Edd Chinan shokkilähtö
Edd Chinan lähtö Whealer Dealers -sarjasta oli monelle sarjaa pitkään seuranneelle shokki, josta sarjan ei uskottu selviävän. Toisin kuitenkin kävi. Eddin korvannut Ant Anstead on taitava autonrakentaja ja viihdyttävä tv-persoona. Autoharrastuksensa ja mekaanikon taitojensa ohella Ant on taiteilija, jonka käsistä on valmistunut teoksia useiden museoiden ja keräilijöiden kokoelmiin. Taiteilijan taustaa vasten ei olekaan ihme, että Antilla on esteettistä silmää valita autoihin toimivat väriyhdistelmät ja materiaalit ja tarvittaessa myös maalata sarjassa entisöitävät autot itse.
Uuden mekaanikon valinta Whealer Dealers -sarjaan ei ollut vaikeaa. Mike ja Ant tunsivat toisensa yhteisistä projekteista jo ennen Edd Chinan lähtöä. Antin rooli sarjassa on periaatteessa sama kuin Eddillä oli, eli rohkaista katsojia ottamaan työkalut käteensä ja kokeilemaan autojen kunnostusta ja entisöintiä itse. Ant on onnistunut tehtävässään hyvin ja vienyt roolinsa osin pidemmälle kuin Edd – ja onnistunut siinä sivussa pitämään myös Mike Brewerin sopivasti aisoissa.
Whealer Dealers on pysyvästi amerikkalainen
Moni katsoja toivoisi näkevänsä pysyvästi Amerikan mantereelle muuttaneen Whealer Dealers -sarjan työpajan vielä Englannin maaperällä. Amerikkalaiset tv-katsojat ovat kuitenkin ottaneet brittisarjan niin hyvin vastaan, ettei paluu vanhalle mantereelle ole todennäköinen. Mike muuntaa ostamiensa ja myymiensä autojen hinnat edelleen dollareista punniksi, mutta sen lähemmäksi Eurooppaa tuskin palataan. Amerikan mantereelta myös sarjaan sopivien aihioiden löytäminen on helpompaa.
Sarjan uudessa amerikkalaisen television ohjelmakarttaan sopivassa formaatissa aikaa auton ostamiseen, korjaamiseen, koejaoon ja myymiseen on 42 minuuttia. Se ei ole paljon, joten kaikkia työvaiheita ei voida näyttää, kuten valveutuneet katsojat hyvin tietävät.
Mike Brewer ostaa sarjan jaksoihin autoja, joilla on tiettyjä selkeitä ongelmia. Yhteen jaksoon aihioista löytyneistä ongelmista valitaan neljä, joiden korjaaminen jakson aikana näytetään katsojille. Muut korjaustoimenpiteet tapahtuvat sarjan katsojilta piilossa.
Minäkin pystyisin tuohon!
Moni Miken ostamien autojen ongelmista on sellainen, että tavallinen autonostaja kävelisi kiireesti myynnissä olevan auton luota pois. Kaikki ongelmat on kuitenkin ratkaistavissa, moni yllättävän pienellä työmäärällä. Autot eivät ole loppujen lopuksi muuttuneet kovinkaan paljon viimeisen vuosisadan aikana, joten suuren osan töistä voi jokainen käsistään kätevä hoitaa omassa tallissaan. Sarjan tavoitteena onkin herättää katsojassa luottamus omiin kykyihin – minäkin pystyisin tuohon!
Youngtimer käyttöklassikot valtaavat markkinat
Klassikkoautojen kysyntä vaihtelee. Whealer Dealers pyrkii ennakoimaan muutokset. Tämä näkyy sarjan ensi vuonna Euroopassa ensi-iltaan tulevissa jaksoissa. Suuri osa Miken ostamista ja Antin korjaamista autoista on valmistettu 1990- ja 2000-luvuilla. Sarjan autot ovat malleja, jotka puhuttelevat etenkin nuorempaa katsojakuntaa. Keski-Euroopassa Youngtimer-autoiksi kutsutut käyttöklassikot ovat suosittuja ja hinnat nousevat nopeasti. Siksi myös Whealer Dealers -sarjan jaksoissa museoikäiset ja sitä vanhemmat autot alkavat olla jo vähemmistössä.
Whealer Dealers -sarjan 16. tuotantokauden autot ovat:
- 1976 Mercury Capri Mk2 2.8-litraisella V6-moottorilla
- 1995 Volvo 850 T-5R
- 1991 Toyota MR2 Turbo
- 2002 Corvette C5 Z06
- 1991 Alfa Romeo 164L
- 1983 Volkswagen Rabbit GTI
- 2004 Dodge Ram SRT-10
- 1991 Lotus Elan M100
Sarjan uudet jaksot nähdään Euroopassa Discovery kanavalla vuoden vaihteen jälkeen.
Teksti: Kai Lappalainen
Lähde ja kuvat: Discovery Networks press web