Vauhdilla palopaikalle! Turboahdettu 1975 Ford Transit Mk1 100 Diesel
Paloauton perässä osakaupoille
Kävin jonkin aikaa sitten hakemassa varaosia kuplaprojektiini Heikki Naapurilta, itäsuomalaiselta VW-harrastajalta. Tapaaminen oli sovittu läheiselle Teboilin huoltoasemalle. Heikki saapui paikalle sovittuna aikana naapurinsa Antti Sarven vanhan punaisen Mk1 Ford Transitin kyydissä. Herrat kehottivat ajamaan perille Heikin tallille heidän perässään. Mikäpä siinä, kyllä kai sitä nyt uudehkolla T5 Transporterilla vanhan Transitin perässä pysyy vähän vieraammallakin tiellä.
Kaikki ei taida olla sitä miltä näyttää
Transit käynnistyi ja ensimmäinen reipas kaasupolkaisu pölläytti ilmoille pienen mustan nokipilven. Liekö vanhuksen moottori liian rikkaalla, vai mistä on kysymys? Kun Transit hetkeä myöhemmin ampaisi Teboilin pihasta liikkeelle renkaat sutien ja pikkukivien sinkoillessa ympäriinsä, aloin aavistella, ettei kaikki ole aivan sitä mitä näyttää. Ja viimeistään siinä vaiheessa, kun punainen Transit kääntyi kuutostieltä paikalliselle kylätielle näyttävässä nelipyöräluisussa takarenkaiden ulvoessa moottorin reippaan väännön kurittamina pidon rajamailla, alkoi näyttää siltä, että tämän klassikkopakun perässä pysyminen olisi helpommin sanottu kuin tehty.
Antti Sarvi, miten sinusta tuli Transit-harrastaja?
- Varmaan siitä, kun mie aikanaan toiselle luokalle menin kouluun, niin silloin jo pääsin koulua aloittamaan Transitin kyydissä. Jokin siinä miut on varmaan syttyttänyt jotenkin ja monta Transittia ollut vuosien varrella, Antti Sarvi pohtii.
- Tai.. ei nyt hirveen monta, yks kaks, Antti laskee ja päättää laskutoimituksensa: no, on niitä toistakymmentä ollut.
Antin pihalla on useita Transiteja. Mutta tänään kiinnostaa erityisesti punainen 1975 Ford Transit 100 Diesel. Miten auto sinulle päätyi?
- Se on Kaarinan VPK:n vanha miehistönkuljetusauto ja se tuli miulle tästä läheltä. Kaveri oli käynyt sen Keski-Suomesta hakemassa. En tiedä monesko omistaja olen, mutta auto oli niin hyvän oloinen ja hyväpeltinen, niin sain sen hankittua.
Autoprojekti jäi odottamaan parempaa aikaa
Aluksi Antin Transitille kävi niin kuin projektiksi hankituille harrasteajoneuvoille usein käy. Aihio jää seisomaan ja odottamaan inspiraatiota ja parempaa aikaa kunnostustyön aloittamiseksi.
- Se seisoi miulla navetan vintillä kahdeksan vuotta, kun ei ollut oikein aikaa sitä laittaa, Antti muistelee.
- Sitten intouduin siihen pyöränkaaret ja vähän helmoja laittamaan. Sain auton pelleiltään siihen kuntoon, että sain sen katsastettua.
Ja sitten kävi, edelleen, niin kuin autoprojekteille usein käy. Pelkkä kilpiin saaminen ei riittänyt, vaan ruokahalu kasvoi syödessä. Transitin tekniikka vaihtui uudempaan.
- Vaihdoin siihen uudemman Transitin tekniikan eli moottorin kokonaan toisenlaisen vaihdelaatikkoineen päivineen. Kardaanin jouduin tekemään siihen, sitä ei saanut valmiina, Antti kertoo.
Ahdin määrää tahdin – Transitin turbotus
Ja lopultahan homma lähti sitten "lopullisesti lapasesta" tai saavutti täyden potentiaalinsa – näkökulmasta riippuen. Antti Sarvi pulttasi päivitetyn moottorin kylkeen turbon ja taiteili pieneen moottoritilaan suurikokoisen välijäähdyttimen.
- Se oli pienemmällä, Transitin alkuperäisellä turbolla aikaisemmin. Sitten ostin romutorilta jonkun T4 Volkkarin turbon ja siihen värkkäsin pakosarjan, Antti muistelee turbotus-projektia.
- Teetin siihen syöttöpumpun. Nyt autossa on on Fiatin 2.8-litraisen koneen syöttöpumpun märkäpää, kun se on suurin, minkä tietääkseni neljäpyttyiseen saa. Sitten siinä on välijäähdytin 9000 Saabista. Se on aika isokokoinen, se just sinne mahtui keulaan. Siinä on ne muutostyöt tekniikan osalta.
Eli autossa on nyt 5-vaihteinen laatikko?
- Joo, siinä on viisivaihteinen, 90-lukuisen Transitin alumiinikuorinen laatikko, Antti vastaa.
Muutoskatsastettu turbon papereille
Onko kaikki auton tekniikan muutokset on itse tehty?
- Joo, kyllä. Kaikki on itse tehty. Penkit on muutettu, ne on vanhan taksin penkit. Sattui jäämään vanha taksi pihalle, niin otin ne siitä.
Transitin tekniikkaa ei ole vain vaihdettu, vaan muutoksille on luvat ja ne ovat myös auton papereissa. Miten muutoskatsastus sujui?
- Muutoskatsastus onnistui ihan ok. Ei ollut mitään ongelmia, Antti vastaa lyhyesti.
Antti Sarven Transitin muutostyöt on suunniteltu ja toteutettu niin hyvin, ettei lyhyt vastaus ihmetytä. Moottorin vaihtoon ja muutoskatsastukseen liittyvät säännöt ovat tiukat, mutta hyvällä suunnittelulla ja taidokkaalla toteutuksella Suomessakin on mahdollista toteuttaa mielenkiintoisia tekniikanvaihtoja.
10 000 kilometriä, iloisia ilmeitä ja peukutuksia
Minkälainen auto Mk1 Transit on ajaa nykyliikenteen seassa? Ja minkälaisia ovat kanssa-autoilijoiden ilmeet, kun painat kaasua?
- Autolla tulee kesällä ajettua aika paljon, varmaan 10 000 kilometriä ja vähän ylikin vuoteen. Hyvinhän se pölläyttää mustaa. Ja kyllä se ihan kivoja ilmeitä kerää. Usein kun asuntovaunu perässä ajelee, niin peukku nousee, Antti virnistää.
Onko vielä joku Transit joka pitäisi löytää tai saada osaksi autokokoelmaasi?
- Sellainen vois olla sellainen pitkä puolikorkea 1970-lukulainen. Se voisi olla vielä haviteltava, Antti päättää.
Ei taida olla aivan vakio..?
Täytyy tunnustaa, etten pysynyt varaosien hakureissullani Transporterilla Antti Sarven 1975 Ford Transitin perässä. Transit katosi horisonttiin, mutta onneksi niin komean pölypilven saattelemana, että sitä seuraamalla löysin itä-suomalaisen maalaismaiseman halki perille.
Heikin tallilla oli pakko ensimmäisenä esittää kysymys, jonka Antti lienee kuullut aikaisemminkin: "Ei taida Transit olla aivan vakio?" Ei ole, mutta makea käyttöklassikko Antin Transit on. Ja tarvittaessa auto myös liikkuu rivakasti. Kesäisin auton voi bongata asuntovaunua vetämässä ja siihen tarkoitukseen tehokkaampi moottori sopiikin erinomaisesti.
Antille kiitos auton esittelystä ja maukkaita kilometrejä jälleen ensi keväänä!
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0