Tee se itse: Volkswagen Transporter T4 hammastangon (ohjausvaihde) vaihto
VW Transporter T4 pakettiauton hammastanko vuotaa öljyä
Wheelsin kautta on kerätty jo kymmeniä maasto- ja pakettiautoja ja avustuskuormia rintama- ja huoltoajoon Ukrainaan. Suurin osa autoista on yksityishenkilöiltä tai yrityksiltä lahjoituksina saatuja. Emme halua viedä Ukrainaan yhtään enempää ongelmia kuin siellä jo on, joten autot on pyritty huoltamaan riittävän toimintavarmoiksi ennen matkaa Lviviin.
Lahjoituksena saadun pitkäakselivälisen ja jo museoautoikään ehtineen VW Transporter T4 pakettiauton ohjaustehostin vuosi öljyä, joten auton ohjausvaihde tai tuttavallisemmin hammastanko oli vaihdettava ennen lähtöä. Toimiva käytetty varaosa löytyi savitaipalelaisen T4-asiantuntija Miika Laarin varastosta. Miika on vaihtanut hammastangon T4 bussiin aikaisemminkin ja lupasi suorittaa vaihtotyön. Toimenpiteen ajaksi saimme käyttöömme luumäkeläisen Uronkankaan Huolto Oy:n korjaamohallin, mistä iso kiitos yrittäjälle!
Työvaiheet 2.4D ja TDI-koneisten T4 Transportereiden hammastankojen vaihdossa ovat lähes samanlaiset
Tämä ohje koskee viisisylinterisellä 2.4-litraisella dieselmoottorilla (2.4D) varustettuja autoja, mutta ohje on sovellettavissa myös uudemmilla 2.5-litraisilla TDI-moottoreilla varustettuihin autoihin. Suurin ero työvaiheissa vapaastihengittävän ja ahdetun mallin välillä on hammastangon irrottaminen pois paikaltaan. 2.4D-koneisissa T4-malleissa hammastanko on pujoteltava pois paikaltaan ahtaasta kolosta apurungon takaa, mutta uudemmissa 2.5TDI-malleissa hammastangon irrotus tapahtuu auton keulan puolelta apurungon ja moottorin/vaihdelaatikon välistä.
Hammastangon vaihdossa tarvittavat työvälineet
Työssä tarvittavat työkalut:
- WD-40-monitoimiaine tai vastaava
- Hyvälaatuisia hylsyjä ja lenkkiavaimia 13-34mm
- Iso pajavasara tai pallonivelen irrotustyökalu (tarvittaessa)
- Astia ohjaustehostimen vanhan öljyn keräämiseksi
- Autonosturi keventimellä tai hyvät ja riittävän vahvat pukit auton nostamiseksi
Työssä tarvittavat varaosat:
- Uusi hammastanko (ohjausvaihde)
- Ohjaustehostinöljyä
- Nippusiteitä tai klemmareita
- Uudet o-renkaat hydrauliputkiin (uusi tarvittaessa)
- Uudet haitarikumit hammastangon ja raidetankojen väliin (uusi tarvittaessa)
Työhön kuluva aika:
- Hammastangon vaihto vei rauhallisesti työskennellen hieman yli kolme tuntia
Volkswagen T4 hammastangon uusiminen työvaiheittain
- Pysäköi auto tasaiselle ja kovalle alustalle, jossa on turvallista työskennellä tai käytä nosturia.
- Kytke käsijarru ja nosta auto turvallisesti pukeille. Varmista, ettei auto pääse putoamaan päällesi työn aikana.
- Jos sinulla on nosturi käytössäsi, kevennä auton etupää keventimellä (kuva 1).
- Irrota auton eturenkaat molemmilta puolilta (kuva 2).
- Irrota auton keulan alla oleva pohjapanssari paikoiltaan, jos autossa sellainen on (kuva 3). Takaa saranoitu pohjapanssari on pulteilla kiinni eri puolilla keulaa. Usein osa pulteista on vuosien varrella kadonnut. Jos pultit ovat ruostuneet kiinni, käydä reilusti WD40-monitoimiöljyä tai vastaavaa. Nosta pohjapanssari irti takakannattimiltaan ja siirrä se syrjään.
- Irrota hammastangon haitarikumit (suojakumit) sisäpäästään ja vedä niitä kasaan raidetankoja kohti (kuva 4). Alunperin suojakumit ovat olleet kiinni metallisella klemmarilla, mutta usein tilalle on myöhemmin vaihdettu nippuside.
- Avaa mutterit, joilla raidetangot ovat hammastangossa kiinni. Tässä autossa toisella puolella tarvittiin 34mm lenkkiavainta, mutta toisella puolella kanta oli pienempi.
- Vedä raidetangot irti hammastangosta kääntämällä pyörännapoja hammastangosta poispäin. Jätä raidetangot roikkumaan sellaiseen asentoon, että ne eivät pääse työn edetessä vaurioitumaan (kuva 5).
- Irrota kallistuksenvakaajan saranapuslat kummaltakin puolelta (kuvat 6 ja 7).
Siirry työskentelemään auton alle. Varmista, että ulottuvillasi on jäteöljyn keräämiseen soveltuva astia.
- Jos auton alla on näkyvyyttä tai tilaa hammastangon ympäriltä vieviä lisävarusteita, irrota tai siirrä ne tarvittaessa syrjään. Tässä autossa Webaston pakoputki on asennettu kulkemaan juuri siitä kolosta, josta hammastanko on tarkoitus ottaa pois paikoiltaan, joten pakoputki oli purettava ensin ja siirrettävä pois tieltä (kuvat 8 ja 9).
- Irrota painelinjat hammastangon yläpäästä ja anna ohjaustehostinöljyn valua rauhassa keräysastiaan (kuva 10).
- Irrota rattiakseli ohjausvaihteesta hammastankon päältä. Rattiakseli on kiinni hammastangossa booreilla ja lukittuu paikalleen yhdellä pultilla (kuvat 11).
- Hammastanko on molemmista päistään kiinni apurungossa kahdella pultilla. Irrota pultit ja tarkasta niiden kunto (kuva 12).
- Jos hammastanko on tarpeen saada ehjänä pois paikaltaan, irrota hammastangon kyljestä pienempi (lyhyempi) hydrauliputki. Jos osa menee kokonaan vaihtoon, putkea voi käsin kääntää lähemmäs hammastangon runkoa, jotta hammastanko on helpompi ohjata pois ahtaasta kolostaan.
- Kääntele kallistuksenvaimentimen tankoa ja hammastankoa sopivaan asentoon ja pujottele hammastanko pois korin ja apurungon välistä.2.4D malleissa hammastanko mahtuu juuri ja juuri pois kolostaan apurungon takaa, TDI-malleissa apurungon ja moottorin välistä. Tilaa on vähän, mutta kyllä se sieltä tulee - maltti on valttia! (kuva 13)
- Nosta hammastanko pois ajoneuvon alta ja vertaa sitä varaosaan. Varmista, että osat ovat mitoitukseltaan samanlaisia (kuvat 14 ja 15).
- Ennen uuden hammastangon asentamista autoon, irrota pienempi hydrauliputki paikoiltaan. Jos asennat käytetyn varaosan, tarkista O-renkaiden kunto ja uusi tarvittaessa (kuva 16).
- Puhdista hammastangon ja kallistuksenvakaajan kiinnityskohdat runkoon ja apunrungon päälle kertyneestä hiekasta ja liasta. Tarkista myös pulttien ja muttereiden kunto ennen uuden hammastangon asentamista (kuva 17).
Uuden hammastangon asennus
Uuden hammastangon/ohjausvaihteen asennus tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä.
- Suojaa hammastangon avoimet öljykanavat sopivilla tulpilla. Nosta hammastanko takaisin paikoilleen samaa reittiä, kuin pujottelit sen pois (kuva 18).
- Kiinnitä rattiakselin ristinivel hammastankoon ennen muiden kiinnityspulttien asentamista (kuva 19).
- Kiinnitä hammastako nurkista paikoilleen neljällä pultilla.
- Kiinnitä kaikki hydrauliputket oikeille paikoilleen hammastankoon. Varmista kiinnityspisteiden puhtaus! (kuva 20)
- Kiinnitä kallistuksenvaimentimen saranapuslat takaisin paikoilleen.
- Kiinnitä raidetangot takaisin paikoilleen. Tässä autossa kuskin puolen raidetanko ei lähtenyt kierteilleen. Jos näin käy, älä yritä vääntää raidetankoa väkisin hammastankoon kiinni, vaan irrota raidetangonpään pallonivel olka-akselista. Irrallisena raidetanko lähti heti kierteelleen (kuvat 21 ja 22).
- Asenna hammastangon haitarikumit takaisin paikoilleen. Lukitse suojakumit sisäpäästä joko alkuperäistyylisellä klemmarilla tai nippusiteellä.
- Nosta pohjapanssi takaisin paikoilleen ja kiinnitä se auton koriin (kuva 23).
- Asenna auton renkaat takaisin paikoilleen ja valmistaudu ohjaustehostimen öljyn täyttöön ja järjestelmän ilmaukseen.
VW T4 ohjaustehostimen öljynvaihto ja järjestelmän ilmaus
Volkswagenin T4 Transporterille suosittelema öljy on litrahinnaltaan varsin kallista. Öljy saikin aikoinaan kutsumanimen vihreä kulta. Suosittelemme silti käyttämään aina vain oikeaa valmistajan käyttötarkoitukseen luokittelemaan öljyä.
Tämän Transporterin hammastangostaan vuotavassa ohjaustehostimessa oli käytetty tavallista moottoriöljyä ja auto on lähdössä huoltoajoon rintamalle Itä-Ukrainaan. Koko järjestelmä oli siksi ilmauksen yhteydessä huuhdeltava ja rintamalla edullisempaa punaista öljyä on paremmin saatavilla. Siksi seuraavissa työvaiheissa ei ole käytetty Volkswagenin suosittelemaa ohjaustehostimen öljyä, vaan edullisempaa vaihtoehtoa.
- Täytä ohjaustehostimen nestesäiliö oikealla Volkswagenin tähän käyttötarkoitukseen luokittelemalla ohjaustehostimen öljyllä (kuva 24).
- Kääntele ohjausta ratista laidasta laitaan moottori sammutettuna niin kauan, ettei ohjaustehostimen nestesäiliöön enää tule kuplia.
- Käynnistä moottori ja käännä renkaita ääriasennosta toiseen muutaman kerran ja sammuta sitten moottori. Huom! Ensimmäisillä kerroilla säiliöstä voi käynnistyksen yhteydessä roiskua ohjaustehostimen nestettä, sillä nesteen kiertonopeus on suuri.
- Odota, että vaahto ohjaustehostimen nestesäiliön pinnalla häviää (kuva 25).
- Suorita työvaiheet 28 ja 29 uudestaan niin monta kertaa, ettei ohjaustehostimen öljy enää vaahtoa renkaita käännettäessä moottori päällä. Kun neste ei enää vaahtoa, on järjestelmä ilmattu.
- Jos hydraulijärjestelmä on tarpeen myös huuhdella, ime ohjaustehostinöljy säiliöstä pois ja täytä se uudella nesteellä useaan kertaan (kuva 26).
- Kun ilmaus ja huuhtelu on suoritettu kokonaan, laske auto alas ja suorita koeajo.
Volkswagen T4 Transporterin hammastangon vaihtotyöhön kului reilu kolme tuntia. Työvaiheista toimenpiteenä pisin oli ohjaustehostimen ilmaus. Koko vaihtotyö kannattaa suorittaa maltilla ja hosumatta, sillä ohjauksen tulee aina olla kunnossa autolla tieliikenteeseen lähdettäessä.
Ukrainassa tarvitaan autoja ja apua niin kauan kuin sota jatkuu
Tämä lahjoituksena saatu VW T4 Transporter pakettiauto on valmis matkalle kohti Ukrainan Lviviä, josta se lähtee huoltoautoksi rintamalle Itä-Ukrainaan. Jos sinulla on ylimääräinen dieselkäyttöinen pakettiauto, pikkubussi tai nelivetoinen maastoauto, jonka haluaisit lahjoittaa Ukrainan tukemiseksi, ota yhteyttä.
Kiitos vielä kerran avusta Miika Laari ja Uronkankaan Huolto Oy.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0