VW Transporter T5 koiranluiden eli etuvakaajan yhdystankojen vaihto
VW T5 Transporterin etupää kolisee
Perhevankkurimme eli vuosimallin 2010 Volkswagen T5 Multivanin etupää alkoi kolista pienissäkin kuopissa, töyssyissä ja katujen hidasteissa. Etupään kolinalle voi T5 Transporterissa ja sen päälle rakennetuissa Caravellessa, Multivanissa ja muissa hyötyajoneuvoissa olla useita syitä. Tavallisimpia ovat etukallistuksenvakaajan yhdystangot eli koiranluut, joustintuen ylätuki, eli iskarin yläpään laakeri, jossa metalliosat on kumivulkanoitu toisiinsa tai tukivarren niin ikään kumivulkanoidut puslat.
Muitakin vaihtoehtoja toki on, kuten vaurioituneet vetoakselit, kuluneet etuvakaajan kumipuslat tai löysälle jääneet apurungon pultit. Yleisin syy kolinalle ovat etuvakaajan kuluneet välitangot eli tuttavallisemmin koiranluut.
Koiranluiden vaihdon hinta korjaamolla vaihtelee 75-250 euron välillä käytettävistä varaosista riippuen. Vaihtotyön voi tehdä itsekin. Laadukkaatkaan yhdystangot eivät varaosatiskillä paljoa maksa ja vaihtotyö onnistuu omassa tallissa tai vaikka pihamaalla.
Tässä ohjeet työvaiheittaan Transporterin koiranluiden vaihtamiseksi.
Vakaajan yhdystankojen vaihtotyössä tarvittavat työkalut
Pieni teräsharja
- WD-40-monitoimiaine tai vastaava
- Vannehylsy 19mm
- Riittävän vahva tunkki Transporterin nostamiseen
- Jarrukiilat
- Autopukit
- Räikkälenkkiavain 18mm
- Hylsyavain 18mm
- Kiintolenkkiavain 14mm
- Torx TX40 hylsy
- Momenttiavain
- Kuparitahna
Tarvittaessa vaihtotyötä helpottamaan:
- Sorkkarauta tai jokin muu etuvakaajan vääntämiseen sopiva työkalu
- Pulttipyssy vaihtotyön nopeuttamiseen
- Rälläkkä kiinni ruostuneen pultin katkaisemiseen
Muista käyttää asianmukaisia suojavarusteita, ehjiä työkaluja ja laadukkaita varaosia.
VW Transporter T5 koiranluiden vaihto työvaiheittain
- Tue auton pyörät jarrukiiloilla
- Löysää etuvanteiden pyöränpultteja (vannehylsy 19mm)
- Nosta auto ylös tunkilla
- Aseta auton apurungon alle riittävän kestävä autopukit
- Irrota etuvanteen pyöränpultit ja vanne
- Puhdista pienellä teräsharjalla kallituksen etuvakaajan yhdystankojen eli koiranluiden pallonivelten kiinnikkeet. Jos autossa on alkuperäiset koiranluut, puhdista erityisen huolellisesti nivelen pultin päässä oleva Torx TX40 hylsyn kolo.
- Ruiskuta kiinnikkeisiin reilusti WD40-monitoimiöljyä tai vastaavaa ja anna vaikuttaa hetken.
-
Ruuvaa irti koiranluun yläkiinnike iskunvaimentimen tornin joustintuesta. Jos käytettävissäsi on pulttipyssy, työvaihe sujuu nopeasti 18mm hylsyllä. Muuten käytä Torx TX40 hylsyä ja 18mm räikkälenkkiavainta.
Vinkki. Omassa autossani koiranluiden nivelet olivat yläpäästään niin ruosteessa, että pallonivel alkoi pyöriä pultin mukana kupissaan. TX40 hylsyllä ja 18mm kiintolenkillä mutteri aukesi jonkin matkaa, mutta jäi lopulta täysin jumiin. Päädyin irrottamaan ensin alapään ja sitten katkaisemaan yläpäään pultin rälläkällä.
HUOM! Jos joudut katkaisemaan koiranluun kiinnityspultin rälläkällä, huolehti työturvallisuudesta! Suojaa jarruletkut ja alustan suojakumit huolellisesti kipinöiltä.
- Irrota koiranluun alakiinnike etuvakaajasta.
- Irrota vanha koiranluu eli vakaajan yhdystako paikoiltaan. Jos vakaaja haraa vastaan, käytä apuna sorkkarautaa tai jotain muuta soveltyvaa työkalua, jolla saat kammettua vakaajaa alaspäin. Huom! Älä kampea raidetankoa vasten!
- Puhdista koiranluun asennuspaikat sekä joustintuesta että vakaajatangosta.
- Asenna uusi yhdystanko paikoilleen ja kiristä kiinnikkeet. Jälkituotanto-osissa kiristäminen tapahtuu yleensä asettamalla nivelen pultin hahloon sopivan kokoinen kiintolenkkiavain. Meylen HD-koiranluiden kiristys onnistui 14mm kiintolenkin avulla. Alkuperäinen Volkswagenin OEM-varaosa kiristetään paikoilleen Torx TX40 hylsyä apuna käyttäen.
- Kiristä koiranluu alapäästään vakaajatankoon 60Nm vääntomomenttiin 18mm hylsyavaimella.
- Kiristä koiranluun yläpään pallonivel iskunvaimentimen tornin kiinnikkeeseen.
- Suojaa koiranluun kiinnikkeet korroosiota vastaan kerroksella kuparitahnaa.
- Tarkista vetonivelten suojakumien, etuvakaajan tangon kiinnityspuslien ja raidentangon päiden kunto. Vaihda tarvittaessa.
- Kiinnitä etupyörät paikoilleen, poista pukit auton alta.
- Laske auto pyörilleen ja poista jarrukiilat.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0