Volkswagen Golf Mk6 katkenneen takajousen vaihto
Heikot takajouset on Volkswagen Golf VI -mallin tyyppivika
Kuutoskoppaisia Volkswagen Golfeja on hylätty katsastuksessa katkenneiden takajousien takia jo muutaman vuoden ikäisistä autoista alkaen. Takuuaikana jouset on vaihdettu veloituksetta ja vielä myöhemminkin Volkswagen on tullut kustannuksissa vastaan.
Nyt kun uusimmatkin VI Golfit alkavat lähestyä 10 vuoden ikää, kannattaa jousien kunto tarkastaa esimerkiksi renkaanvaihtojen yhteydessä. Omasta Golfitsta jousi oli katkennut noin viiden sentin verran alapäästä. Ilman sopivaa peiliä vaurion havaitseminen olisi ollut vaikeaa, joten nopealla vilkaisulla vikaa ei välttämättä huomaa.
Vaihda jouset molemmille puolille yhtäaikaa
Kysyin K1 katsastusaseman insinöörin kantaa jousien vaihtoon. Vastaus oli, että molemmille puolille ei ole uutta jousta ole pakko vaihtaa yhtä aikaa, jos vain toisen puolen jousi on katkennut tai vahingoittunut. Mutta suositeltavaa yhtä aikaa tehty vaihto silti on.
Auton alustan toimivuus on turvallisuuteen oleellisesti vaikuttava tekijä, joten jousituksen kunnosta ei kannata tinkiä. Vaihtamalla uusi jousi vain toiselle puolelle, voi seurauksena olla heikentyneiden ajo-ominaisuuksien ohella myös jompaan kumpaan suuntaan vinossa seisova ajoneuvo.
Muista siis vaihtaa jouset aina akselin molemmille puolille yhtä aikaa. Tarkasta samalla jousen ylä- ja alapään kumisten jousilautasten kunto.
Artikkelin autoon vaihdettiin jouset tavallisessa autotallissa. Ohjeet sopivat pääosin myös madallusjousien asentamiseksi Golfin taka-akselille. Jos asennat madallussarjan, muista muutoskatsastus.
Tarvittavat työkalut ja varaosat
Työkalut:
- Autopukit ja kiilat eturenkaille
- Tunkki auton nostamiseen
- 17mm vannehylsy tai auton mukana tuleva avain pyöränpulttien avaamiseen
- Lenkkiavaimia 16-19mm
- Tussi camber-kulman säätöpultin merkitsemiseen
- WD-40 -monitoimiainetta
- Teräsharja
Erikoistyökalut:
- Momenttiavain
Varaosat:
- Uudet takajouset 2kpl
- Tarvittaessa uudet kumiset jousilautaset 4kpl
Golf VI takajousien vaihto työvaiheittain
- Siirrä auto tukevalle ja tasaiselle alustalle.
- Tue etupyörät hyvillä luistamattomilla kiiloilla.
- Löysää takarenkaiden pyöränpultteja 17mm vannehylsyllä tai auton mukana tulevalla pyöränpulttien avaimella.
- Nosta auto ylös ja aseta auto tukevasti autopukkien varaan.
- Irrota takapyörät.
- Puhdista tukivarsien kiinnityspisteet hyvin teräsharjalla.
- Ruiskuta pultinkantoihin ja muttereihin reilusti WD-40 -monitoimiöljyä tai jotain muuta ruosteen irroitukseen sopivaa monitoimiainetta
- Irrota tarvittaessa pakoputken kannatinkumit pidikkeistään. Pakoputken mallista riippuen tukivarren pultit voi löysätä ilman tätä työvaihetta, mutta työkalut mahtuvat paremmin pulttien päihin, jos pakoputkessa on riittävästi liikevaraa.
- Irrota luistonestojärjestelmän asentoanturin vipu, mikäli sellainen autossa on kuljettajan puoleisessa tukivarressa.
- Merkitse tussilla camber-kulman säätöpultin asento pultin päähän ja rungon poikittaispalkkiin tukivarren sisempään päähän
- Löysää camber-kulman säätöpulttia. Tukivarren voi painaa alas ilman löysäämistäkin, mutta puslaa ei kannata turhaan rasittaa.
- Tue tukivarsi olka-akselin päästä huolellisesti riittävän vahvalla ja tukevalla tunkilla, joka ei pääse luistamaan jousen voimasta alta pois. Älä tee tätä työvaihetta auton omalla tunkilla!
- Irrota tukivarren kiinnityspultti.
- Laske tukivarsi hitaasti tunkin varassa alas, kunnes jousi ei enää ole jännitteinen.
- Irrota vanha jousi.
- Puhdista tukivarsi sisältä ja tarkasta jousen vastinpintojen kunto. Ruosteinen tukivarsi tulee vaihtaa ehjään.
- Tarkista jousen ylä- ja alapään kumien kunto. Kumit maksavat alkuperäisinä Volkswagen-varaosina vain 7 euroa kappale, joten tässä kohtaa ei kannata säästää.
- Aseta alempi jousilautanen tukivarren kuppiin siten, että jousilautasen tappi menee tukivarren reiän läpi ja pakottaa lautasen oikeaan asentoon. Lukitse jousilautanen paikoilleen muovisella kiinnikkeellä.
- Asenna ylempi kuminen jousilautanen irrallaan olevaan uuteen jouseen.
- Aseta uusi takajousi paikoilleen tukivarren ja rungon väliin. Varmista, että jousi jää oikeaan asentoon.
- Nosta tukivarsi tunkilla takaisin ylös olka-akselia vasten.
- Kiinnitä tukivarren kiinnityspultti takaisin paikoilleen ja kiristä se 90Nm vääntömomenttiin.
- Kiristä camber-kulman säätöpultti 95Nm momenttiin ja varmista, että pultti jää oikeaan asentoon (tarkista merkki)
- Kiinnitä tukivarren asentoanturin varren nivel takaisin paikoilleen.
- Laske tunkki alas tukivarren alta.
- Kiinnitä pakoputken kiinnityskumi(t) takaisin paikoilleen, jos irroitit ne työvaiheessa 8.
- Puhdista jarrulevyn kiinnityspinta ja aseta rengas takaisin paikoilleen.
- Toista jousenvaihto auton toisella puolella.
- Poista pukit ja kiilat ja laske auto takaisin maahan.
- Suorita koeajo ja varmista tarvittaessa pyöränpulttien jälkikiristäminen.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0