Ensimmäiset ilmajäähdytteiset volkkarit tulivat Suomeen merimiesautoina 1940-luvun lopussa. Silloin ne olivat sodan jälkeisessä Suomessa katseita kääntävä näky missä tahansa liikkuivatkin. 1950-luvun alussa autoja alkoi virrata maahan virallisestikin ja 50-luvun lopulle tultaessa Volkswagen oli jo niin tuttu näky, ettei niihin juuri taidettu huomiota kiinnittää. Poikkeuksen muodostivat Suomessa harvinaiset erikoismallit, kuten Olympialaisiin saadut Barndoor Sonderbussit.
Helsingin kaupunginmuseon arkistoista löytyy suuri kokoelma valokuvia stadin kaduilta 1900-luvun alusta tähän päivään. Arkistossa vierähtää helposti tunti jos toinenkin autoja bongaillessa. Tässä kuvasatoa ilmajäähdytteisistä volkkareista Helsingin kaduilta olympiavuodesta vuoteen 1979, jolloin ikoninen kuplavolkkari alkoi teknisesti olla jo muinaismuisto.
1. Kuvan pääosassa on Olympialaisten lippurivistö Käpylän kisakylän portilla Koskelantiellä ja etualla Sofianlehdonkadulla. Volkkariharrastaja ei voi kuitenkaan olla kiinnittämättä huomiota vasemmassa nurkassa rättikatto avattuna seisovaan VW Typ2 Sonderbus pikkubussiin. Bussi on nk. barndoor malli, eli katon etuosasta puuttuu lippa ja moottoritilan luukku on huomattavasti suurempi, kuin uudemmissa 1955-1967 junakeulabusseissa. Mahtaako Olympiasondereita olla Suomessa enää yhtään jäljellä? Maailmalla näiden mallien pyyntihinnat alkavat nykyään 100 000 eurosta, joten tavallisen harrastajan ulottumattomiin ne ovat ainakin kadonneet.
Kuva: Olympia-kuva, 1952
2. Olympilaisiin liittyy tämäkin harvinaisuus. 1940-luvun VW Swimmwagen amfibioauto, jota tankataan Topeliuksen- ja Tukholmankadun kulmassa Shellin Tullinpuomin huoltoasemalla Helsingin olympialaisten aikaan kesällä 1952. Taustalla näkyy Mannerheimintietä.
Kuva: tuntematon, 1952
3. Olympiastadionin läheisyydessä ollaan edelleen, mutta ajakohta on huhti-toukokuu 1958. Meneillään on Elannon ”Aja varoen, aja oikein” autotapahtuma, johon osallistui useita volkkareita. Yksi mielenkiintoisimmista on tämä Volkswagen Typ2 T1 Pritschenwagen valmistusajankohdaltaan 1952–55.
Kuva: tuntematon, 04-05/1958
4. Elannon autotapahtuman lähtö Helsingin Kauppatorilta. Aikalailla samaa ajolinjaa kiertävät autot Kauppatoria keisarinnan kiven ohi Stadin cruising-iltoina yhä edelleen. Etualalla rekisterinumerolla BD-200 kuplavolkkari ovaalilla takaikkunalla. Vuosimallin 1958 kuplissa takalasi oli jo suurempi, joten BD-200 ei ole aivan uusi. Vasemmassa jonossa kuplavolkkareita ja muita henkilöautoja, oikeassa kuorma- ja pakettiautoja. Ensimmäisen lavapakettiauton kyljessä Elannon logo. Kaikkien autojen konepeltiin on kiinnitetty teksti ”aja varoen, aja oikein”.
Kuva: tuntematon, 04-05/1958
5. BD-200 ovaalikupla on päätynyt kuvaajan linssiin myös Hakaniemen torilla. Armeija-asuinen mies puhuu kuljettajan kanssa, joten Puolustusvoimat lienee osallistunut tapahtuman järjestämiseen. Taustalla Siltasaarenkatu 8-10 ja vasemmalla Hakaniemenranta 1.
Kuva: tuntematon, 04-05/1958
6. Vielä yksi kuva Elannon tapahtumasta. Kuplavolkkarin takaikkuna sai ovaalin muodon kesken vuoden 1953 ja pysyi ovaalina aina vuosimallin 1957 loppuun saakka.
Kuva: tuntematon, 04-05/1958
7. Harvinainen värikuva Kaivopuistosta vuodelta 1958. Siniharmaa kupla on kesällä 1958 ollut vielä uudenkarhea, sillä takalasia suurennettiin huomattavasti vuosimallin 1958 autoihin. Edessä pysäköitynä vanhempi ovaalikupla.
Kuva: Arvo Kajantie, 1958
8. 50-luvun lopusta hyppäämme vuosikymmenen eteenpäin. Hääpari on kävelemässä Tuomiokirkon lumisia portaita alaspäin itäisessä kappelissa tapahtuneen vihkiäistilaisuuden jälkeen. Alhaalla odottaa ovi avoinna Volkswagen Kupla, jota on edellisinä vuosina uudistettu reippaasti. Ajovalot ovat vaihtuneet makaavasta asennosta pystyasentoon, puskurit muuttuneet pyöreistä palkkipuskureiksi ja sähköjärjestelmä vaihtunut kuudesta voltista kahteentoista volttiin. Kuvan auto on mallia VW1300 tai VW1500. Saatavilla oli myös standard-malli vanhanmallisilla puskureilla, 1200 kuutioisella moottorilla ja karvalakki sisustalla.
Kuva: Simo Rista, 1969
9. Ennen talvet olivat vielä talvia. Loviisalaisen huoltoliikkeen Vulco Oy:n VW Transporter Kastenwagen umpipakettiauto on jäänyt jumiin Helsingin Meritullinkadulle, joten kaksi miestä seisoo takapuskurilla lisäpainoa. Takamoottorisena autona volkkarilla on kyllä hyvä nousukyky, mutta ei ole tainnut puhtaanapito-osasto pysyä runsaan lumentulon perässä. VW Transporter koki suuren uudistuksen vuonna 1968. Perinteinen junakeula vaihtui pallokeulaksi. Kuvan auto on vuosimallia ’68 tai ’69.
Kuva: Simo Rista, 1969
10. Helsingin niemellä liikenteen sujuvuus on aina ollut ongelma. Poikittaisliikenteen ratkaisemiseksi on esitetty milloin minkäkinlaisia suunnitelmia. Monin paikoin istutaan silti ruuhkissa 1970-luvun tyyliin. Kuplat ovat kuitenkin vielä 1960-luvun loppupuolen malleja Kaisaniemenkadun jonossa.
Kuva: Simo Rista, 05/1970
11. Hippibussiksikin tituleerattu VW Transporter oli villin ja vapaan ainoa oikea valinta jo 1960-luvulla. Tässä Vuosaaressa syyskuussa 1970 kuvattu VW junakeula, johon on Suomi-tyyliin uskollisesti puhkottu täällä ikkunat kylkiin. Tehtaalta lähtiessä auto on ollut umpikylkinen pakettiauto.
Kuva: Simo Rista, 09/1970
12. Aina on syytä muistuttaa, että Volkswagenin mallisto kattoi muitakin malleja kuin vain ikonisen Transporterin ja jokaiselta parkkipaikalta löytyneen kuplavolkkarin. Tässä ystävälliset poliisit ovat auttamassa hätään joutunutta pariskuntaa Helsinkin Liisankadulla. Avaimet ovat autossa ja ovet lukossa. Rouvan ostokset etupellillä ja kädet puuskassa. Auto on VW ’Notchback’ eli VW1500 Typ3 porrasperä.
Kuva: Eeva Rista, 05/1970
13. VW hyötyajoneuvomalliston huipulla oli 1960-luvun puolessa välissä kangaskattoinen 21-ikkunainen VW Sonderbus. Suomessa auto oli verotuksen takia kallis hankkia – aivan kuten Multivan tänään. Tässä kuitenkin harvinainen Sonderbus Neljännellä linjalla Kalliossa. Vieressä autoa ihailemassa pieni poika komeassa polkuautossaan.
Kuva: Simo Rista, 05/1970
14. 1970-luvun alussa Aleksanterin katu muutettiin kokeiluluonteisesti kävelukaduksi. Kuvan junakeula umpipakettiauto yrittää selvitä suojatieltä parkkiin jalkakäytävälle kävelykatukokeilun avajaispäivänä 12.6.1970 nykyisen City-käytävän kohdalla.
Kuva: Simo Rista, 12.06.1970
15. Kävelykatukokeilun aikana Aleksanterinkadun parkkipaikat korvattiin kahvilapöydillä, kojuilla ja levähdyspaikoilla. Varustellun pystylamppuisen kuplan omistaja on silti jättänyt menopelinsä parkkiin kadun reunalle. Lisävalot keulalla, tarrat sivulasissa ja pois jätetyt pölykapselit kertovat omaa kieltään harrastushenkisyydestä. Lisävarusteita oli saatavilla, mutta ne olivat Suomessa kalliita.
Kuva: Eeva Rista, 09/1970
16. Aleksin kävelukatukokeilu päättyi tammikuussa 1971 ja autoliikenne päästettiin takaisin kadulle. Paragonin konttoritarvikeliikkeen VW Pritchenwagen lavapakettiauto on juuri lähdössä jalkakäytävältä liikkeelle. Auto on pallokeula vuosimallia ’68-’70. Oikealla Musiikki-Fazerin ja Oldenburgin kenkäkaupan myymälät, edessä häämöttää Mannerheimintie. Suunnitelmista huolimatta Aleksanterinkadusta ei koskaan tullut kävelykatua, mutta 1980-luvun alussa jalkakäytävät levennettiin nykyiseen muotoonsa.
Kuva: Eeva Rista, 01/1971
17. VW Pritchenwagen lava-auton sai tilata myös leveällä puukylkisellä laidalla varustettuna. Kuva Mannerheimintieltä jouluulta 1970. Maisema näyttää vuodenaikaan nähden vähälumiselta kuuman asfaltin höyrytessä taustalla.
Kuva: Eeva Rista, 12/1970
18. Lähes sama paikka seuraavana keväänä. Lunta ei vieläkään kuvassa näy, mutta ohi vilahtaa kovia kokenut ’Tilulilu’, eli VW Typ3 TL (Touren-Limousine). Tuttavallisemmin VW Fastback tai kirvesmiehen Barracuda.
Kuva: Eeva Rista, 03/1971
19. Pysyttelemme kaupungin keskustassa, eli tarkemmin Keskuskadulla. Kaksi nahkatakkista miestä keskittyneenä johonkin parkissa olevan Opelin takaluukulla. Vieressä Suomessa harvinainen rättikattoinen kupla. Pehmeällä avautuvalla katolla kuplan saattoi tilata maahantuojalta vuoteen ’64 saakka. Sen jälkeen kova peltiluukku korvasi rättikaton.
Kuva: Eeva Rista, 12/1970
20. Sakothan sieltä tuli jokaiseen tuulilasiin omistajia ilahduttamaan!
Kuva: Eeva Rista, 12/1970
21. VW Transporter on aina ollut ennen kaikkea hyötyajoneuvo, vaikka siitä tulikin symboli vapaudelle ainakin yhdelle sukupolvelle ja harrastajia riittää yhä edelleen joka puolella maailmaa. Kuvassa työmiehiä ripustamassa jouluvaloja pakettiauton päällä seisten vaatetusliike Vestion edessä Kaisaniemenkadulla, Vuorikadun kulmassa. Talon nurkalla puhelin-kyltti kertoo puhelinkioskin löytyvän rakennuksen kulman takaa. Mahtaako Helsingistä vielä puhelinkioskeja löytää?
Kuva: Unto Laitila, 11/1970
22. Suomi on aina ollut autoverotuksen luvattu maa. Uusi Helsingin kaupungin liikennelaitoksen Trnasporter Ilmalan pääkonttorin edustalla. Huom! Liikennelaitoksellekin on hankittu umpipakettiauto, jonka seiniin on Suomessa puhkottu ikkunat, vaikka tehtaalta olisi voinut tilata Kombiwagenin tehdasikkunoin.
Kuva: Unto Laitila, 1970
23. Syksyinen Pohjoisesplanadi Kauppatorin laidalla toriajan jälkeen. Taustalla Vanha kauppahalli, etualalla uusi palkkipuskurinen pystylamppukupla ja sen edessä vanhempi malli.
Kuva: Eeva Rista, 09/1970
24. Lopuksi vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Kuplavolkkari vauhdissa Suomenlinnan jäätiellä. Vasemmalla Pikku Mustasaari, taustalla Iso Mustasaari. Kuva on vuodelta 1979, jolloin nestejäähdytteinen Golf oli jo korvannut ilmajäähdytteisen kuplan ja dinosaurusten aikaa edustanut kupla jäi muutenkin modernien autojen jalkoihin. Kuplan aikakausi oli tullut päätökseen – samoin kuin Suomenlinnan jäätien nykyisinä ilmastonmuutoksen vuosina.
Kuva: Volker von Bonin, 03/1979
Kuvista iso kiitos Helsingin kaupunginmuseolle!
[kuvat: Helsingin kaupunginmuseo, CC BY4.0]
Lue seuraavaksi: Vanhan auton talvisäilytys oikein