Volkswagen SP2 – kaikkien aikojen kaunein Volkswagen
Volkswagen do Brazil
Brasilian hallitus kielsi kokonaisten autojen maahantuonnin vuonna 1953. Jo samana vuonna Volkswagen perusti Brasiliaan ensimmäisen kokoonpanolinjan, jolla koottiin kahden ensimmäisen vuoden aikana käsityönä 2268 kuplavolkkaria ja 552 pakettiautoa Saksasta maahantuoduista osista.
Presidentti Juscelino Kubitschek halusi suojata Brasilian oman teollisuuden kehittymistä kiristämällä rajoituksia ja suojatulleja entisestään. Volkswageninkin oli lopulta pakko perustaa maahan autotehdas ja aloittaa kokonaan Brasiliassa tehtyjen Volkswageneiden valmistus. Tuotanto ensimmäisellä tehtaalla São Bernardo do Campossa alkoi kesällä 1957 ja suuremmalla São Paulon tehtaalla vuonna 1959. São Paulosta on nimensä saanut myös yksi kaikkien aikojen kauneimmista Volkswageneista.
Aitoja eteläamerikkalaisia automalleja
Brasiliassa valmistettiin Volkswagenin ikonista Type 14 Karmann Ghiaa vuosina 1962-1971. Vaikka Karmann Ghia on sekin erittäin kaunis ja linjakas auto, ei italialaista muotoilua ja eurooppalaista suunnittelua edustava Type 14 ole saanut nimeään São Paulon kaupungista.
Kun Type 14 mallin korvattiin Euroopassa Type 34 Karmann Ghialla, pantiin Brasiliassa merkille, ettei uudistettu Ghia myynyt Euroopassa kovinkaan hyvin. Autosta päätettiinkin valmistaa parannettu malli Brasilian markkinoille. Näin syntyi Volkswagen Karmann Ghia TC.
Aika osoitti, etteivät brasilialaisetkaan onnistuneet uudistamaan klassista Ghiaa niin, että autosta olisi tullut myyntimenestys. TC-malli osoittautui pettymykseksi, mutta jotain merkittävää sen ansioksi on kuitenkin luettava. Karmann Ghia TC osoitti, että Brasilian Volkswagenilla tehtiin päätöksiä varsin itsenäisesti, eikä Etelä-Amerikassa suostuttu kulkemaan tyynesti Wolfsburgin johtajien talutushihnassa.
Mystinen Projekti-X
Rajojen sulkeminen tuontiautoilta merkitsi sitä, että kuluttajat joutuivat tekemään valintansa kotimaisten mallien välillä. Urheiluautoja ei juurikaan ollut tarjolla. Yksi harvoista yrittäjistä oli Puma GT, joka asensi omiin lasikuitukorisiin autoihinsa DKW:n 3-sylinterisiä, Volkswagenin 4-sylinterisiä ja General Motorsin 4- ja 6-sylinterisiä moottoreita.
Vuonna 1969 Brasilian VW:n johdossa päätettiin vallata Puman hallitsema markkinasegmentti ja suunnitella oma urheilullinen automalli, jota ei ole myynnissä missään muualla. Idea oli näyttää Brasilian yhtiön olevan itsenäinen toimija, jolta löytyy tarpeeksi osaamista oman auton suunnittelemiseksi ja valmistamiseksi.
Uuden automallin suunnittelu ja rakentaminen alusta loppuun oli ja on yhä erittäin kallis prosessi. Siksi uusi brasilialainen urheiluautokin päätettiin lopulta rakentaa olemassa olevan, Brasiliassa jo myynnissä olleen auton pohjalevylle. Suunnittelun pohjaksi päätettiin valita Volkswagen Type 3:n pohjalevy. Näin sai, tällä kertaa Wolfsburgin johdon siunauksella, alkunsa mystinen ”Projekti X”.
Volkswagen SP2:n nihkeä vastaanotto
Projekti X:n ensimmäinen prototyyppi esiteltiin saksalaisen tekniikan näyttelyssä São Paulossa, jossa se taisteli huomiosta Mercedes-Benzin Wankel-moottorilla varustetun C111 urheiluauton prototyypin kanssa. Volkswagenin uutuus otettiin hyvin vastaan ja auto päätettiin ottaa tuotantoon ja nimetä valmistuskaupunkinsa São Paulon mukaan Volkswagen SP -mallinimellä.
Kritiikkiä alkoi kuitenkin sataa heti auton ensitesteissä. Ensimmäisissä malleissa oli Volkswagenin kuplastakin tuttu 1584cm3 ilmajäähdytteinen bokserimoottori, josta luvattiin irtoavan 65 hevosvoimaa. Moottori oli armotta liian tehoton urheilulliseen autoon, joka painoi enemmän kuin lähin kilpailijansa Puma GT. Ensimmäistä mallia valmistettiinkin vain 88 yksilöä ennen kuin moottori päivitettiin tehokkaamaksi 1679cm3 nelostyypin ilmajäähdytteiseksi bokseriksi ja auto nimettiin uudelleen Volkswagen SP2 -malliksi.
Urheiluauto perheauton pohjalevyllä
Volkswagen SP2 rakennettiin talouden pakottamana Type 3 auton pohjalevylle. Urheiluautoksi SP2:ssa oli lopulta niin paljon yhteyttä alkuperäiseen perheautoon, että ulkonäköä lukuunottamalla mallin urheilullisuudesta voidaan olla montaa mieltä.
Kansan suussa SP2 nimettiin nopeasti uudelleen Sem Potência -lempinimellä, joka tarkoittaa voimatonta. Lempinimi kuvaa karulla tavalla todellisuutta. Uudella moottorilla Volkswagen SP2:n suorituskyky parani selvästi, mutta mistään kovin urheilullisesta autosta suorituskyvyn perusteella ei vieläkään voitu puhua. 0-100km/h taittui reilussa 16 sekunnissa ja auton huippunopeus oli urheiluautolle vaatimaton 160km/h.
Ei nopein, mutta kaunein
Vuoteen 1976 mennessä rakennetusta 11 123 yksilöstä valtaosa myytiin Brasilian markkinoilla. Eurooppaan SP2 ei virallisesti saapunut koskaan, mutta jonkin verran niitä myytiin etenkin Portugalissa, joka oli vallannut Brasilian jo 1500-luvun alussa.
Euroopan valloitus kaatui ennen kaikkea Wolfsburgissa samaan aikaan valittuun uuteen etuvetoon ja vesijäähdytteiseen moottoriin perustuneeseen auton suunnittelufilosofiaan. Siksi vasta Volkswagen Sciroccosta tuli yhtiön ensimmäinen kansainvälisesti menestynyt urheilullinen automalli.
Nykyään reilusta yhdestätoista tuhannesta valmistuneesta Volkswagen SP2 autosta kovin moni ei ole meidän päiviimme selvinnyt. Tehottomuuden lisäksi mallia vaivasi nopea ruostuminen. Vaikka auto olisi kevyt, siinä täytyy olla myös tehoa, jotta autoa voidaan kutsua urheiluautoksi. Volkswagen SP2 ei ikävä kyllä ollut kumpaakaan. Mutta kaunis se oli. Monien mielestä Volkswagen SP2 on kaikkien aikojen kaunein Volkswagen.
Teksti ja kuvat autonäyttelystä: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0
Kuvituskuvat: Volkswagen AG, Volkswagen do Brazil