Carlo Abarth \u2013 skorpionin tarina, osa 1<\/a><\/h3>\n\t\t\t\t\n\t\tPunainen v\u00e4ri ja coupe-kori. Pieni Fiat on petojen sukua.\n\t\t\t\t\n\t\tAlkuper\u00e4isen 850 Coupen ja vuonna 1968 esitellyn 850 Sport Coupen erottavat mm. Sport Coupen apuvalot ja takap\u00e4\u00e4n ter\u00e4v\u00e4mpi j\u00e4tt\u00f6reuna. \n\n\t\t1965\/7 Abarth 850 tc\n\t<\/h2>\n\t\t\t\t\n\t\tTurismo Competizione<\/i>. 1965\/7 Abarth 850 tc on Fiat 600\n-mallin pohjalta rakennettu kilpa-auto. N\u00e4kyvin muutos vakiokoriin on keulan laatikkomainen alaosa, johon on sijoitettu \u00f6ljynj\u00e4\u00e4hdytin.\n\t\t\t\t\n\t\tAbarthin viritt\u00e4m\u00e4st\u00e4 846-kuutioisesta moottorista irtosi 75 hevosvoiman teho, jolla pieni ja kevyt auto liikkuu yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4n rivakasti. T\u00e4t\u00e4 n\u00e4yt\u00f6sajoissa k\u00e4ytetty\u00e4 autoa on ajanut mm. Abarthin suomalainen luottokuljettaja Ahti Vaara.\n\n\t\t1973 De Tomaso Pantera\n\t<\/h2>\n\t\t\t\t\n\t\tVuonna 1970 esitelty De Tomaso Pantera peruistui Tom Tjaardan muotoilemasta n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4st\u00e4 ulkokuorestaan huolimatta suhteellisen koeteltuun tekniikkaan.\n\n\t\tDe Tomaso pantera \u2013 italianamerikkalainen urheiluauto\n\t<\/h2>\n\t
Argentiinalainen Alejandro De Tomaso oli autoteollisuuden kiistelty peluri, joka sukunsa juurille Italiaan palattuaan loi maineensa valmistamalla joukon n\u00e4ytt\u00e4vi\u00e4 ja teknisesti kunnianhimoisia urheiluautoja. H\u00e4n p\u00e4\u00e4tyi haalimaan omistukseensa useta nimekk\u00e4it\u00e4 yrityksi\u00e4, kuten Ghia, Vignale, Benelli a Moto Guzzi, sek\u00e4 Italian hallituksen tuella jopa Maseratin. Mik\u00e4\u00e4n n\u00e4ist\u00e4 ei kuitenkaan h\u00e4nen johtamanaan menestynyt.<\/p>\n
De Tomason nimikkoyrityksens\u00e4 puitteissa valmistamista autoista parhaat mahdollisuudet kaupalliseen menestykseen omasi 1970 esitelty Pantera. Se peruistui Tom Tjaardan muotoilemasta n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4st\u00e4 ulkokuoresta huolimatta suhteellisen koeteltuun tekniikkaan. Moottorina k\u00e4ytettiin Fordin 5,8-litraista V8-moottoria, viel\u00e4p\u00e4 aivan perusvireisen\u00e4.<\/p>\n
Autoa jopa markkinointiin Yhdysvalloissa Fordin Lincoln-Mercury myyntiketjun v\u00e4lityksell\u00e4, mink\u00e4 piti avata mahdollisuudet laajan asiakunnan tavoittamiseen. Ford sanoutui kuitenkin irti j\u00e4rjestelyst\u00e4 jo 1974, mihin menness\u00e4 Amerikassa oli myyty noin 4000 Panteraa. Auton valmistus Modenassa jatkui kuitenkin vuoteen 1993 asti.<\/p>\n\t\t\t\t\n\t\tPanteran magnesiumvanteet ovat 1970-luvun taideteoksia. 0-100km\/h 5,5sek, huippunopeus 265km\/h.\n\t\t\t\t\n\t\tFordin Cleveland 400cid V8-moottori, ZF 5-vaihteinen manuaalilaatikko, \n350hv ja 580Nm ja julmetun kokoinen takasiipi. Pantera ei taatusti j\u00e4\u00e4 huomaamatta.\n
\n\t\t1970 Honda CB750 ”Tuutti”\n\t<\/h2>\n\t\t\t\t\n\t\t1960-luvulla moottoripy\u00f6r\u00e4teollisuus oli vahvasti brittivetoista., kunnes vuonna 1969 Honda esitteli CB750-mallinsa ja ravisutti voimasuhteita.\n\t\t\t\t\n\t\tHondan uudessa py\u00f6r\u00e4ss\u00e4 oli nestetoiminen levyjarru edess\u00e4, s\u00e4hk\u00f6startti ja sammutus maadoituskatkaisimella kaasukahvan vierest\u00e4. Hondan kilpatallin tuotemerkikseen tekem\u00e4t nelihaaraiset \u00e4\u00e4nenvaimentimet ilmestyiv\u00e4t nekin tuutti-Hondan my\u00f6t\u00e4 katukuvaan.\n\t\t\t\t\n\t\tSE maksaa karvan alle seitsem\u00e4n tonnia, mutta SE kulkee yli kaksisataa. SE on my\u00f6s hyv\u00e4 ajaa ja SE on niin makean n\u00e4k\u00f6inen. \u201d (TM17\/69)\n\n\t\t1959 Hansa 1100\n\t<\/h2>\n\t\t\t\t\n\t\tMets\u00e4st\u00e4 pelastettu, osiin purettu ja kokonaan entis\u00f6ity 1959 Hansa 1100.\n\n\t\tHansa 1100 – etuvetoinen bokseri\n\t<\/h2>\n\t
Saksalainen Borgward-yhtym\u00e4 valmisti samaa pikkuautoa 1950-luvun lopussa usealla eri mallinimell\u00e4. Vuosina 1957-1959 auto tunnettiin Goliath 1100 -nimisen\u00e4 ja vuosina 1959-1961 nimell\u00e4 Hansa 1100. Hansa 1100 oli etuvetoinen kaksiovinen sedan, jota sai my\u00f6s farmarina ja coupena.<\/p>\n
Borgward oli aikanaan yksi Saksan merkitt\u00e4vist\u00e4 ajoneuvojen valmistajista ja Bremenin alueen suurin ty\u00f6nantaja. Yhti\u00f6 ajettiin vuonna 1961 konkurssiin ep\u00e4selviss\u00e4 olosuhteissa ja kaikkien yhtym\u00e4n automerkkien Borgwardin, Hansan, Goliathin ja Lloydin valmistus loppui.<\/p>\n\t\t\t\t\n\t\tNelisylinterinen vesij\u00e4\u00e4hdytteinen bokserimoottori tuotti 40 hevosvoiman tehon. Auton huippunopeus oli 125km\/h, jolla se oli my\u00f6s suunniteltu jatkuvasti ajettavaksi.\n\t\t\t\t\n\t\tNykyrahaan muutettuna Hansa 1100 maksoi uutena n. 17500e. Vuonna 1962 Suomen rekisteriss\u00e4 oli 1150 Borgward-henkil\u00f6autoa.\n\t\t\t\t\n\t\tHansassa oli synkronisoitu 4+1 -vaihteinen laatikko rattivaihteella, etuveto ja hammastanko ohjaus, joten se oli varsin moderni vaikkapa kuplavolkkariin verrattuna.\n
\n\t\t1974 Datsun 240K ”Skyline GTR”\n\t<\/h2>\n\t\t\t\t\n\t\tVasemmalta ohjattava 240K-GT Skyline on niin harvinainen automalli, ett\u00e4 moni Classic Motorshown vieras saattoi pit\u00e4\u00e4 t\u00e4t\u00e4 autoa vain ”n\u00e4ttin\u00e4 Datsunina”. Auto on Suomi-auto, jonka historia on tiedossa ja huoltokirjakin tallessa.\n\n\t\tSuomalainen Skyline\n\t<\/h2>\n\t
Japanilaisten autojen harrastajat ovat Suomessa muuhun Eurooppaan verrattuna hyv\u00e4ss\u00e4 asemassa, sill\u00e4 meille japanilaisia autoja saatiin ensimm\u00e4isten joukossa. Mukaan mahtui my\u00f6s harvinaisia helmi\u00e4.<\/p>\n
Datsunin Japanin markkinoille suunniteltua Skyline\u00e4 myytiin LHD-versiona pieni\u00e4 m\u00e4\u00e4ri\u00e4 L\u00e4hi-It\u00e4\u00e4n ja Euroopan markkinoille. T\u00e4m\u00e4 kaunislinjainen Datsun on alkuper\u00e4inen Suomi-auto. Auto myytiin uutena Euroopassa harvinaisena 240K-GT mallina. My\u00f6hemmin auto on rakennettu Skyline GTR -klooniksi.<\/p>\n\t\t\t\t\n\t\tSkylinen py\u00f6re\u00e4t nelivalot takana ovat tuttu n\u00e4ky my\u00f6s pelikonseleiden parissa viihtyv\u00e4lle nuoremmalle sukupolvelle.\n\t\t\t\t\n\t\tLokasuojapeilit, levikkeet ja ankanpyrst\u00f6spoilerit eiv\u00e4t Euroopan vientimalleihin alunperin kuuluneet. Vanteet ovat Compomotiven 15×8.\n\t\t\t\t\n\t\tAlkuper\u00e4isess\u00e4 GTR:ss\u00e4 moottorina oli kaksilitrainen suora 6-sylinterinen moottori kahdella kannen yl\u00e4puolisella nokalla ja pienill\u00e4 24mm venttiileill\u00e4. T\u00e4t\u00e4 replicaa vauhdittaa stroukattu 2,9-litrainen L28-moottori.\n
\n\t\t1971 Opel Manta A\n\t<\/h2>\n\t\t\t\t\n\t\tTurboahdettu 1971 Opel Manta A\n\n\t\tPaholaisrausku\n\t<\/h2>\n\t
Opel Mantan historia juontaa juurensa Amerikan mantereelle ja hieman yll\u00e4tt\u00e4en vuonna 1964 esiteltyyn, kaikki myyntienn\u00e4tykset rikkoneeseen Ford Mustangiin. Kokonaan uuden ponycar-luokan luonut Mustang p\u00e4\u00e4si yll\u00e4tt\u00e4m\u00e4\u00e4n suurimman kilpailijan General Motorsin. Mustangin menestys oli GM:lle kova pala pureskeltavaksi. Eik\u00e4 teht\u00e4v\u00e4\u00e4 ainakaan helpottanut Fordin Euroopassa esittelem\u00e4, Mustangin menestysresepti\u00e4 soveltanut Ford Capri. Jotain oli teht\u00e4v\u00e4 ja pian. Amerikassa GM:n vastaus Fordin haasteeseen oli Chevrolet Camaro, Euroopassa paholaisrauskulta nimens\u00e4 lainannut Opel Manta.<\/p>\n
Tekniikka Opel Mantaan lainattiin luotettavasta perheautosta, A-mallin Opel Asconasta. Mantan 1,2-1,9-litraiset moottorit tuottivat 60-90 hevosvoimaa, tosin Manta A:n tuotannon viimeisen\u00e4 vuonna 1974 saatavilla oli my\u00f6s mekaanisella ruiskulla varustettu 105-hevosvoimainen 1,9E-moottori. Mantan vaihteisto oli nelivaihteinen manuaali ja takaveto kardaaniputkituetulla ja kierrejousitetulla j\u00e4yk\u00e4ll\u00e4 taka-akselilla. Pohjois-Amerikan markkinoilla kolmilovinen automaatti oli suosituin lis\u00e4varuste. Ford Caprin tavoin Mantan sisustus oli perhemalleja urheilullisemmin ja tyylikk\u00e4\u00e4mmin viimeistelty.<\/p>\n\t\t\t\t\n\t\tOpel Mantaan oli tarjolla 60-105 hevosvoimaa tuottaneita 1,2-1,9-litraisia moottorivaihtoehtoja. Englannissa Mantasta tehtiin 33 kappaletta 1900 Turbo -versioita, joista viisi vasemmanpuoleisella ohjauksella, mutta tuotantoon Turbomantaa ei koskaan otettu.\n\t\t\t\t\n\t\tMantan sisusta on sisarmalli Asconaa tyylitellympi ja urheilullisempi.\n\t\t\t\t\n\t\tMantan py\u00f6re\u00e4t takavalot tuovat mieleen toisen merenel\u00e4vist\u00e4 nimens\u00e4 saaneen GM:n urheilullisen automallin, Chevrolet Corvette Sting Rayn.\n\t\t\t\t\n\t\tOpel Manta oli menestys. Autoa valmistettiin l\u00e4hes 500 000 kappaletta. Amerikassakin kaupaksi meni yli 80 000 yksil\u00f6\u00e4.\n
\n\t\tKauneus myy \u2013 Opel Manta oli myyntimenestys\n\t<\/h2>\n\t
Mantan moottorivalikoima oli suppeampi kuin Ford Caprissa, jonka sai tilattua eurooppalaisittain suurella V6-moottorilla. Siit\u00e4 huolimatta GM:n vastaisku toimi niin Amerikassa kuin Euroopasakin. Camarosta tuli kivi Mustangin keng\u00e4ss\u00e4 ja vanhalla mantereella Opel Manta oli Brittein saaria lukuunottamatta v\u00e4hint\u00e4\u00e4n yht\u00e4 suuri menestys kuin Caprikin.<\/p>\n
Kauneus on toki aina katsojan silmiss\u00e4, mutta omasta mielest\u00e4ni Mantan muotoilu on selv\u00e4sti Capria onnistuneempi. Caprissa on toki pieneen pakettiin saatu rutistettu pitk\u00e4keulaisen muskeliauton sivuprofiili, mutta merten valtiaasta, pahoilaisrauskusta ja italialaisista urheiluautoista muotokielens\u00e4 ammentanut linjakas Opel Manta A on yksinkertaisesti kaunis auto. <\/p>\n
Mantan muotokieli puhutteli my\u00f6s autonostajia. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llist\u00e4 porrasper\u00e4ist\u00e4 Ascona A:t\u00e4 myytiin reilu 692 000 kappaletta. Mantan A-malli sen sijaan valmistettiin 498 553 yksil\u00f6\u00e4. Se on perhemallin urheilulliselle sisarelle uskomattoman kova saavutus. Voinee sanoa, ett\u00e4 moni Opel Mantan ostanut teki valintansa enemm\u00e4n tunne- kuin j\u00e4rkiperustein. Ja hyv\u00e4 niin.<\/p>\n