Kuuden USA:ssa kuvatun Wheelers Dealers tuotantokauden jälkeen tv:n suosikkisarja palaa takaisin juurilleen. Samalla Edd Chinan korvannut mekaanikko Ant Astead jää sarjasta pois ja paikan Mike Brewerin työparina ottaa Marc "Elvis" Priestley.
Wheeler Dealers: Dream Car -sarjasta tuttu Marc ”Elvis” Priestley korvaa Ant Ansteadin Mike Brewerin mekaanikkona
Sarjaa alusta asti tuottanut ja juontanut Mike Brewer on vahvistanut, että Wheeler Dealersin 17. tuotantokausi kuvataan uudella Wheeler Dealers -pajalla klassikkoautoihin keskittyneellä Bicester Heritage teollisuusalueella Englannissa.
Paluumuuton yhteydessä vuonna 2017 Edd Chinan korvannut Ant Anstead jää sarjasta pois. Ant jää perhesyistä asumaan Yhdysvaltoihin ja keskittyy siellä uusin TV-projekteihin. Antin korvaa Wheeler Dealers: Dream Car -spinn-off sarjasta tuttu entinen McLaren-tallin Formula 1 -mekaanikko Marc ”Elvis” Priestley.
Wheeler Dealersin Facebook-sivulla julkaistussa Zoom-videossa Mike Brewer, Ant Anstead ja Marc Priestley kertovat Eurooppaan paluupäätöksen synnystä:
Olemme hukkuneet katsojiemme ’Milloin palaatte kotiin?’ -kysymyksiin. Kuuntelemme katsojiamme ja nyt kuuden Yhdysvalloissa vietetyn vuoden jälkeen tuntuu sitä, että on aika palata juurillemme.
Mike Brewer, Wheeler Dealers
Wheeler Dealersin ensimmäinen uusi Euroopassa kuvattu tuontantokausi tulee ensi-iltaan syksyllä 2021
Wheelers Dealersin 16. tuotantokauden jaksoista on tähän mennessä esitetty puolet. Tammikuusta 2021 alkaen Discoveryllä on luvassa viimeiset kuusi Ant Ansteadin ja Mike Brewerin yhteistyönä Amerikassa tehtyä jaksoa.
Syksyllä 2021 esitettävä 17. tuotantokausi tulee olemaan Wheeler Dealers -sarjan ensimmäinen Mike Brewerin ja Marc ”Elvis” Priestleyn yhdessä toteuttama kausi. Samalla se on ensimmäinen Euroopassa kuvattu tuotantokausi sitten vuoden 2016 ja Edd Chinan lähdön sarjasta.
Wheeler Dealers -sarjan fanit ovat ottaneet uutisen vastaan ristiriitaisin tuntein. Amerikkalaisesta pitkälle käsikirjoitetusta tosi-tv:stä pitävät ovat pettyneitä. Sarjaa alusta asti seuranneet ovat sen sijaan olleet tyytyväisiä siitä, että heidän toiveitaan on kuultu.
Missä on Edd China?
Sosiaalisessa mediassa on paluun syyksi on pohdittu sitä, että Pohjois-Amerikassa autokalusto on amerikkalaisvaltaisena yksipuolisempaa kuin Euroopassa ja laajalle katsojakunnalle tuttuja mielenkiintoisia projektiautoja on hankalampi löytää. Todellinen syy lienee kuitenkin ohjelman katsojalukujen kehityksessä, vaikkei niitä olekaan paljastettu.
Jäljelle jää vain kysymys: missä on Edd China? Todellinen paluu juurille olisi tapahtunut vanhat kaunat sopimalla ja aloittamalla uudestaan puhtaalta pöydältä.
Teksti: Kai Lappalainen
Kuva: Mike Brewer Motoring / Discovery