Volkswagen Golf Mk4, Bora ja New Beetle koiranluun eli etuvakaajan yhdystangon vaihto
Volkswagen New Beetlen etupää kolisee
Nettihuutokaupasta projektiksi hankittu vuosimallin 2001 Volkswagen New Beetle kolisi reilumman kokoisissa kuopissa, töyssyissä ja hidasteissa. Etupään kolinalle voi olla useita syitä, mutta tavallisin aiheuttaja ovat etukallistuksenvakaajan yhdystangot eli koiranluut. Muita tyypillisä vikakohtia ovat joustintuen ylätuet, eli iskarin yläpään laakerit, jossa metalliosat on kumivulkanoitu toisiinsa tai tukivarren puslat. Myös vaurioituneet vetoakselit, kuluneet etuvakaajan kumipuslat tai löysälle jääneet apurungon pultit voivat aiheuttaa kolinaa ja etupään ääniä.
Tässä artikkelissa työn alla olevan New Beetlen osalta kolinan syy oli selvä, sillä auto ei ollut läpäissyt katsastusta ja yksi vikakohteista oli kallistuksenvaimentimen oikean puoleisen yhdystangon välys.
Koiranluiden vaihto: korjaamolla vai itse?
Koiranluiden vaihdon hinta korjaamolla vaihtelee 75-300 euron välillä käytettävistä varaosista ja korjaamon tai huollon tuntiveloituksesta riippuen. Vaihtotyön voi tehdä itsekin. Laadukkaimmatkaan koiranluut eli yhdystangot eivät varaosatiskillä paljoa maksa. Vaihtotyö onnistuu omassa tallissa tai vaikka pihamaalla, joskin kannattaa varautua siihen, että ruostuneiden koiranluiden irrottaminen voi vaatia aikaa ja voimaa.
Tämän artikkelin ohjeet sopivat soveltaen myös Volkswagen Golf MkIV, Bora ja New Beetlen koiranluiden vaihtoon, sillä alustaratkaisu ja varaosa on näissä malleissa sama.
Vakaajan yhdystankojen vaihtotyössä tarvittavat työkalut
Pieni teräsharja
- WD-40-monitoimiaine tai vastaava
- Vannehylsy 17mm
- Riittävän vahva tunkki auton nostamiseen
- Jarrukiilat takarenkaille
- Autopukit
- Räikkälenkki- tai hylsyavain 16mm
- Kuusiokolohylsy 10mm (H10)
- Momenttiavain
Muista käyttää asianmukaisia suojavarusteita, ehjiä työkaluja ja laadukkaita varaosia. Suosittelen vaihtamaan molemmat koiranluut yhtä aikaa.
VW Golf Mk4, Bora ja New Beetle koiranluiden vaihto työvaiheittain
- Tue auton takapyörät jarrukiiloilla
- Löysää etuvanteiden pyöränpultteja (vannehylsy 17mm)
- Nosta auto ylös tunkilla
- Aseta auton apurungon alle riittävän kestävä autopukit
- Irrota etuvanteen pyöränpultit ja nosta vanteet pois paikoiltaan
- Puhdista pienellä teräs- tai nailonharjalla kallistuksen etuvakaajan yhdystankojen eli koiranluiden ylä- ja alapään puslien kiinnityskohdat.
- Puhdista erityisen huolellisesti ylemmän puslan kiinnityspultin kuusiokolokanta.
- Ruiskuta kiinnikkeisiin reilusti WD40-monitoimiöljyä tai vastaavaa ja anna aineen vaikuttaa hetken.
-
Aloita vanhan koiranluun irrottaminen ylemmästä kiinnityspultista. Yläkiinnike on helpompi irrottaa, kun alapää on vielä paikallaan, eikä yhdystanko pääse pyörimään pultin mukana. Ruuvaa yläpultin mutteri irti kallistusenvaimentimesta 10mm kuusiokoloavaimella ja 16mm hylsyllä tai lenkkiavaimella.
Vinkki. Jos käytettävissäsi on pulttipyssy, työvaihe sujuu nopeasti. Jos yläpään pultti on niin ruosteinen ja huonokuntoinen, ettei sitä saa pyörittämällä kokonaan irti, voi pultin katkaista rälläkällä.
HUOM! Jos joudut katkaisemaan koiranluun kiinnityspultin rälläkällä, huolehti työ- ja paloturvallisuudesta! Suojaa jarruletkut ja alustan suojakumit huolellisesti kipinöiltä.
- Irrota koiranluun alapään kiinnikkeen pultti 16mm hylsyllä alatukivarresta.
- Irrota vanha koiranluu eli vakaajan yhdystako paikoiltaan.
- Vertaa vanhaa ja uutta osaa vierekkäin ennen uuden koiranluun asentamista. Jos mitat ja muoto eivät täsmää, käy vaihtamassa asentamaton varaosa oikean malliseen. Volkswagenin alkuperäinen OEM-varaosa saattaa olla muoviin valettu. Jälkituotanto-osat on yleensä teräksestä tehtyjä.
- Puhdista koiranluun asennuspaikat sekä tukivarresta että vakaajatangosta.
- Asenna uusi yhdystanko paikoilleen ja kiristä kiinnikkeet 16mm avaimella 35Nm vääntömomenttiin.
- Suojaa koiranluun yläkiinnike korroosiota vastaan ohuella kerroksella kuparitahnaa.
- Tarkista vetonivelten suojakumien, etuvakaajan tangon kiinnityspuslien ja raidentangon päiden kunto. Vaihda tarvittaessa.
- Kiinnitä etupyörät paikoilleen, poista pukit auton alta.
- Laske auto pyörilleen ja poista jarrukiilat.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0