Vanhat rengasmerkinnät ja rengaskokojen muuntotaulukko
Autonrenkaiden kokomerkinnät ovat Euroopassa vakiintuneet SI-järjestelmän mukaisiksi Euro-metric rengaskoodeiksi. Vanhempien ajoneuvojen tuumiin ja kantavuuksiin perustuvat merkinnät saattavatkin tuottaa autoharrastajille harmaita hiuksia. Tämän artikkelin muuntotaulukoista vanhojen autojen rengaskokojen nykyaikaiset vastaavuudet löytyvät helposti.
Ennen vuotta 1964 valmistettujen autojen rengaskoot
Ennen vuotta 1964 renkaita valmistettiin kahdessa erikokoisessa sarjassa tai nk. kuvasuhteessa. Renkaan sarjalla tai kuvasuhteella tarkoitetaan sivuseinän korkeuden ja kulutuspinnan leveyden suhdetta. Käytössä oli 90% ja 80% kuvasuhteita. Rengaskoko määritettiin renkaan leveydeksi tuumina ja halkaisijaksi tuumina.
Esimerkki:
Rengaskoko 5,60-15 on tuttu kuplavolkkarin alkuperäisistä rättirenkaista. Etsimällä oheisesta taulukosta rengaskoon 5,60-15 antaa taulukko vastaavaksi Euro-metric rengaskooksi 155R15 renkaan. Nämä renkaat valmistettiin alunperin 82% kuvasuhteessa (82-sarja). Lähin vastaava nykyään rengasliikkeistä helposti löytyvä rengaskoko on täten 155/80R15 tai yleisempi 165/80R15.
Vastaavasti vuosimallin 1965 Ford Mustangin OEM-rengaskokoa 6.95-14 vastaa amerikkalaisen P-metric standardin koko P185/75R14 tai euroopan markkinoilta tutumpi rengaskoko 195/70R14.
Amerikkalaisten jenkkiautojen aakkoselliset rengasmerkinnät
Amerikassa muskeliautojen aikakaudella 1960-luvun lopussa käyttöön otetut aakkosiin perustuvat Alpha numeric -rengaskoot tuottavat usein harrastajille päänvaivaa. Alpha numeric -renkaiden kokomerkintä alkaa renkaan kantavuutta kuvaavalla kirjaimella, jota seuraa R-kirjain, mikäli kyseessä on radiaalirakenteinen rengas. Seuraavana merkitään renkaan kuvasuhde (sarja) ja lopuksi viivalla erotettuna halkaisija tuumina.
Esimerkit:
G78-15, G70-15 ja G60-15 ovat kaikki fyysiseltä kooltaan erikokoisia, mutta niiden kantavuus on sama.
Vuosimallin 1970 Chevrolet Camaro Z-28 poniauton ensiasennusrengas oli F60-15. Rengaskoon muuntotaulukosta sille löytyy rengasliikkeissä yleisesti saatavilla oleva Euro-koko 215/70R15 tai mikäli alle haluaa hieman matalaprofiilisempaa kumia, sopiva rengaskoko on 235/60R15. Toki täytyy myös huolehtia, että uuden renkaan kantavuus on alkuperäistä 1500 lbs @ 32 psi vastaava tai parempi.
Mitä eroa on amerikkalaisella P-Metric rengaskoolla ja eurooppalaisella Metric-rengaskoolla?
P-metric kokoluokan renkaat tulivat Yhdysvalloissa markkinoille 1970-luvun lopussa. Renkaat on pääsääntöisesti tarkoitettu henkilöautoihin ja kevyisiin hyötyajoneuvoihin, kuten Amerikassa suosittuihin light truck pickuppeihin. P-renkaiden kantavuus lasketaan kaavalla, joka huomioi renkaan fyysisen koon, eli renkaan sisään mahtuvan ilman määrän ja renkaalle suunnitellun ilmanpaineen. P-renkaiden hyvä puoli autonvalmistajien kannalta oli se, että ajoneuvot voitiin suunnitella painon ja pyöräkoteloiden koon osalta kantavuuden perusteella tietyn kokoisille renkaille.
Eurooppalainen metrinen järjestelmä, joka pohjautuu renkaan leveyteen, otettiin käyttöön 1960-luvun lopussa. Alunperin renkaat valmistettiin 82% kuvakoossa. 1980-luvulla Euro-metric järjestelmää uudistettiin ja renkaan kuvasuhde otettiin /-merkillä erotettuna mukaan rengaskoon merkintään.
Euro-renkailla on huomattavan paljon enemmän koko ja kantavuusluokkia kuin amerikkalaisilla P-metric renkailla, sillä rengasvalmistajat suunnittelevat niitä autonvalmistajien tarpeiden mukaan.
Esimerkki:
Euro-metric 225/60R16 ja amerikkalainen P-metric P225/60R16 rengas ovat fyysiseltä kooltaan samankokoisia. Niiden kantavuus ja ohjeellinen ilmanpaine lasketaan eri tavalla. Siksi Euro-metric ja P-metric renkaiden kantavuudet ja ilmanpainevaatimukset eroavat toisistaan.
Renkaiden vanhat nopeusluokat
Ennen vuotta 1991 renkaan nopeusluokka merkittiin renkaan kokomerkinnän sisälle ennen halkaisijasta kertovaa R-kirjainta.
Nopeusluokka | Suurin sallittu nopeus |
SR | 180km/h |
HR | 210km/h |
VR | yli 210km/h |
Vanhojen rengaskokojen muuntotaulukko
1949–1964 | 1965–1970 | 1970–1980 | vuodesta 1960 | vuodesta 1980 alkaen | ||||
NUMERIC | ALPHA NUMERIC | EURO-METRIC | P-METRIC | EURO-METRIC tai P-METRIC | ||||
90 – 80 sarjat | 78 – 50 sarjat | 82-sarja | 80 ja 75 sarjat | 70-sarja | 65-sarja | 60-sarja | 50-sarja | |
5.20-10 | 145R10 | 165/70R10 | ||||||
5.20-12 | 145R12 | P145/80R12 | 165/70R12 | |||||
5.60-12 | 6.00-12 | 155R12 | P155/80R12 | |||||
165/65R13 | ||||||||
145R13 | ||||||||
155R13 | P155/80R13 | 175/70R13 | 195/60R13 | 215/50R13 | ||||
5.60-13 | 6.00-13 | A | 165R13 | P165/80R13 | 185/70R13 | 205/60R13 | ||
6.50-13 | B | 175R13 | P175/80R13 | |||||
C | P185/80R13 | |||||||
7.00-13 | D | 185R13 | ||||||
195R13 | ||||||||
5.60-14 | 6.00-14 | 145R14 | 175/65R14 | |||||
6.00-14 | 6.45-14 | 155R14 | 175/70R14 | 185/65R14 | ||||
B | 165R14 | P175/75R14 | 185/70R14 | 195/65R14 | 205/60R14 | |||
6.50-14 | 6.95-14 | C | 175R14 | P185/75R14 | 195/70R14 | 215/60R14 | ||
D | ||||||||
7.00-14 | 7.35-14 | E | 185R14 | P195/75R14 | 205/70R14 | 225/60R14 | 245/50R14 | |
7.50-14 | 7.75-14 | F | 195R14 | P205/75R14 | 215/70R14 | 235/60R14 | ||
8.00-14 | 8.25-14 | G | 205R14 | P215/75R14 | 225/70R14 | 245/60R14 | 265/50R14 | |
8.50-14 | 8.55-14 | H | 215R14 | P225/75R14 | ||||
9.00-14 | J | 225R14 | ||||||
9.50-14 | L | |||||||
5.60-15 | A | 155R15 | P155/80R15 | 185/65R15 | 195/60R15 | |||
6.00-15 | B | 165R15 | P165/80R15 | 185/70R15 | 195/65R15 | 205/60R15 | 225/50R15 | |
6.50-15 | 6.85-15 | C | 175R15 | 195/70R15 | 205/65R15 | 215/60R15 | ||
D | ||||||||
7.35-15 | E | 185R15 | P195/75R15 | 205/70R15 | 215/65R15 | 225/60R15 | ||
6.70-15 | 7.75-15 | F | 195R15 | P205/75R15 | 215/70R15 | 235/60R15 | ||
8.15-15 | ||||||||
7.10-15 | G | 205R15 | P215/75R15 | 225/70R15 | 235/65R15 | 245/60R15 | 265/50R15 | |
8.25-15 | ||||||||
8.45-15 | ||||||||
7.60-15 | H | 215R15 | P225/75R15 | 235/70R15 | 255/60R15 | 275/50R15 | ||
8.55-15 | ||||||||
8.00-15 | 8.85-15 | J | 225R15 | P225/75R15 | 235/70R15 | 265/60R15 | ||
8.20-15 | 9.00-15 | K | ||||||
9.15-15 | L | 235R15 | P235/75R15 | 255/70R15 | 275/60R15 | 295/50R15 | ||
N |
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0