Kuvaraportti: Vantaan Cruising & Burnout Heurekalla 16.4.2021
Onko Vantaan cruising jenkkiauto- vai harrasteautotapahtuma?
Vantaan cruising on aikanaan alkanut paikallisen autoharrastajia yhteen merkistä riippumatta koonneen autokerhon järjestämänä yleisenä harrasteautotapahtumana. Nykyään tapahtumalla ei virallista järjestäjää enää ole, eikä siksi monien haikailemia sääntöjäkään.
Facebookin autoharrastusryhmissä huhtikuun cuirsing-ilta Heurekan parkkipaikalla herätti vahvoja tunteita ja haarmaantuneiden partojen pärinää. Läheskään kaikki eivät pidä siitä, kuinka viimeistään illan pimetessä parkkipaikan valtaavat tuunatut Euro-autot tulta syöksevine pakoputkineen ja rajoitinta vasten paukkuvine moottoreineen.
Toisaalta, se ysäri-Volvo, mikä viisikymmentä mittariin saaneesta amerikkalaisia autoja 1980-luvulta asti harrastaneesta tuntuu liian tuoreelta käyttöautolta harrasteautotapahtumaan tuotavaksi, on parikymppiselle harrastajalle mobiili-iässä oleva lapsuuden perheauto ja oiva harrasteaihio. Ja tänä päivänä vieläpä siitä harvinainen harrasteauto, että ysäri-Volvon harrastaminen onnistuu ilman auton jatkuvaa tietokoneeseen kytkemistä.
Järki käteen, tilaa on kyllä kaikille
Pitäisikö Vantaan cruising-illan olla avoin vain amerikkalaisvalmisteisille autoille? Onko paikalla tilaa myös muille merkeille? Kasvaako Heurekan parkkipaikan täyttävä autoharrastajien spontaani kokoontuminen niin suureksi, että virkavalta puuttuu lähitalojen asukkaiden vaatimuksesta tilanteeseen ja viheltaa pelin poikki?
Tänäkin perjantaina Vantaalla nähtiin selkeitä ylilyöntejä. Renkaanpolttoa yrittänyt ja suoralla kiihdyttänyt motoristi käänsi katsojien peukut syystäkin alas. Tuhoisiin seurauksiin helposti johtava ohjausvirhe näytti olevan todella lähellä. Burnout-suoralla rajoittimeen hakkaavat euroautot pitävät niin kovaa ääntä, että suosittelen jonkinlaista kuulosuojausta ainakin perheen pienimmillä. Eivätkä varmaan lähiseudun asukkaatkaan juuri kiittele, jos meteli jatkuu vielä klo 22 jälkeen.
Mutta samalla on hyvä pitää mielessä, että autoharrastajien määrä on laskusuunnassa. Harrastuksen tulevaisuuden kannalta on pelkästään positiivista, että nuoretkin innostuvat harrastuksesta virittämällä ja rakentamalla oman lapsuutensa automalleja. Tilaa Heurekan useilla parkkipaikoilla vielä toistaiseksi on. Sen verran voisi paikalle saapuvilta löytyä pelisilmää, että radan viereisen asfaltoidun parkkiksen rivit jätettäisiin vanhemmalle kalustolle, jota yleisö saapuu kauempaakin tapahtumaan katsomaan. Sivummalta löytyy tilaa uudemmalle kalustolle.
Homma toimii Heurekalla vain niin kauan, kuin tilaa riittää kaikille ja kanssaharrastajat sekä autoja katsomaan tulleet vieraat otetaan huomioon. Ja ennen kaikkea, vauhtisuoralla on hyvä muistaa, että autotapahtuma ei ole oikea paikka harjoitella kuminpolton alkeita.
1975 Ford F-250 Ranger XLT 460cid pickup
1936 Ford Model 68 Tudor V-8 Deluxe Humpback Sedan
Maailman nopein koira Fordin ja Lincolnin keulalla
Edsel Ford halusi 1920-luvun puolivälissä oman kädenjälkensä näkyviin isänsä Henry Fordin teollisuusimperiumin valmistamiin autoihin. Kohteekseen Edsel valitsi Lincolnin, jonka Ford oli ostanut konkurssiin ajautuneena jo vuonna 1922.
Englanninvinttikoira (Greyhound) on englantilainen koirarotu, joka tunnetaan maailman nopeimpana rotuna. Edsel Ford halusi liittää mielikuvan vinttikoiran nopeudesta ja sulavista linjoista Lincolniin ja antoi design-osastolle tehtäväksi suunnitella auton jäähdyttimen korkkiin tavoiteltua mielikuvaa vastaavan keulakoristeen.
Rolls-Roycen opein merkki päätettiin valaa vahamuottiin. Valmis keulakoriste esiteltiin vuosimallin 1927 Lincolnien keulalla. 1930-luvulla samaa keulakoristetta käytettiin jonkin aikaa Fordin paremmin varustelluissa malleissa, mutta vuoden 1937 malliuudistuksen myötä vinttikoirasta päätettiin luopua kokonaan.
Vaikka molemmat automerkit Ford ja Lincoln luopuivat keulaa koristaneesta maailman nopeimmasta eläimestä, se inspiroi muita merkkejä omien keulakoristeidensa suunnittelussa. Tulevina vuosina sekä Dodge että Jaguar esittelivät omat automalliensa keulaa koristaneet hyökkäävät eläinaiheiset keulamerkit.
1970 Chevrolet Camaro SS V8
Cruising-illan volkkarit
1973 Volkswagen 1303S 1.6L "Super Beetle"
1971 Volkswagen 1300 rustolooker
1982 Chevrolet C3 Corvette 427cid "Hot Wheels"
1968 Buick Electra 225 430cid 2d HT V8
1987 Cadillac Brougham 307cid V8
1947 Buick Special 2d Sedanette Custom
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0