Kulttuurivallankumouksen vuosikymmenen vaihtuessa diskon ja glitterin 1970-luvuksi saatettiin Esson-baarin pyöreän pöydän äärellä arvuutella suurinpiirtein näillä sanoilla: ”Se ei näytä Volkswagenilta, se ei kuulosta Volkswagenilta eikä se tunnu Volkswagenilta, mutta sen keulassa on Volkswagenin merkki. Mikä se on?”
Volkswagen K70 oli alunperin NSU K70
Vastaus nurkkapöydän besserwisserin kysymykseen oli tietysti nyt lokakuussa 2020 viisikymppisiään juhliva Volkswagen K70. Vuonna 1970 markkinoille tullut Volkswagen K70 ei näyttänyt Volkswagenilta, ei kuulostanut Volkswagenilta eikä auton ajotuntumakaan muistuttanut Volkswagenia. Mutta auton keulaa koristi Volkswagenin merkki, joten täytyihän auton olla Volkswagen.
Aivan näin yksinkertainen ei Volkswagen K70 -mallin tarina kuitenkaan ole. Auton suunnitteli kokonaan saksalainen autonvalmistaja NSU. Siitä piti tulla perinteisellä tekniikalla varustettu turvallisuutta huokuva vaihtoehto edistyksellisellä korimuotoilulla ja erikoisella Wankel-kiertomäntämoottorilla huomiota herättäneen, vuonna 1967 esitellyn NSU Ro80-mallin rinnalle. Toisin kuitenkin kävi.
K70 -mallin piti pelastaa saksalainen autonvalmistaja NSU
NSU Ro80 oli testimenestys heti ilmestyttyään vuonna 1967. Ro80 valittiin Euroopassa vuonna 1968 jopa vuoden autoksi, mutta mallin myynti takkusi, sillä Wankel-moottori ei herättänyt kuluttajien luottamusta. Eikä myyntimiesten tuskaa helpottanut riskin ottaneiden Ru80 -mallien omistajien kiukkuiset viestit 50 000 kilometrin paikkeilla vaihtokuntoon kuluneista moottoreista.
Niinpä NSU tarvitsi Ro80:n rinnalle perinteisemmän automallin kääntämään myyntikäyrät nousuun. Niin ikään Wankel-moottoriseksi alunperin suunniteltu K70 päätettiin piirtää pikaisesti uusiksi ja istuttaa auton keulalle perinteinen suora nelisylinterinen bensiinimoottori.
K70 sai mallinimensä K-kirjaimen auto sai saksan kielen mäntää tarkoittavasta ’kolben’ sanasta erotuksena Ro80-mallin kiertomäntämoottorista ’Rotationsmotor’ otetulle R-kirjaimelle.
Volkswagen K70 oli edistyksellinen auto
NSU:n ja K70 -mallin eduksi on sanottava, että auto oli ilman Wankel-moottoriakin teknisesti edistyksellinen. K70 oli aikansa valtavirrasta poiketen etuvetoinen ja kokonaan erillisjousitettu.
Turvallisuuteen oli kiinnitetty huomiota vahvistamalla koria matkustamon osalta, käyttämälllä etuakselilla levyjarruja, suunnittelemalla korin etuosaan kokoonpainuva törmäysvyöhyke ja varustamalla kaikki mallit takamatkustajien turvavöillä.
Uudesta K70:stä piti tulla myyntimenestys NSU Prinz ja NSU Ru80 mallien väliin jääneessä tiukasti kilpaillussa perheautojen kokoluokassa. K70 -mallista piti tulla auto, jonka avulla NSU selviäisi taloudellisesti vaikeista vuosista seuraavalle vuosikymmenelle. Näin ei kuitenkaan koskaan käynyt.
Geneven autonäyttelyn tähti loisti poissaolollaan
NSU:n uusi K70-malli oli tarkoitus tuoda ensi kertaa suuren yleisön ihmeteltäväksi vuoden 1969 Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä. Tehtaalla oli valmiina 23. esittelyauton sarja, josta osa rahdattiin Geneveen, mutta näyttelyvieraiden ihmetykseksi NSU:n uutuus loisti messuilla poissaolollaan.
Geneven autonäyttelyn jälkeen selvisi, että Volkswagen oli tehnyt NSU:sta ostotarjouksen ja liitti merkin vielä samana vuonna osaksi Auto Unionia. Näin syntyi NSU Auto Union, joka vasta vuonna 1985 nimettiin uudestaan Audi AG:ksi. NSU:n aerodynaamisesti edistyksellinen korimuotoilu ja turvallisuuteen panostaminen tulivat kaupan myötä olennaiseksi osaksi Audin menestystarinaa.
Mutta palataanpa takaisin parhaillaan viisikymppisiään viettävään Volkswagen K70 -malliin. Audin mallistoon K70 ei NSU:n fuusiosta huolimatta sopinut, sillä se olisi ollut liian suora kilpailija Audi 100 -mallille. Siksi NSU K70 sai keulalleen uuden logon ja siitä tuli Volkswagen K70.
Volkswagenin mallistossa K70 oli välimallin auto, jolla ostettiin aikaa aidon etuvetoisen Volkswagenin suunnittelulle
Takamoottoristen ja ilmajäähdytteisten Volkswageneiden valtakauden loppumetreillä uusi Volkswagen K70 sai kunnian olla Volkswagenin ensimmäinen moderni etuvetoinen, etumoottorinen ja vesijäähdytteinen automalli.
Britanniassa uuden mallin mainostettiin sopivan erityisesti niille autoilijoille, jotka ovat aina pitäneet Volkswagenista, mutta eivät ole koskaan pitäneen Volkswagenin valmistamista autoista. Suomessa Volkswagen tyytyi mainostamaan uutuuttaan ”miehille, jotka osaavat ajaa.”
Kuplavolkkareihin ja tuoreempiin nelostyypin Volkswageneihin verrattuna K70 edusti kokonaan uutta autonsuunnittelun aikakautta. NSU:n kaavailemaa myyntimenestystä siitä ei kuitenkaan tullut. Volkswagen teki perusratkaisuiltaan erinomaiseen autoon pieniä teknisiä parannuksia ennen mallin tuomista osaksi jälleenmyyjiensä tuotevalikoimaa, mutta muuten mallin jatkojalostukseen ei juuri panostettu. Syy oli selvä.
Volkswagenin johtokunnassa Wolfsburgissa K70 -mallilla ostettiin markkinoilta aikaa yhtiön oman etuvetoisen ja vesijäähdytteisen automalliston kehittämiseksi varmaksi myyntimenestykseksi. K70 jäikin Volkswagenin nopeasti unohdetuksi välimallin autoksi, jonka historiaa harva enää tuntee.
K70 oli ensimmäinen etuvetoinen Volkswagen
Nyt sähköautojen vuosikymmenen häämöttäessä edessä Esson-baarin nurkkapöydässä saatettaisiin kysyä ”mikä oli Volkswagenin ensimmäinen etuvetoinen ja vesijäähdytteinen automalli?”
Joku veikkaisi vuonna 1974 kaupunkien kadut valloittanutta ensimmäisen sukupolven Golfia ja toinen korjaisi Passatin tulleen markkinoille jo vuotta aikaisemmin. Molemmat mallit ovat toki autonvalmistuksen historian mittapuulla todellisia menestyksiä ja hyviä vastauksia, mutta oikea vastaus on Volkswagen K70.
Edelläkävijän kohtaloksi koitui väistyä kokonaan omaa tuotantoa olleiden ”aitojen Volkswageneiden” Passatin ja Golfin tieltä. Volkswagen K70 -mallin tuotanto tuli päätökseensä vuonna 1975. Siihen mennessä tuotantolinjalta oli ehtinyt rullata ulos reilu 210 000 Volkswagen K70 autoa.
NSU:n osaaminen näkyi Volkswageneiden muotoilussa ja tekniikassa pitkään
Kokonaan K70 -mallin vaikutus ei Volkswagenilla päättynyt valmistuksen lopettamiseen. Fuusioidessaan NSU:n osaksi Audia sai Volkswagen kaupanpäällisinä NSU:n työntekijät. Se lienee ollut kilpailijan markkinoilta pois ostamisen ohella yksi kaupan tavoitteitakin.
Yksi NSU:n menestysteikijöistä oli Claus Luthe, jota on kutsuttu toisen maailmansodan jälkeisen Euroopan merkittävimmäksi autosuunnittelijaksi. Nimenomaan hänen kynästään olivat lähtöisin NSU:n edistyksellisten mallien ja myös K70 -mallin kulmikkaan sulavat korilinjat. Samalla kynällä saivat Volkswagenin palveluksessa muotonsa myös sellaiset tulevat VAG konsernin klassikot kuten Audi 50, Golf ja Polo.
Volkswagen K70 on Suomessa harvinainen harrasteauto
Tilava Volkswagen K70 menestyi hyvin myös kotimaisten lehtien testeissä siitäkin huolimatta, että auto oli Suomessa varsin kallis. Wihurin maahantuoman perusversion sai kaupasta 26 000 markalla, joka nykyrahassa vastaa noin 34 000 euron hintalappua. Lisävarusteet nostivat hinnan nopeasti edustusautojen luokkaan. Eniten moitteita korkean hankintahinnan ohella sai auton korkeahko kulutus, reilu 12 litraa sadalla kilometrillä.
Sen verran harvinainen vieras Volkswagen K70 on kotimaan autotapahtumissa, että vaikka muistan mallin joskus kuvanneeni, en valokuvaa kovalevyn uumenista löytänyt. Jos sinun tallistasi löytyy K70, niin onnittelut keski-ikään ehtineelle klassikolle ja toivottavasti harvinainen autosi näkyy taas ensi kesänä tapahtumissa.
Teksti: Kai Lappalainen
Kuvat: Volkswagen AG ja Das Digitale Bildarchiv