Unibody – rohkea askel tulevaisuuteen
Chrysler otti ensimmäisenä amerikkalaisena autonvalmistajana rohkean askeleen tulevaisuuteen vuonna 1960 ja siirtyi perinteisestä erillisrungosta itsekantavaan koriin. Chrysler ei toki ollut historiassa ensimmäinen itsekantavan korin pohjalle rakennettu auto. Lancia kokeili itsekantavan korin kaltaista ratkaisua jo 1920-luvulla. Amerikassa Cord, Nash ja muutama muu valmistaja tekivät myös kokeiluja itsekantavalla korilla. Myös Chrysler kokeili itsekantavan korin periaatetta epäonnisessa Airflow mallissaan jo vuosina 1934-1937.
Ensimmäinen onnistunut massatuontantoon päätynyt itsekantavalla korilla valmistettu auto oli vuonna 1934 ensiesitelty etuvetoinen ja monilta muiltakin teknisiltä ratkaisuiltaan futuristinen ranskalainen Citroën Traction Avant. Chryslerin kunniaksi on kuitenkin todettava, että se oli ensimmäinen valmistaja, joka lähes kerralla siirtyi käyttämään itsekantavaa koria. Chrysler valmisti vuonna 1960 yli miljoona autoa ja niistä kaikki mallit Imperialia lukuunottamatta koottiin itsekantavan korin ympärille.
Vuoden 1957 katastrofi
Chryslerin tekemä muutos oli yhtiöltä rohkea askel tulevaisuuteen. Mikään muu suuri autonvalmistaja ei ollut kerralla tehnyt tuotantolinjoillaan yhtä suurta muutosta. Yllättävää kyllä, suuri muutos tapahtui oikeastaan huomaamatta, sillä mitään merkittäviä ongelmia ei muutoksesta syntynyt. Chrysler oli ottanut oppia vuoden 1957 katastrofistaan.
Laaduntarkkailu oli Detroitissa vuonna 1957 lähinnä vitsien aihe. Talous kasvoi kohisten ja autoja myytiin nopeammin kuin niitä ehdittiin valmistaa. Niinpä minkään suuren autonvalmistajan hallituksen kokoushuoneessa ei kiinnitetty huomiota pieneen yksityiskohtaan liittovaltion tilastoissa. Vuosi 1957 oli ensimmäinen vuosi, kun USA:han tuotiin enemmän autoja kuin sieltä vietiin. Tuontiautojen maihinnousu oli alkanut ja seuraavina vuosikymmeninä amerikkalainen autoteollisuus sai maksaa raskaasti vuoden 1957 virheistään.
1957 oli kenties Chryslerin komein vuosikerta, mutta..
Chryslerin suunnitteluosastolla Virgil Exner alaisineen painoi kesällä 1956 pitkää päivää, jotta vuodelle 1960 alunperin tarkoitetut mallit saataisiin ulos jo vuonna 1957, peräti kolme vuotta aikataulustaan edessä. Tavoite saavutettiin ja vuoden 1957 autot ovat designiltaan ehkäpä Chryslerin komeinta vuosikertaa. GM:n ja Fordin johdossa oltiin lähes paniikissa Chryslerin tehtyä kerralla kilpailevat tuotteet vanhahtavan näköisiksi. Mutta kiireellä oli hintansa. Laaduntarkkailulle ei Chrysler-yhtymän tuotantolinjalla yksinkertaisesti ollut aikaa eikä sijaa.
Chrysler-yhtymän modernit ja kaunislinjaiset uudet autot vuosivat kuin seulat niin sadevettä kuin aavikkojen hiekkapölyäkin. Autojen maalipinta menetti omistajiensa katseen alla kiiltonsa kirjaimellisesti ja maali irtosi autojen kyljistä suurina lastuina. Sisustan materiaalit kutistuivat ja halkeilivat auringonpaisteessa.
Vauhdissa katkenneet vääntövarret
Vuosimallin 1957 uusittu vääntövarsiin perustunut jousitus oli sinänsä erinomainen, mutta jousitukseen alunperin tarkoitetut suojakumit oli talousosastolla päätetty säästösyistä jättää tuontantomalleista pois. Tämän seurauksena kosteus, ja lika muodostivat jousituksen rakenteissa ihanteellisen kasvualustan ruosteelle. Vääntövarret jumittuivat kiinni ja lopulta katkesivat vauhdissa auton singotessa katkenneen vääntövarren suuntaan. Suojakumi palautettiin vuosimallin 1958 autoihin, mutta vahinko oli jo tapahtunut ja laatuongelmien aiheuttamat kolhut Chryslerin maineelle tulivat yhtiölle kalliiksi.
Tätä taustaa vasten ei ole ihme, että Chryslerin johdossa pelättiin katastrofin toistuvan, kun päätös siirtyä koko mallistossa itsekantaviin koreihin syntyi. Chryslerilla oli tapahtuneesta katastrofista kuitenkin otettu opiksi ja kaikkien autojen uusista koreista rakennettiin läpinäkyvät muoviset mallit, joille suoritettiin satoja testejä niiden kestävyyden ja ominaisuuksien kartoittamiseksi.
Tietokoneet kehitystyön avuksi
Suunnittelutyön avuksi otettiin ensimmäistä kertaa tosissaan myös tietokoneet, joiden käytössä Chrysler oli sotilasyhteistyönsä johdosta kilpailijoitaan edellä. Tuhansilla laskutoimituksilla kartoitettiin paras mahdollinen tapa vaimentaa moottorista koriin johtuvat värinät. Ja laadun lopulliseksi varmistamiseksi kaikki korit kävivät läpi seitsemän portaisen prosessin, jossa korit suojattiin ruosteelta ja saumattiin. Vuoden 1957 tapahtumien ei todellakaan haluttu toistuvan.
Korin laadun parantamisen lisäksi Chryslerilla panostettiin uudentyyppisen kallistetun kuusisylinterisen moottorin kehittämiseen. Moottorin kallistuksella imu ja pakosarjoille saatiin konehuoneen puolelle reilusti lisää tilaa. Luotettavuuden varmistamiseksi moottorin liikkuvat sisuskalut valmistettiin teräksestä kilpailijoilla yleisesti käytössä olleen valuraudan sijaan. Näillä uudistuksilla Chrysler-yhtymän 30 astetta sivulle kallistetusta Slant-6 moottorista tuli kestävyydessään legendaarisen hyvä.
Slant Six -moottori on erinomainen viritysaihio
Hyvät valmistusmateriaalit yhdessä lyhyen iskunpituuden kanssa merkitsivät sitä, että moottorit kestivät hyvin kierroksia ja sopivat erinomaisesti virittämiseen. HyperPak-option lisävarustelistalta ruksaamalla Slant Six toimitettiin tehtaalla viritettynä nelikurkkuisella kaasuttimella ja muilla tehokkuutta parantaneilla osilla. Näillä muutoksilla kuusisylinterisen moottorin teho nousi V8-moottorin luokkaan, mutta moottori oli huomattavasti taloudellisempi ja kevyempi.
Tätä taustaa vasten ei olekaan mikään ihme, että 1959 esitelty Slant 6-moottori säilyi tuotannnossa peräti vuoteen 1991 saakka.
Kova työ palkittiin parantuneena laatuna
Kova työ laadun parantamiseksi palkittiin. Chryslerin uusi vuoden 1960 mallisto oli hyvä ajaa, kori tuntui kaikin puolin edeltäjiään vahvemmalta, sisätilat olivat itsekantavan korin ansiosta aiempaa suuremmat ja autot olivat ajossa huomattavasti edeltäjiään hiljaisempia. Vuoden 1960 autojen mainostettiinkin olleen hiljaisimpia ja vahvimpia Chrysler yhtymän tuoteitta koskaan, eikä suotta. Näin todella näyttää autotestienkin mukaan olleen. Katastrofaalisen vuoden 1957 seurauksena amerikkalaisen autoteollisuuden alamäki oli kuitenkin jo alkanut. Chrysler-yhtymän vuoden 1960 menestys ja vielä edessä ollut muskeliautojen valtakausi vain hidastivat tuontiautojen maihinnousua.
Tässä vielä katsottavaksi mielenkiintoinen Chryslerin omaa tuotantoa oleva mainosfilmi vuodelta 1960, jossa uusi Chrysler Unibody esitellään.
Kuvat: FCA North America, FCA US Press
Teksti: Kai Lappalainen