Kuplavolkkari näyttää ensisilmäykseltä pysyneen samanlaisena vuodesta toiseen, mutta vuosimallit ja eri mantereille toimitetut vientimallit eroavat merkittävästi toisistaan. Tässä artikkelissa kerrotaan ensimmäisellä omistajallaan käyttöautona palvelevan yli 560tkm ajetun kuplavolkkarin tehdaskunnostuksesta. Mukana on myös lyhyt katsaus vuosimallin 1967 USA- ja Euro-mallien eroihin.
560tkm ja yksi omistaja uudesta saakka
Kathleen Brooks osti ensimmäisen kuplavolkkarinsa joulukuussa 1966. Brooksin auto ei silti ole vuosimallia 1966, sillä kuplavolkkareiden mallivuosi vaihtui jo elokuun alussa. Vuoden 1966 elokuusta vuoden 1967 heinäkuun loppuun valmistetut ilmajäähdytteiset Volkswagenit ovat siis kaikki vuosimallin 1967 autoja. Niin myös Kathleen Brooksin ostama punainen 1967 kupla.
Kathleen Brooks ehti ajaa autollaan päivittäin 51 vuotta ja noin 350 000 mailia, eli yli 560 000 kilometriä, ennen kuin Amerikan Volkswanilla kuultiin harvinaisen pitkään samalla omistajalla olleesta, mutta vuosien varrella heikkoon kuntoon päässeestä, yli puoli miljoonaa kilometriä taivaltaneesta harvinaisesta kuplastavolkkarista.
Kuplavolkkarin vuosimalli selviää runkonumerosta, ei rekisteriotteesta
Volkswagen kuplan vuosimalli ei aina selviä auton rekisteriotteesta. Volkswagenien juokseva runkonumerointi uudistettiin elokuussa 1964 tuotantoon tulleille vuosimallin 1965 autoille. Runkonumeron kaksi ensimmäistä numeroa kertovat auton mallin ja kolmas numero kertoo vuosimallin.
Runkonumero löytyy kaikista kuplavolkkareista takapenkin alta runkotunnelin päältä, johon numero on stanssattu. Runkonumero löytyy myös auton tyyppikilvestä, joka on niiteillä kiinni varapyörän takana varapyöräkotelossa (kuva yllä).
Tämän kuplan runkonumero 117 259011 kertoo auton olevan sedan-korinen (kaksi ensimmäistä numeroa = 11) Volkswagen vuosimallia 1967 (kolmas numero on 7).
USA-mallien ulkoiset erot
Vuosimallin 1967 kuplavolkkari oli Euroopassa viimeinen, jossa oli nk. makaavat, eli lokasuojien pyöreitä muotoja seuranneet taaksepäin kallistetut ajovalot. USA:n vientimallit saivat pystyyn asennetut ajovalot jo vuosimallin 1967 autoihin, eli vuotta ennen Eurooppaa. Etulokasuojia ja keulapeltiä lukuunottamatta 1967 USA-autojen peltiosat ovat kuitenkin eurooppalaisia autoja vastaavat vanhan malliset.
Toinen huomiota herättävä piirre Amerikan vientimalleissa on massivisemmat nk. jenkkipuskurit. Jenkkipukureiden erikoisuutena ovat hotellien pyyhetelineitä muistuttavat ylemmät raudat varsinaisen puskurin yläpuolella. Puskureiden englanninkielinen nimi towel rail bumpers kertoo niiden pyyhetelineitä muistuttavasta muodosta.
Auton takana puskurin ylempi rauta on kaksiosainen, jotta moottoriluukku mahtuu auki ja moottoritilassa on helpompi työskennellä.
Jenkkipuskurit sai tilattua lisävarusteena myös Euroopassa myytyihin kuplavolkkareihin, mutta USA:ssa ne kuuluivat vakiovarustukseen.
USA-mallien moottori ja sähköt
Euroopassa valtaosa vuosimallin 1967 kuplavolkkareista valmistettiin vielä 6-voltin sähköjärjestelmällä, mutta Amerikassa kaikki kuplat olivat jo vuonna 1967 12-volttisia. Euroopassa poikkeuksen sääntöön muodosti Volkswagenin uusi VW1500-malli, jossa 12-voltin sähköjärjestelmä otettiin käyttöön vuotta ennen muita kuplavolkkareita.
Valtaosa kuplista myytiin Euroopassa 1200- ja 1300-kuutioisilla moottoreilla. USA:ssa kaikki autot myytiin 1500-kuutioisella ilmajäähdytteisellä bokserilla. Euroopassa saman moottorin sai tilaamalla em. kalliimman VW1500-mallin.
Amerikassa peruutusvalot kuuluivat niin ikään vuosimallin 1967 kuplien vakiovarustukseen, mutta Euroopassa niitä saatiin odotella vielä pitkään. Vuosimallin 1968 VW1300- ja VW1500-malleihin peruutusvaloille integroitiin paikka takavalojen yhteyteen, mutta vanhalla mantereella niitä ei vieläkään vakiona asennettu kaikkiin malleihin.
Euroopassa levyjarrut ennen Amerikkaa
Vaikka vakiomoottori vuosimallin 1967 USA-kuplissa oli suurin tarjolla ollut 1500-kuutioinen moottori, syystä tai toisesta kaikki autot myytiin Amerikassa rumpujarruilla. Euroopassa VW1500-mallin etuakselille asennettiin suuremman moottorin yhteyteen levyjarrut ja samalla kuplan perinteinen iso 5x205 pulttijako vaihtui pienempään 4x130 pulttijakoon.
USA:ssa levyjarruja ei 1967 kuplavolkkariin saanut edes lisävarustelistalta tilattua. Ehkä Volkswagenilla ajateltiin, ettei aika vielä ollut oikea levyjarrujen esittelylle. Samaan aikaan suosionsa huipulla olleita muskelijenkkejäkin myytiin paljon pelkillä rumpujarruilla varustettuina.
Toinen mielenkiintoinen jarruja koskeva seikka on se, että Euroopassa vuosimallin 1967 kuplavolkkarit varustettiin yksipiirisellä jarrujärjestelmällä, mutta USA:ssa kaikki rumpujarrulliset 1967 kuplat myytiin kaksipiirijarruilla. Tästä tiedosta on iloa, kun kuplaharrastaja päättää muuttaa autonsa yksipiirijarruista kaksipiirijarruihin. Vuosimallin 1967 USA-kuplan kahdella lähdöllä varustettu jarrunestesäiliö sopii nimittäin heittämällä eurooppalaisen yhdellä lähdöllä varustetun säiliön paikalle makaavalamppuisessa 1965-1967 kuplassa.
Vuoden 1967 volkkareiden "One year only" -osat
Vuosimallin 1967 ilmajäähdytteiset Volkswagenit ovat siitä erikoisia autoja harrastettaviksi, että niissä on kaikissa paljon ainoastaan ko. mallivuonna käytössä olleita osia.
- 1967 kuplan moottoriluukku oli käytössä vain vuonna 1967.
- Ovet näyttävät ulkoisesti samanlaisilta kuin vuotta vanhemman kuplan oven, mutta koristelista on kapeampi ja listanreiät pienemmät.
- Ovenkahvat ja oven muu mekaniikka ovat erilaisia.
- Myös etuluukku on vanha pitkä malli, mutta koristelistanreiät pienemmät kuin aikaisemmin.
- Vuotta uudemman kuplavolkkarin penkit käyvät kyllä vm. 1967 autoon, mutta aivan samanlaiset ne eivät ole.
- VW1500-mallin 12-volttiset sähköosat sekoittavat pakkaa vielä entisestään.
- 1967 VW1500-mallin vaihteistossa on pidempi 4.125 perävälitys, mutta vanhemman kuusivolttisen kuplan starttia vastaavalle puslalle paikka laatikon ylänurkassa.
Listaa voisi jatkaa pitkään. Vuosimallin 1967 autoja harrastavien onneksi osia on varsin hyvin saatavilla, sillä autoja myytiin 1960-lopussa paljon. Vuosimallin 1967 autoon varaosia tilatessa kannattaa kuitenkin olla tarkkana!
Volkswagenin lahja: kuplan täydellinen läpikäynti
Amerikan Volkswagenin johdon kuultua Kathleen Brooksin ja hänen autonsa tarinan, yhtiön johdossa päätettiin kunnostaa auto läpikotaisin kiitoksena Brooksin syöpää sairastavien hyväksi tekemästä työstä. Ja onhan 560tkm ajettu ensimmäisellä omistajallaan yhä arkiajossa oleva auto muutenkin tarinan arvoinen.
Tammikuussa 2018 auto kuljetettiin Volkswagenin Meksikon tehtaalle, jossa alkoi auton 11 kuukautta kestänyt entisöintiprojekti. Jouluksi 2018 Kathleen Brooks sai Annieksi ristimänsä kuplavolkkarin takaisin käyttöönsä ja taittaa sillä päivittäiset työmatkansa yhä edelleen.
"Tehdastuunattu" kuplavolkkari
Jos lukijan pussihousuilla on tapana vipattaa customoituja autoja kohdatessaan, tulee lahkeisiin vipinää näitä kuvia katsellessa. Kathleen Brooksin Annie-kuplaa ei nimittäin Volkswagenin tehtaalla entisöity alkuperäiseen loistoonsa, vaan sitä tuunattiin - tosin maltillisesti - sopimaan paremmin nykypäivän nopeatempoiseen liikenteeseen.
Myös auton sisusta ehostettiin ja penkit verhoiltiin nahalla. Tehdas käytti halutun lopputuloksen aikaansaamiseksi yllättävän paljon eri valmistajien viritysosia ja kuplaharrastajien vuosien varrella hyväksi havaitsemia lisävarusteita ja rakennustyylejä.
Harvoin tulen sanoneeksi näin, mutta onneksi tätä autoa ei kuitenkaan madallettu. 560tkm tietä nähneelle kuplalle sopii se, että auto seuraa ympäröivän maailman muutosta alkuperäiseltä korkeudeltaan.
Kuplaharrastajan inspiraaton lähde
Oman 1967 kuplaprojektini piti olla valmis jo viime syksynä, mutta niinhän siinä kävi, että työ- ja lapsiperhekiireiden takia auto on yhä osina tallissa. Jospa ensi keväänä projekti olisi valmis ja ajossa.
Volkswagenin kunniaksi on sanottava, että yhtiö on viime vuosina kunnostautunut diesel-huijausten ohella myös merkkiuskollisten harrastajien tukijana. Siitä ovat osoituksena myönteinen suhtautuminen harrastetapahtumiin ja uudelleen käynnistetty 100% alkuperäistä vastaavien varaosien tuotanto.
Teksti: Kai Lappalainen
Lähde ja kuvat: Volkswagen US Media site