Volkswagen Golf Mk6 1.4TSI jarrulevyjen ja jarrupalojen vaihto taka-akselille
Jarruissa ei kannata säästää
Turvallisuudesta ei kannata tinkiä, eikä jarruissa säästää! Jarrupalat on helppo vaihtaa itse, eivätkä jarrulevytkään kovin paljoa maksa. Jarruremontin yhteydessä tulee tarkistettua oman ajoneuvon jarrujen kunto muutenkin. Maantiellä erot uusien ja loppuun ajettujen jarrujen välillä huomaa heti ja katsastukseenkin on huomattavasti mukavampi ajaa kiiltävillä jarruosilla.
Tässä artikkelissa on ohjeet vuosina 2008-2013 valmistettujen Volkswagen Golf Mk6 henkilöauton jarrulevyjen ja jarrupalojen vaihtamiseen. Remontin kohteena olevassa vuosimallin 2012 autossa on VW:n 1.4-litrainen 90 kW CAXA TSI-moottori. Muissa malleissa yksityiskohdat voivat vaihdella, mutta levyjarrujen toimintaperiaate on sama.
Käyttöauton jarrut voi remontoida myös itse
Työ sujuu vaivattomimmin hankkimalla muutama erikoistyökalu. Varmista osia ja työkaluja hankkiessasi, että ostat juuri omaan malliisi sopivat varaosat, asennussarjat ja tarvikkeet.
Artikkeli on laadittu sillä ajatuksella, että työvaiheita seuraamalla takajarrujen remontin voi suorittaa omassa kotitallissa tai pihalla.
Muista vaihtaa jarruosat aina akselin molemmille puolille yhtäaikaa!
Tarvittavat työkalut ja varaosat
Työkalut:
- Autopukit ja kiilat eturenkaille
- Tunkki auton nostamiseen
- 17mm vannehylsy tai auton mukana tuleva avain pyöränpulttien avaamiseen
- Lenkkiavaimia 13-19mm
- WD-40 -monitoimiainetta
- Jarrurasvaa, esim. CRC Braklube Pro
- Keraamista tahnaa, esim. CRC Ceramic Paste
- Bräkleeniä rasvanpoistoon
- XZN-kärkihylsy XZN12 tai XZN14
- Torx T30 -kärkihylsy tai muu jarrulevyn kiinnitysruuviin sopiva avain
- Teräsharja
Erikoistyökalut:
- Momenttiavain
- VAG-konsernin autoille suunniteltu jarrumäntätyökalu
Varaosat:
- Uudet jarrulevyt 2kpl
- Jarrupalasarja, yhteensä 4 jarrupalaa
- Tarvittaessa uudet liukutapit ja suojakumit
Golf VI takajarrujen jarrulevyjen ja -palojen vaihto työvaiheittain
- Siirrä auto tukevalle ja tasaiselle alustalle.
- Avaa konepelti ja irrota jarrunestesäiliön korkki, jotta jarrumäntä on työvaiheessa 25 helpompi painaa satulan sisään. Säiliö sijaitsee tulipellin lähellä kuljettajan puolella jarrutehostimen yhteydessä.
- Tue etupyörät hyvillä luistamattomilla kiiloilla.
- Löysää takarenkaiden pyöränpultteja 17mm vannehylsyllä tai auton mukana tulevalla pyöränpulttien avaimella.
- Nosta auto ylös ja aseta auto tukevasti autopukkien varaan.
- Irrota takapyörät.
- Puhdista jarrusatulan kiinnityspultit liasta ja avaa pultit. Tässä autossa jarrusatulan kiinnityspultit irtosivat 15mm ja 19mm lenkkiavaimilla, mutta pulttien koot voivat vaihdella satulan valmistajan mukaan. Varo, ettet riko jarrusatulan liukutappien suojakumeja tai tappeja!
- Irrota jarrusatula. Huolehdi, ettei jarrusatula pääse roikkumaan jarruletkun varaan.
- Sido jarrusatula kiinni jousituksen osaan tai nosta se esimerkiksi sopivalle korkeudelle säädetyn autopukin päälle.
- Irrota vanhat jarrupalat.
- Puhdista jarrulevyn kiinnitysruuvin kanta ja tarvittaessa ruiskuta ruuviin WD-40 -yleisvoiteluainetta tai jotain vastaavaa kiinni ruostuneiden pulttien ja ruuvien avaamiseen sopivaa ainetta.
- Puhdista jarrukilven takaa olka-akselista jarrusatulan pidikkeen kiinnitysraudan XZN-ruuvien kannat huolellisesti. Ruiskuta ruuveihin reippaasti WD-40 -yleisvoiteluainetta ja anna vaikuttaa.
- Irrota jarrusatulan pidikkeen kiinnitysruuvit XZN14- tai XZN12-kärkihylsyllä.
- Irrota jarrusatulan pidike. Varmista, ettei liukutappien koloihin pääse irrotuksen yhteydessä likaa tai epäpuhtauksia.
- Irrota jarrulevyn kiinnitysruuvi. Jos jarrut ovat alkuperäiset, käytä Torx T30-kärkihylsyä. Jos takajarrut on vaihdettu aiemmin, käytä sopivaa avainta tai ruuvimeisseliä.
- Irrota jarrulevy. Jos levy on päässyt pahasti ruostumaan, eikä tahdo irrota pyörännavasta, ota pajavasara avuksi. Varo jarrukilpeä vanhaa levyä irroittaessasi.
- Tarkasta jarrukilven kunto ja puhdista pyörännapa sopivalla teräsharjalla tai hiomalaikalla.
- Puhdista uusi jarrulevy asennusrasvasta bräkleenilla tai jollain muulla rasvanpoistoon sopivalla aineella.
- Asenna uusi jarrulevy pyörännapaan ja kiristä jarrulevyn kiinnitysruuvi.
- Tarkasta jarrusatulan pitimen kunto, puhdista tarvittaessa ja asenna pidin takaisin paikoilleen.
- Kiinnitä jarrusatulan pitimen ruuvit XZN-kärkihylsyllä. Kiristä ruuvit momenttiavaimella 75Nm kireyteen.
- Tarkasta jarrusatulan kunto. Jos jarrumännän suojakumi on rikki, vaihda satula uuteen tai korjaa vanha satula korjaussarjalla.
- Puhdista jarrusatulan liukutapit huolellisesti. Tarkista, että tappien liukupinnat ovat virheettömät. Varmista, että liukutappien suojakumit ovat kauttaaltaan ehjät. Tarvittaessa vaihda tapit ja suojakumit uusiin.
- Rasvaa liukutapit huolellisesti jarrurasvalla ja aseta paikoilleen.
- Paina jarrusatulan mäntä sisään. Varmista, että mäntä liikkuu herkästi. Apuna kannattaa käyttää VAG-konsernin autoille suunniteltua jarrumäntätyökalua, joka pyörittää mäntää sisään painettaessa.
- Käsittele jarrusatulasta ja satulan kiinnikkeestä jarrupalojen kanssa kontaktissa olevat pinnat jarruosien voiteluun tarkoitetulla keraamisella tahnalla. Huolehdi, ettei tahnaa pääse jarrulevyyn tai jarrupalojen kitkapinnoille.
- Asenna uudet jarrupalat paikoilleen.
- Asenna jarrusatula paikoilleen ja kiristä se momenttiavaimella 30Nm kireyteen.
- Varmista, että jarrulevy on edelleen puhdasta. Käytä tarvittaessa bräkleeniä jarrulevyn puhdistamiseen.
- Pyöritä jarrulevyä ja varmista, ettei levy hankaa jarrukilpeen.
- Levitä tarvittaessa jarrulevyn ja pyörän vanteen kiinnityspintaan kuparitahnaa, jottei vanne hapetu levyyn kiinni.
- Toista työvaiheet auton toisella puolella. Jarruosat pitää aina vaihtaa akselin molemmille puolille yhtäaikaa!
- Kiinnitä takapyörät takaisin paikoilleen ja kiristä pyöränpultit.
- Laske auto pukkien varasta takaisin maahan.
- Avaa konepelti ja sulje jarrunestesäiliön korkki.
- Poista kiilat auton eturenkaista.
- Suorita koeajo ennen liikenteeseen lähtemistä ja vie vanhat jarrulevyt metallinkierrätykseen.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0