Viktorian 1976 GAZ-24 Volgan täydellinen muodonmuutos
"Näytämme teille närhen munat!"
Neuvostoliiton johtaja Nikita Hruštšov valoi 1950-luvun lopussa uskoa Neuvostoliiton huimaan taloudelliseen kehitykseen ja kehotti työläisiään nousemaan ylös polviltaan ja ohittamaan Amerikan. Tavoitteena oli näyttää kapitalisteille närhen munat, kuten Hruštšov Yhdysvaltain presidentille Richard Nixonille vuonna 1959 uhosi.
Hruštšovin unelmissa kommunistinen Neuvostoliitto ohittaisi Amerikan nopealla aikataululla ja laajalla rintamalla niin tieteen saavutuksissa kuin taloudessakin. Avaruuden valloittamista lukuunottamatta todelliset saavutukset jäivät vähäisiksi. Närhen pesää on vaikea löytää. Ne kuuluisat munat jäivät Hruštšoviltakin näyttämättä.
Volga GAZ-24 on rautaesiripun jakaman aikakauden symboli
Rautaesiripun jakamassa 1960-luvun alun maailmassa amerikkalaiset autonvalmistajat hallitsivat maailman automarkkinoita lähes suvereenisti. Autoteollisuuden suuret teknisiä innovaatiot tulivat nekin Yhdysvalloista, samoin uusin design ja automuotoilun trendit.
Siinä missä Detroitin kolme suurta, Ford, Chrysler ja GM, esittelivät uuden mallin lähes joka vuosi, Neuvostoliiton keskusjohtoinen komentotalous joutui yhä uudestaan ja uudestaan nöyrtymään. Uusia malleja ei saatu tuotantoon ja nekin mitä saatiin, olivat monilta ratkaisuiltaan kopioita vihollisen teknisistä saavutuksista.
Volga GAZ-24:n tarina on malliesimerkki siitä, miksi Neuvostoliitto lopulta kaatui. Samalla se on yhden historiallisen aikakauden symboli, joka ansaitsee tulla entisöidyksi ja säilytetyiksi tuleville sukupolville. Ja tietysti myös ajetuksi. Mikä olisikaan parempi auto automatkalle halki entisen Neuvostoliiton, kuin GAZ-24 Volga?
Volga GAZ-24 korvasi menestyksekkään GAZ-21 mallin
Nikita Hruštšovin jälkeen Neuvostoliiton pääsihteeriksi valittiin Leonid Brežnev. Tavoite oli Brežnevin aikakaudella sama, ohittaa Amerikka kaikilla rintamilla. Vastuu tavoitteen saavuttamisesta annettiin lokakuussa 1964 Neuvostoliiton pääministeriksi valitulle Aleksei Kosyginille. Tuore pääministeri kääri hihansa ja kävi töihin.
Seuraavana vuonna 1965 Kosygin esitteli suuren talouden uudistamisohjelman, jonka tavoitteena oli talouden hajoittaminen ja kulutustavaroiden, myös autojen, tuotannon lisääminen. Pääsihteeri Brežnevin ei Kosyginin esittelemälle uudistuspolitiikalle lämmennyt, eikä hänen annettu aloittaa uudistamisohjelmaansa.
Brežnevin uudistuskielteisyyden seurauksena koko Neuvostoliitto ajautui taloudellisen pysähtyneisyyden aikaan. Amerikkalaisiin malleihin verrattuna Volga GAZ-24 auton suunnittelutyötä voi hyvin kuvailla samoilla sanoilla. Uuden Volgan suunnittelu oli kirjaimellisesti pysähtyneisyyden aikaa.
GAZ-24 korvasi Volgan teknisesti vanhentuneen GAZ-21 mallin. Auton kehitystyö oli aloitettu jo vuonna 1961. Virallisesti seitsemän vuotta kestäneen suunnittelutyön päätteeksi uusi Volga GAZ-24 esiteltiin vuonna 1968.
Todellisuudessa auton suunnittelutyö oli vielä ensiesittelyssä pahasti aikataulusta jäljessä. Tuotanto Volgan rannalla Nižni Novgorodin tehtaalla pääsi käyntiin vasta vuonna 1970.
Amerikkalaisiin ja eurooppalaisiin autoihin verrattuna GAZ-24 oli jo syntyessään vanhentunut niin teknisesti kuin suunnittelultaankin. Neuvostoliitossa siitä tuli kuitenkin menestys ja autoa tuotettiin puutteistaan huolimatta myös vientiin.
#superdonatium - päävoittona harrasteauton täysentisöinti
Pietarilainen Boris Pavlov tunnetaan Venäjällä MuscleGarage-tallista ja sadasta tuhannesta some-seuraajasta. Joulukuussa 2017 Pavlov esitteli some-kanavillaan #superdonatium-projektin, jonka ideana oli kustantaa harrasteauton remontti yhdelle Pavlovin some-kanavien seuraajalle. Alkukarsinnan ja finaalin tuloksena voittajaksi valikoitui Voronezhin kaupungissa Keski-Venäjällä asuva Viktoria Sultanbekova, jonka 1976 GAZ-24 Volga oli pikaisen avun tarpeessa.
Varsinaisen entisöintityön Boris Pavlov ulkoisti järjestämällä autoja Venäjällä entisöiville pajoille tarjouskilpailun Viktorian Volgan entisöimisestä. Kilpailuun ilmoittautui useita projektiin valmiita kolarikorjaus- ja entisöintipajoja. Lopulta työn sai suoritettavakseen Valko-Venäjän Minskissa toimiva RoadCarsMasters.
Volga-aihion purku ja entisöintityön organisointi
Heti vuodenvaihteen jälkeen tammikuussa 2018 Viktorian Volga ajettiin Venäjältä Valko-Venäjän pääkaupunkiin Minskiin. Entisöinti aloitettiin helmikuussa. Aihio purettiin osiin, jotta saatiin käsitys koritöiden laajuudesta. Entisöintityö pyrittiin organisoimaan mahdollisimman tehokkaasti heti alusta alkaen, sillä työtä tehtiin RoadCarsMastersin pajalla iltapuhteina varsinaisen päivätyön jälkeen.
Auton purun yhteydessä osapuutteet luetteloitiin. GAZ-24 Volgaan on saatavilla jonkin verran jälkituotanto-osia, mutta paljon pisteosia jouduttiin etsimään kontaktien ja netin avulla. Kaikki osat lajiteltiin joko entisöintiä tai puhdistusta varten, valokuvattiin ja niiden kunnostukselle laadittiin aikataulu. Koko entisöinti myös kuvattiin videolle, joka mahdollisti #superdonatium-projektin seuraamisen some-kanavien kautta.
Entisöintiprojektin laajuus selviää
Kun auto oli purettu, alkoi työn laajuus selvitä. Korin pohja oli yllättävän hyvässä kunnossa, mutta lähes kaikki muut korinosat olivat ruostevaurioituneita tai kokeneet muuten kovia. Korityöt aloitettiin hitsaamalla korihylsyyn vahvikkeita, jotta kori pysyisi työn kuluessa oikeassa muodossaan.
Vaihdettujen peltiosien lista on pitkä. Helmakotelot jouduttiin vaihtamaan kummallekin puolelle kokonaan. Myös takalokasuojat ja tavaratilan pohja jouduttiin vaihtamaan kokonaisuudessaan. Kaikki ovet ja luukut vaativat hitsausta, samoin etulokasuojien alaosat oli vaihdettava.
Vuonna 1976 tehtaan tuotantolinjalta valmistuneet Volgat eivät voineen ovien ja luukkujen istuvuudella tai korilinjojen suoruudella juuri ylpeillä. Niinpä peltiöiden edetessä oli ratkaistava huonosti jo uudesta lähtien istuneiden korinosien ongelma. Ratkaisu oli käyttää kymmeniä ylimääräisiä työtunteja, jotta ovet ja luukut saatiin istumaan niin kuin niiden olisi pitänyt jo alunperinkin Volgan tehtaalla istua, siis virheettömästi.
Alustan ja moottorin kunnostus
Jouset ja muut korin metalliosat puhdistettiin liasta ja ruosteesta ja maalattiin tai galvanoitiin. Moottori purettiin ja kaikkien moottorinosien kuluma mitattiin.
Lohko ja useimmat muut moottorinosat olivat onneksi tehtaan toleransseissa. Venttiilit, keinuvivut ja kiertokanget jouduttiin korvaamaan uusilla osilla. Sylinterien ja mäntien suhteen kävi hyvä tuuri, sillä ne olivat edelleen tehtaan mitoissa ja niiden osalta selvittiin pelkillä männänrenkaiden uusimisella.
Tarkastetut ja puhdistetut osat maalattiin ja kiristettiin tehtaan suosittelemiin momentteihin. Lopuksi moottorin alle koottiin Volgan etuakseli uusilla nivelillä ja puslilla.
Korin hiekkapuhallus ja maalaus
Tyhjä korihylsy kiinnitettiin korigrilliin, nostettiin hinausauton lavalle ja vietiin hiekkapuhallettavaksi. Peltipuhtaan korin imuroimiseen ja putsaamiseen käytettiin kokonainen vuorokausi, jotta voitiin olla varmoja siitä, ettei hiekanjyviä jäänyt mihinkään korin koteloon tai peltisaumaan.
Hiekkapuhallettu kori suojattiin italialaisen Lechlerin kaksikomponettisella Fix-O-Dur happovärillä ja Green Ti Filler hiontavärillä. Koko pohja ja pyöräkotelot suojattiin kiveniskumassalla ja maalattiin yhdessä moottoritilan ja sisätilojen kanssa. Ruostesuojaus- ja maalaustöiden jälkeen erillään kasattu etuakseli ja voimansiirto nostettiin ylös ja pultattiin koriin kiinni.
Maalauksen pohjatyöt
Pintamaalin pohjatöitä tehtiin pitkään ja huolella. Korin kaikki näkyvät pinnat hiottiin paljaalle metallille. Kittiä haluttiin käyttää mahdollisimman vähän, joten pelti suoristettiin käsityökaluilla. Koripeltien liitokset ja hitsaussaumat tinattiin mahdollisimman tasaisten pintojen aikaansaamiseksi.
Ovet ja luukut kiinnitettiin koriin vielä kerran ennen maalausta suoruuden ja istuvuuden tarkistamiseksi. Kun kaikki oli kunnossa, koriin ruiskutettiin Lechlerin Polyfan Rush filleri. Hionnan jälkeen korin osat ruiskutettiin yksitellen Lechlerin Ti Fillerillä.
Syyskuussa 2018 auto maalattiin sen alkuperäisellä värillä. RoadCarsMasterin tiimi odotti jo malttamattomana lopullista kokoonpanoa, mutta edessä oli vielä monta ongelmaa Vaikka Viktorian Volga ei ole harrasteautoksi erityisen vanha, osoittautui joidenkin alkuperäisten hyväkuntoisten pisteosien löytäminen todella vaikeaksi.
Romuttamoita ja rompetoreja
Osien etsimiseen, tilaamiseen, postin odottamiseen ja vastaanotettujen osien puhdistamiseen ja entisöintiin kului paljon aikaa. Verkon kautta projektia seuranneet GAZ-24 -harrastajat olivat suureksi avuksi osien etsimisessä ja hankkimisessa.
Netin kautta ja rompetoreilta löytyi mm. Volgan alkuperäinen automaattiantenni ja hyvätkuntoiset kromipuskurit sekä helmalistat. Myös romuttamoita oli kierrettävä, jotta viimeisetkin tarvittavat osat saatiin haalittua kasaan. Aivan kaikkia Volgan alkuperäisiä osia ei silti löytynyt riittävän hyväkuntoisina. Siksi auton huonokuntoiset turvavyöt jouduttiin korvaamaan Ladan turvavöillä.
Sisustan kasaaminen ja korin äänieristys
Sisustan kasaaminen aloitettiin asentamalla äänieristyslevyjä kaikille suurille peltipinnoille tavaratilaan, lattioille, kattoon ja kaikki oviin. Kaikkiin Volgan kotelorakenteisiin ruiskutettiin kotelosuojaa pitämään ruoste tulevaisuudessa loitolla.
Auton lattiamatto ja tavaratilan matot uusittiin alkuperäistä vastaavilla materiaaleilla. Kojelauta kunnostettiin ja auton sähköt käytiin tarkasti läpi ennen sisustan lopullista asentamista. Istuimet ja ovipaneelit verhoili minskiläinen TG-Garage -verhoomo.
Tarkasti dokumentoitu Volgan täysentisöinti
Kaikki työvaiheet eivät näissä kuvissa tai videolla näy. Esimerkiksi hiekkapuhalluksen jälkeen korin imuroimiseen käytettiin reilu vuorokausi, vaikka videolla työ tapahtuu viidessä sekunnissa.
Kokonaisuudessaan varsinaiseen entisöintityöhön meni päivätöiden jälkeen iltapuhteina tehtynä noin kolme kuukautta. RoadCarsMasterin henkilökunta oli projektista niin innostunut, että moni jäi mielellään entisöimään Viktorian autoja työpäivän päätteeksi.
Auto tykkää, että sillä ajetaan
Auton valmistuttua sillä suoritettiin pitkä koeajo, jotta auto olisi varmasti valmis pitkälle kotimatkalle takaisin Venäjälle. Lopuksi maalipinta vielä hiottiin ja kiillotettiin.
Joulukuussa 2018 Viktoriya ja hänen isänsä saapuivat Minskiin noutamaan täysin entisöidyn 1976 Volga GAZ-24 autonsa kotiin. Viktorialla ei ole tarkoitus seisottaa entisöityä Volgaansa tallissa, vaan kiertää sillä ahkerasti kotimaansa autotapahtumia. Unelmissa on myös usean maanosan mittainen pidempi Volga-matka. Ehkäpä Volga Club Finland voisi kutsua Viktorian piipahtamaan Volgallaan Suomessa jossain kesän tapahtumista?
Projektikuvat ja lähde: RoadCarsMasters (julkaistu RoadCarsMastersin luvalla)
Kuvat: Flickr.com ja Wikimedia commons
Teksti: Kai Lappalainen