuine ajovaloineen ja dynaamisine vilkkuineen, mutta runko oli hieman venytettynä lainattu konsernin myyntiennätykset lyöneeltä sisarmallilta Mustangilta.
Cougarin korin korostetun matalalla kylkilinjalla pyrittiin luomaan vauhdikas ja macho, toimintaelokuvien sankarit mieleen nostava lihaksikas ulkonäkö. Pehmeät kuppipenkkien muotoa jäljitelleet erillisistuimet edessä korostivat vauhdikasta olemusta entisestään. Cougarin dynaamiset takavalot otettiin lehdistössä innolla vastaan, mutta käytännössä ne osoittautuivat yhdeksi auton heikoista kohdista, sillä lähes jokaisesta myydystä Cougarista takavalot lopettivat toimintansa muutaman vuoden sisällä.
Uusi Cougar - kesyttämätöntä eleganssia
Mercuryn mainoskampanjan käynnistänyt lause ”Mercury vapauttaa Puuman (Cougar)… Kesyttämätöntä eleganssia!” kiteyttää onnistuneesti Mercuryn poniauton kahtiajakautuneen persoonallisuuden. Toisaalta Cougar oli muskeliauto, mutta toisaalta sen ajateltiin kilpailevan eurooppalaisesta eleganssista ja luksuksesta haaveilleista kuluttajista, jotka halusivat erottua harmaasta massasta. Tätä puolta painotti toinen markkinointiin käytetty lause:
Mercuryllä uskotaan, ettei miehen tulisi maksaa 800 dollaria valtamerestä saadakseen eurooppalaista tyyliä. Tutustu uuteen Cougariin.
Edullinen eurooppalainen jenkkiauto
Mercuryn markkinointiosaston mainostekstin mukaan eurooppalaisen auton uittaminen ja kilvittäminen Amerikkaan maksaa vähintään 800 dollaria. Amerikkalaisen miehen on turha "maksaa valtamerestä", sillä vanhalta mantereelta ei samaan rahaan ollut saatavissa mitään Cougaria vastaavaa autoa, ei ainakaan V8-moottorilla.
Vertaus ei ollut aivan paikkaansa pitävä. Cougarin hinnat alkaen -mallin sai 2851 dollarilla, joka vuoden 2019 rahassa vastaisi noin 22 000 dollarin käteishintaa. Amerikan markkinoille suunnitellun eurooppalaisen Sunbeam Tigerin hinta vuonna 1967 oli 3425 dollaria. Hintaan sisältyi pienen eurooppalaisen sportin jenkkiversion konepellin alle lusikoitu 289cid Windsor V8 – sama moottori siis, joka Cougarinkin konepellin alta vakiona löytyi.
Ilmeisesti tarkoituksellisen samannäköisen logonsa johdosta Cougaria verrattiin brittiläiseen Jaguariin. "Amerikan Jaguar" -vertauksista huolimatta Cougarin eurooppalaisuus oli käytännössä markkinamiesten mainoskikka. Mercury Cougar oli aito massatuontantoon suunniteltu jenkkiauto. Siinä missä Cougarin eri malleja valmistettiin vuonna 1967 yli 150 000 kappaletta, kasikoneista Sunbeam Tigeria tehtiin vain 633 yksilöä.
"Cougarilla ajaminen on jännää"
Markkinointi tuotti myös tulosta, sillä objektiivisena pidetty Motor Trend -lehden toimittaja kirjoitti Cougarin arviossaan: ”Cougarilla ajaminen on niin jännää, että auton omistajat saattavat tehdä päätöksen muuttaa 15 ja 20 mailia kauemmas työpaikastaan vain voidakseen nauttia päivittäisestä työmatkastaan pidempään.”
Mustangin myyntiluvuista Mercury Cougar jäi kauas taakse, mutta vuonna 1967 Cougaria myytiin lähes yhtä paljon kuin Chevroletin uutta Camaroa. Cougar onnistui siis hyvin tehtävässään harhauttaa potentiaaliset Camaron ostajat Chevroletin marmoritiskeiltä Mercuryn jälleenmyyjien asiakkaiksi.
Muskeliauto mukavuudenhaluisille "tosimiehille"
Fordin pettymykseksi Cougarin vetovoima hiipui kilpailun kiristyttyä, eivätkä mainosmiehetkään saaneet myyntilukuja enää nousemaan. Mercury Cougar oli mainosfilmejä myöten alusta loppuun miehille suunniteltu auto, eikä sen tarvinnut 1960-luvun lopun Amerikassa testosteronia uhkunutta persoonallisuuttaan anteeksi pyydellä. Vuonna 1971 esitelty toisen sukupolven Mercury oli sekin vielä aito muskeliauto, mutta kolmas sukupolvi toi muutoksen ja suorituskyvyn sijaan Cougaria alettiin markkinoida ylellisenä henkilöautona - myös naisille.
Harrasteautona Cougar on edelleen hyvä vaihtoehto poniautoista hurmaantuneille, jotka haluavat talliinsa jotain muuta kuin Mustangin tai Camaron. Vielä muutama vuosi sitten hinnatkin olivat Mustangeja maltillisemmat, mutta viimeiset vuodet Cougareiden hintapyynnöt ovat olleet nousussa.
Harrasteautona Mercury Cougar ei ole Mustangia eurooppalaisempi, mutta mainoslauseen lupaamaa kesyttämätöntä eleganssia siinä on aimo annos.
Teksti ja kuva: Kai Lappalainen
Mainoskuvat: Ford Motor Company, Lincoln-Mercury Division