Volkswagen T5 Transporter takapuskurin irrotus ja pysäköintitutkan anturin vaihto
Volkswagen T5 Transporterin (Multivanin) pysäköintitutka ei toimi
Vuosimallin 2010 Volkswagen T5 Multivanin pysäköintitutka alkoi oireilemaan kesällä. Ensin parkkitutka ei toiminut sateisella ja kostealla kelillä ja lopulta tutka lopetti toimintansa kokonaan. Peruutusvaihteen kytkemistä tai pysäköintitutkan käynnistinpainikkeen painamista kojelaudassa seurasi pitkä piippaus ja painikkeen keltainen valo alkoi vilkkumaan. Radioon yhdistetty pysäköintitutkan näyttö pysyi sekin pimeänä.
Yleisin syy pysäköintitutkan toimimattomuuteen on yksi tai useampi rikkoutunut peruutustutkan anturi. Rikkinäisen anturin voi selvittää lukemalla auton vikakoodit sellaisella OBDII-laitteella, joka osaa lukea myös Volkswagenin omien järjestelmien koodit. Jos sopivaa koodinlukijaa tai VCDS-ohjelmaa ei ole käytettävissä, voi rikkinäisen anturin selvittää myös käsin kokeilemalla tai kuuntelemalla.
Rikkoutuneen peruutustutkan anturin selvittäminen ilman koodinlukijaa
- Laita autoon virrat päälle, mutta älä käynnistä moottoria.
- Kytke peruutusvaihde päälle tai paina pysäköintitutkan käynnistyspainiketta.
- Laita sormenpääsi vuoron perään jokaisen peruutustutkan anturin päälle.
- Jos anturi toimii, tunnet toiminnan "tykytyksenä" sormenpäässä.
- Jos et tunne mitään, anturi on todennäköisesti vioittunut tai vika on anturin virransyötössä.
- Toiminnan voi varmistaa myös kuuntelemalla. Vie korvasi mahdollisimman lähelle anturia kuitenkaan anturia koskettamatta. Toimivan anturin napsutus on rauhallisessa ympäristössä helppo kuulla.
Jos mikään anturi ei toimi tai kaikki anturit ovat pimeänä etu- tai takapuskurissa, kannattaa käydä lukemassa vikakoodit VAG-optimoidulla lukijalla tai VCDS-ajoneuvotesterillä. Vika voi tällöin löytyä myös jostain muualta kuin antureista.
Meidän autossamme parkkitutkan toimimattomuuden syyksi osoittautui viallinen takapuskurin sisempi anturi kuljettajan puolella. Volkswagenin marmoritiskiltä ostettuna uusi alkuperäinen peruutustutkan anturi olisi maksanut reilun satasen. Hessumobiilin valikoimasta löytynyt vastaava jälkituotanto-osa maksoi hieman vajaa 30 euroa.
VW T5 Transporterin takapuskurin irrotuksessa ja peruutustutkan vaihdossa tarvittavat työkalut
Työssä tarvittavat työkalut:
- WD-40-monitoimiaine tai vastaava
- Ristipää ruuvimeisseli (Phillips)
- Torx TX20 ruuvimeisseli
- Korikiinnikkeiden irrotustyökalu tai sopivat pihdit
- Hylsyavain 10mm, jos autossa on asennettuna Volkswagenin alkuperäiset kuraläpät
- Automaalia pysäköintitutkan anturin maalaamiseksi korinväriin
- Hengityssuojain maalauksen ajaksi
Työssä tarvittavat varaosat:
- Uusi peruutustutkan anturi
Huom! Kaikki anturit eivät ole samanlaisia, joten selvitä ennen tilausta mikä anturi on viallinen. - Automaalia alkuperäisessä sävyssä, mikäli anturit ovat maalattuja
- Tarvittaessa uusia VAG korikiinnikkeitä/muoviniittejä rikkoutuneiden tilalle
VW Transporter T5 takapuskurin irrotus työvaiheittain
Tässä ohjeessa takapuskuri irrotetaan vain toiselta puolelta, sillä yhden sisemmän parkkitutkan anturin vaihto ei vaadi puskurin irrottamista kokonaan. Puskuri on kiinni samalla tavalla molemmilta puolilta, joten koko puskurin irrotus onnistuu irrottamalla korikiinnikkeet ja anturit kokonaan kummaltakin puolelta. Työnkulku on samanlainen sekä Transporter, Caravelle että Multivan malleissa.
- Pysäköi auto tasaiselle alustalle paikkaan, jossa on turvallista työskennellä.
- Tue auton etupyörät jarrukiiloilla.
- Nosta auton takapää tarvittaessa ylös riittävän kestävien pukkien varaan.
- nelivetoinen 4Motion Multivan 17" rengastuksella on vakiona niin korkealla, että puskurin irrottaminen ja pysäköintitutkan anturin vaihto onnistui ongelmitta autoa nostamatta. - Avaa takaluukku tai takaovet.
- Irrota takavalojen kotelot. Takavalot on korissa kiinni kahdella ristipääruuvilla. Ruuvien irrottamisen jälkeen kotelo lähtee irti työntämällä sitä korin keskilinjasta ulospäin.
- Irrota takavalojen kotelon sähköliitin ja nosta kotelo suojaisaan paikkaan odottamaan asentamista takaisin paikalleen.
-
Takavalon alla, korin kulmassa oleva muovipaneeli on kiinni yläosastaan kahdella muoviniitillä. Irrota niitit korikiinnikkeiden irrottamiseen tarkoitetulla työkalulla tai sopivilla pihdeillä.
Vinkki: Jos työkalupakistasi puuttuu työkalu korikiinnikkeiden irrottamiseen, kampea kiinnikkeen keskellä olevaa muovinastaa reunoiltaan hieman ylemmäs ja vedä nastaa ulospäin kannan alta sopivilla pihdeillä.
- Nosta muovinen kulmapaneeli pois paikoiltaan suoraan ylöspäin ja siirrä se suojaisaan paikkaan, jossa maalipinta ei pääse vahingoittumaan.
- Takapuskuri on alapuolelta kiinni kolmella kannakkeella. Irrota muoviniitit kannakkeiden keskeltä. Varo, etteivät muoviset kannakkeet väänny tai vaurioidu kiinnikkeitä irrottaessa.
- Etupäästä takapuskuri on sisälokasuojassa kiinni kahdella Torx TX20-kantaisella ruuvilla. Puhdista ruuvien kannat huolellisesti ennen avaamista.
- Jos auto on varustettu Volkswagenin alkuperäisillä roiskeläpillä, irrota roiskeläppien sisin kannake yläpäästään 10mm hylsyllä. Käytä tarvittaessa WD40-monitoimiöljyä.
- Takaluukun / takaovien alta puskuri on yläreunastaan kiinni puskurin läpi tulevilla kiinnityskynsillä. Paina kynsiä alaspäin ja vedä samalla puskuria varovasti taaksepäin.
- Vedä puskuria tasaisesti taaksepäin noin 5-10 cm, jotta pääset altapäin käsiksi pysäköintitutkan antureihin.
Huom! Älä vedä puskuria voimakkaasti tai liian kauas, etteivät peruutustutkien antureiden sähköliittimet tai johdot vaurioidu.
- Jos aiot irrottaa puskurin kokonaan, irrota kaikkien peruutustutkan anturien sähköliittimet ja vedä puskuri kokonaan irti.
VW Transporter T5 peruutustutkan anturin vaihto
- Peruutustutkan anturi on kiinni ohjainputkessa kahdella kynnellä ja tiukalla sovituksella. Käännä putken kiinnikkeet pois kynsien päältä.
- Irrota anturi painamalla sitä ulkopuolelta sormella sisäänpäin ja vetämällä anturia samalla puskurin sisäpuolelta eteenpäin.
- Irrota viallinen anturi sähköliittimestä painamalla liittimen kielekettä esim. pienellä ruuvimeisselillä ja vetämällä liitin anturista irti.
Huom! Irrota liitin varovasti, etteivät sähköjohdot vaurioidu! - Vertaa uutta ja vanhaa liitintä keskenään toisiinsa. Jos mitat tai muoto ei täsmää, varmista, että olet saanut oikean autoosi sopivan varaosan.
- Maalaa anturin pää ja riittävästi kaulusta tarvittaessa korin väriin. Oikean sävyistä maalia saa automaaleja myyvistä kaupoista auton värikoodilla tai viallisesta osasta skannaamalla. Omien kokemuksen mukaan paras ja huomaamattomin lopputulos syntyy yleensä autonvalmistajan alkuperäisellä korjausmaalilla, mikäli maalia on varaosana saatavilla.
Huom! Maalaa anturi peittävällä, mutta mahdollisimman ohuella maalipinnalla. Liian paksu maalikerros voi heikentää peruustustutkan anturin toimintakykyä.Lue myös: Spraymaalaus: 10+1 vinkkiä parempaan maalipintaan
- Aseta uusi maalattu anturi takaisin puskuriin. Huomioi anturin oikea asento.
- Kiinnitä anturin virtaliitin. Tässä vaiheessa voi tarvittaessa jo testata peruutustutkan toiminnan.
- Lukitse anturi ohjainputken kielekkeillä paikoilleen.
- Työnnä takapuskuri takaisin paikoilleen. Huomioi puskurin etuyläkulmien ohjautuminen oikeille paikoilleen puskurissa olevien kielekkeiden avulla.
- Kiinnitä puskuri ehjillä korikiinnikkeillä tukevasti takaisin omalle paikalleen kaikista kiinnityspisteistä.
- Asenna takakulmien muoviset koripaneelit takaisin paikoilleen alareunan ohjureiden avulla. Kiinnitä muovipaneelit yläreunastaan kahdella muoviniitillä.
- Kytke takavalojen kotelon virtaliitin kiinni.
- Aseta valot takaisin paikoilleen liuttamalla ne sivusuunnassa auton keskilinjaan päin.
- Kiinnitä valot ristipää ruuveilla.
- Kiinnitä puskuri edestä kahdella Torx TX20-ruuvillla sisälokasuojaan.
- Kiinnitä mahdollinen roiskeläpän tukirauta koriin pultilla ja 10mm hylsyllä.
- Testaa peruutustutkan toiminta kytkemällä autoon virta päälle ja valitsemalla peruutusvaihde tai painamalla parkkitutkan kytkintä kojelaudassa.
- Laske auto alas pukeilta, poista kiilat eturenkaista ja nauti toimivasta peruutustutkasta.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0